Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåskärm vid uppstart


NackaBosse

Rekommendera Poster

Tätt som oftast får jag upp denna bild (bifogas) när jag startar datorn, trycker jag sen "enter" så startar den som vanligt. Något att oroa sig för?

post-128781-0-78406500-1501997332_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är din bild så suddig att jag inte lyckas läsa mer än de två första raderna. Kan du skriva av vad det står i stället?

 

En uppmaning om reparation bör man inte ignorera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en mekanisk hårddisk så råder jag dig att köra en (surface test).

 

Minitool kan användas och fungerar för win 10.

 

https://www.partitionwizard.com

 

Har något liknande problem med en bärbar med SSD-disk och någon felkod som inte finns att hitta på nätet eller microsofts hemsida.

 

Sista gången var det något med SSD:n men hann knappast se vad som hände innan den startade om.

 

Allt är som vanligt efter blåskärmen och omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas denna bild är bättre. Trycker jag på F8 kommer en meny upp, trycker jag då på 1 så startar dator som vanligt.

Tyvärr är din bild så suddig att jag inte lyckas läsa mer än de två första raderna. Kan du skriva av vad det står i stället?

 

En uppmaning om reparation bör man inte ignorera.

 

post-128781-0-63565300-1502081801_thumb.jpg

post-128781-0-94459900-1502081815_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar att fått ett rätt så vanligt problem med win7/8/10 om jag tolkar felkoden rätt.

 

Finns flera lösningar om detta men råder dig att spara det viktiga du har på datorn innan du tar tag i problemet, så läs på hur man ev. kan lösa det?

 

Finns lösningar även på youtube.

 

Bara en länk av många.

 

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-hardware/windows-10-hp-laptop-error-code-0xc000000d/b7f339fc-8eff-4f3f-b126-6b3ab3c0a967

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felkoden, som anges tolkar jag som 0xc000000ci. Även på skärmen är den lite suddig så det är svårt att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något "i" kan det inte vara för det är inte tillåtet i felkoderna, utan det ska bara vara siffror eller bokstäverna a-f efter "0x". Dessutom ska det vara 8 tecken precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade datorn i safe mode och körde commandot chkdsk /f /r från cmd prompten som administratör.

Sen körde jag kommandot scannow och svarade jag ja på att c-disken skulle kollas vid nästa uppstart då den användes nu och inte kunde kollas. När första kommandot var klart utan att hitta några fel, startade jag om datorn för att kolla c-disken. Den fastnade på 11% och till slut stängde datorn av sig. Vid uppstart igen kvarstår problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felkod 0xc000000d se detta för lösning och den är i princip lika som Vedex ovan, men mer utförlig på denna sajt:

NextOf Windows: How To Fix Surface Boot Configuration Data File Missing Error 0xc000000d

 

Men visst kan det ha att göra med hårddiskproblem.

Vad har du för dator: fabrikat och modellbeteckning?

Hårddiskfabrikat eller SSD?

 

Det finns ett program som är rätt suveränt på att tala om vad som gått snett:

WhoCrasched http://www.resplendence.com/whocrashed

Helt gratis.

Kom ihåg att köra Ananalyze och sedan klicka Report skrolla ned och titta efter tidpunkterna.

Då kommer du att få en utförlig rapport om felet/ena. Endast dom relevanta är intressanta i närtid och dessa kan då hjälpa till.

Bifoga i nästa svar, ifall du då inte löser det på egen hand, men berätta gärna.

Fast det kräver ju att man får igång datorn till att börja med.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den fastnade på 11% och till slut stängde datorn av sig.

Är det problem med överhettning?

Det är den vanligast anledningen till att en dator stänger av sig utan att man har begärt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det problem med överhettning?

Det är den vanligast anledningen till att en dator stänger av sig utan att man har begärt det.

Nej, inga problem med överhettning. När jag sen satte på datorn kom blåskärmen upp igen,då tryckte jag "enter" och datorn kom igång och svarade att 100% var genomsökt och inga fel hittade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felkod 0xc000000d se detta för lösning och den är i princip lika som Vedex ovan, men mer utförlig på denna sajt:

NextOf Windows: How To Fix Surface Boot Configuration Data File Missing Error 0xc000000d

 

Men visst kan det ha att göra med hårddiskproblem.

Vad har du för dator: fabrikat och modellbeteckning?

Hårddiskfabrikat eller SSD?

 

Det finns ett program som är rätt suveränt på att tala om vad som gått snett:

WhoCrasched http://www.resplendence.com/whocrashed

Helt gratis.

Kom ihåg att köra Ananalyze och sedan klicka Report skrolla ned och titta efter tidpunkterna.

Då kommer du att få en utförlig rapport om felet/ena. Endast dom relevanta är intressanta i närtid och dessa kan då hjälpa till.

Bifoga i nästa svar, ifall du då inte löser det på egen hand, men berätta gärna.

Fast det kräver ju att man får igång datorn till att börja med.

Mvh

Datorn är en Lenovo ThinkCentre M91p med 12 GB internminne och en Samsung SSD-disk. Ska testa programmet du tipsade om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...