Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook.com tog över konto med Comhem och all mail trafik låstes.


pehrbau

Rekommendera Poster

"Thunderbird ska jag nog välja men har tvekat. Man betalar 50 dollar i årlig avgift"

Man betalar INTE något för att använda Thunderbird. Laddade du inte ner programmet från den länk jag gav dig och följde dess och Comhems instruktioner själv? Eller blev du upplyst av kvinnan med brytningen om att du måste betala årlig avgift för användning av gratisprogrammet Thunderbird?

 

Microsoft ägnar sig INTE åt bedrägeri. Men bedragare låtsas vara från Microsoft (och andra företag eller statliga myndigheter) så därför måste man tyvärr vara misstänksam nuförtiden.

 

Du kan mycket väl ha kvar Outlook.com parallellt med andra e-postkonton. Varför skulle du inte kunna ha det? Det är många här på Eforum som har Thunderbird tillsammans med Gmail, Outlook.com och eventuellt Microsoft Outlook. En del av oss har dessutom Yahoo.se.

 

Vad är det du har köpt och laddat ner förresten som måste aktiveras? Eftersom du varken vill ge oss länken till sidan eller numret du skulle ringa så kan vi ju inte efterforska vilka som ligger bakom. Men för mig luktar detta bedrägeri. Tänk om du laddat ner något som innehåller något illasinnat inbyggt, t ex något som krypterar alla dina filer så bedragarna kan kräva att du betalar för att de ska dekryptera filerna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är svårt att kopiera adressfältet när du är inne på diverse sidor och klistra in adresserna i ett svar här, kanske du i stället kan ta ett foto eller använda Skärmklippverktyget för att få en bild av hur det ser ut på din dator och sen ladda upp bilderna i Eforum så att vi kan förstå vad du gör för något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är nu efter en  mycket sressande tid för mig och min hustru nära slutet. Beroende på den överenskommelse med företaget hoppas jag att de här dagarna inte bara har varit jobbiga utan  även givit möjlighet till lärande på äldre dagar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutkommentar:  

Jag har sagt farväl till de duktiga teknikerna med Word som varit bevakat och jag har också besvarat en normal förfrågan om mina synpunkter på olika delar av företagets verksamhet. För att få kontroll över de för mig vlktigaste delarna på Internet har jag avinstallerat mitt säkerhetsprogram och aktiverat bl.a. defender. Ett brev har skickats till VD för Microsoft med vanlig post som kommit fram idag har förstått. Förutom att jag nu fått kontroll över de flesta av mina program så återstår en del problem som t ex blockering av mitt Youtube konto på en av mina mobiler. på det vanliga Youtbe och på ytterligare en gmail adress. Från vem kan man undra. Jag vill ju inte skada Microsoft, som jag alltid uppskattat och också talat om med många även på detta forum. Fram till olyckan hände enligt den här gruppens rubrik där jag är övertygad om att både företaget och  jag är överens om att det var en olycka, som för mig ställde till ordentlig skada och för dem att de förlorade den kund som i flera år hade fungerat bra parallellt med min andra leverantör och nog inte kändes som en så stor förlust.. Om några dagar kommer detta att vara över. Jag vet att företaget oroar sig för en del som finns i det brev som de fick idag och som teknikerna fick igår men i något ändrad form. Något är företaget rädd för och man får gärna undra vad. Varför alla blockeringarna och vem ligger bakom dem?       

Hälsningar Pehr i Skanör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att läsa och förstå det du skriver men för mig står det helt klart att du drabbats av någon form av bedrägeri.

 

Har du kontrollerat att datorn inte innehåller skadlig mjukvara?

Mjukvara som gav symptom enligt rubrik och som slussar in dig på fejkade sidor där du krävs på pengar.

 

Mitt råd är att du följer råden i denna tråd:

https://eforum.idg.se/topic/218337-till-dig-med-virus-eller-andra-skadliga-program-i-datorn/

 

Skapa en ny tråd i den kategorin:

https://eforum.idg.se/forum/25-virus-skadliga-program-botemedel/

 

Följ råden i tråden till punkt och pricka, chansa inte på något och följ sedan exakt de anvisningar du får i svar, chansa inte på något själv.

Och alla mjukvaror du behöver, enligt den tråden, är helt kostnadsfria. Inget köp, inga avgifter/abonnemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore intressant att veta vad han gjort, eller inte borde ha gjort så kanske andra inte gör samma sak. Men men den som lever får se,,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tvungen att lägga till följande.

 

Jag laddade ned en länk som skulle kunna användas till bl.a. ett program för analys av min maskin. Den länken visade sig leda till något helt annat.

 

Jag kunde direkt till den nedladdningssida som jag berättat om inledningsvis. Få har trott mig men jag har idag faktiskt laddat ner en version av ett program jag redan har sedan tidigare. Det var det värt. Under den ca 15 minuter långa bevakningen kunde jag göra fem skärmdumpar och allt ser ut precis som det var. Dumparna innehåller Microsoft skyltar och telefonnummer i Stockholm precis som jag sagt  Problemet är nu hur skall jag kunna skicka upp några bilderna? Det verkar inte gå här. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tvungen att lägga till följande.

 

Jag laddade ned en länk som skulle kunna användas till bl.a. ett program för analys av min maskin. Den länken visade sig leda till något helt annat.

 

Jag kunde direkt till den nedladdningssida som jag berättat om inledningsvis. Få har trott mig men jag har idag faktiskt laddat ner en version av ett program jag redan har sedan tidigare. Det var det värt. Under den ca 15 minuter långa bevakningen kunde jag göra fem skärmdumpar och allt ser ut precis som det var. Dumparna innehåller Microsoft skyltar och telefonnummer i Stockholm precis som jag sagt  Problemet är nu hur skall jag kunna skicka upp några bilderna? Det verkar inte gå här. 

Det är nog inte så att vi inte har trott på dig utan att vi har svårt att förstå vad som hände i din dator och vad du har gjort.

 

Jag tycker att Flyfishermans guide https://eforum.idg.se/topic/350602-guide-bifoga-filer-p%C3%A5-eforum/ förklarar bättre hur man laddar upp bilder i Eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag klarar inte detta och är väldigt stressad. Först något jag måste göra idag med datorn bortkopplad  från nätet och sedan annat som måste klaras upp idag. Jag kommer tillbaka på nätet i kväll och hoppas på en läng till någon person  som kan ta emot en bild utan en massa trassel. I morgon kl. 08.  transport till Malmö för en ny operation och vet inte när jag kommer men är inbokad nästa onsdag för ett möte. Jag skickar bara en bild som innehåller det nödvändigaste. De andra behövs på annan plats.

 

Hälsningar  Pehr S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Flyfishermans guide https://eforum.idg.se/topic/350602-guide-bifoga-filer-på-eforum/ förklarar bättre hur man laddar upp bilder i Eforum.

Men tänk om TS använder Internet Explorer! Då fungerar det inte jämt. Det har påpekats tidigare att knappen källa måste vara aktiverad. Det samma gäller bl.a inkopiering av länk och citat ur besvarat inlägg.

 

LARSAS

 

Edit . Knappen källa uppe till vänster aktiverad.

 

post-57552-0-90509200-1503509148_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...