Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nätverkssignal överlagrad på växelspänningen


Magnificus

Rekommendera Poster

Hej.

Någon på forumet som kan tekniken för nätverkssignal överlagrad på växelspänningen (nätspänningen)?

Jag har läst om powerline men det verkar endast avsett för inomhusbruk.

Min tanke är att fjärravläsa strömförbrukningen på ett flertal eluttag utomhus, och även kunna styra till/frånslag av eluttaget. Avstånd upp till 500m från mätaren till uppsamlingsenheten. 

Skall vara IP-skyddat

Tekniken finns, Garo har sådana men dom vill installera helt nya uttagsenheter för att man skall få tillgång till tekniken.

Jag har 160 eluttag som jag vill kontrollera. Säger sig självt att det blir omöjligt att "hämta hem" en sådan investering.

Hälsningar Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte tekniken men företaget Collectric kan. Eller kunde.. verkar inte varit aktivitet på hemsidan på länge men jag känner till en person "bakom" som fortfarande är aktiv.

CEWE-Instrument har också.

(och det finns faktiskt en liten koppling mellan dessa..)

 

Funderar på om det inte skulle fungera trådlöst *) av typ "System Nexa" (som ex. Clas Ohlson säljer) fast jag känner inte till om de har prylar för avläsning. Prylar för att styra uttagen finns men man får se upp med effekten. Och sedan kan det ju kanske ställa till det om man anser att motorvärmarcentralerna modifierats så att nytt CE-intyg krävs..

 

*) Eftersom avståndet är 500 meter. Fast det är kanske avstånd "in" till någon central?

Går kanske samla detta i ett apparatskåp "i mitten av" uttagen och sedan kommunicera med det skåpet via 4G...

 

Jag klurar ett tag till tror jag...

 

Tillägg: Hittade detta men har ej läst själv än: https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/broschyrer/Smart%20Mätning_sw.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte tekniken men företaget Collectric kan. Eller kunde.. verkar inte varit aktivitet på hemsidan på länge men jag känner till en person "bakom" som fortfarande är aktiv.

CEWE-Instrument har också.

(och det finns faktiskt en liten koppling mellan dessa..)

 

Funderar på om det inte skulle fungera trådlöst *) av typ "System Nexa" (som ex. Clas Ohlson säljer) fast jag känner inte till om de har prylar för avläsning. Prylar för att styra uttagen finns men man får se upp med effekten. Och sedan kan det ju kanske ställa till det om man anser att motorvärmarcentralerna modifierats så att nytt CE-intyg krävs..

 

*) Eftersom avståndet är 500 meter. Fast det är kanske avstånd "in" till någon central?

Går kanske samla detta i ett apparatskåp "i mitten av" uttagen och sedan kommunicera med det skåpet via 4G...

 

Jag klurar ett tag till tror jag...

 

Tillägg: Hittade detta men har ej läst själv än: https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/broschyrer/Smart%20Mätning_sw.pdf

Tack för ditt svar. Jag skall ägna helgen åt att grotta ner mig i detta. Återkommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver

Skall vara IP-skyddat

 

Jag antar du menar IP-klass mot beröring/damm/vatten då?

Är det frågan om motorvärmarcentraler så är ju de i sig IP-klassade för utomhusbruk och prylarna som sitter i den kapslingen behöver då lägre kapslingsklass. Givetvis måste de tåla den kyla som kan förekomma samt den normala luftfuktigheten.

 

Ett annat alternativ (men som kostnadsmässigt kanske inte är hållbart) är att bygga en eller flera nya fördelningscentraler där mätning och styrning sker. Från dessa centraler dra ut separata kablar till varje motorvärmaruttag.

Beror ju lite på hur det ser ut "geografiskt" och vad man kan göra själv.

Men då skulle man kunna "slippa" överföringen överlagrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver

Jag antar du menar IP-klass mot beröring/damm/vatten då?

Är det frågan om motorvärmarcentraler så är ju de i sig IP-klassade för utomhusbruk och prylarna som sitter i den kapslingen behöver då lägre kapslingsklass. Givetvis måste de tåla den kyla som kan förekomma samt den normala luftfuktigheten.

 

Ett annat alternativ (men som kostnadsmässigt kanske inte är hållbart) är att bygga en eller flera nya fördelningscentraler där mätning och styrning sker. Från dessa centraler dra ut separata kablar till varje motorvärmaruttag.

Beror ju lite på hur det ser ut "geografiskt" och vad man kan göra själv.

Men då skulle man kunna "slippa" överföringen överlagrad.

Hej. Ja, IP-klass skall tåla fuktig luft men kommer inte att utsättas för direkt regn eller så.

Jag kontaktade Collectric och det visade sig att dom har precis den utrustning jag behöver. Både trådlös och powerline.  Jag har skickat en kravspec så får vi se vad dom återkommer med för pris.Jag kan i vart fall behålla min nuvarande hårdvara.

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyfiken på status i ärendet?  :)

Collector hade tekniken. Drygt 250kkr för 150 uttag.

Där backar jag.

Jag kommer att testa itead wifi switch sonoff. Gör jobbet för en hundring per uttag men då måste wifi täcka alla uttag.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men det är endast för att styra då?

 

Är det frågan om sådana reguljära motorvärmarcentraler med plats för två bilar/två uttag?

Eller hur ser det ut, elektriskt?

 

Tillägg:

 

Hm..

  • Dimensions: 88*38*23mm (L*W*H)
  • Humidity: 5%-90%RH, Non-condensing
  • Frequency: 2.4Ghz
  • Operating Temperature: 0ºC-40ºC(32°F-104°F)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men det är endast för att styra då?

 

Är det frågan om sådana reguljära motorvärmarcentraler med plats för två bilar/två uttag?

Eller hur ser det ut, elektriskt?

 

Tillägg:

 

Hm..

Nej sonoffen läser av strömmen, momentant och ackumulerat och prsenterar i iphone eller på bildskärm. Man kan även slå av strömmen från iphone eller centralt från t.ex ett bokningsprogram.

Lite osäker dock på sonoffen om den klarar fukt och kyla, skall göra en parallellstudie i vinter. Vi har fyra olika paneler med 1,2,4 och 8 uttag med personskyddsautomat. Plats finns för 2 DINmoduler för varje uttag

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara vettiga prylar, tackar för tipset! Bokmärkt.

 

Köp en enhet. koppla med stickpropp, styr en liten lampa.

Släng in allt i en glasslåda frysen ett par timmar, ta ut och anslut stickproppen och testa manövrera med telefonen.

Upprepa när enheten tinat upp lite. Alltså in i frysen igen.

 

Jo, man ska ha respekt för el och ev. fukt men jag tror du har koll på det...

 

Du får hojta till om du vill ha hjälp med att dokumentera din elanläggning  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...