Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LibreOffice om det där att följa standarden


Thirteen

Rekommendera Poster

  • 1 month later...

Vad är standarden?

Finns ingen oberoende organisation som sköter detta.

Microsoft Office är det största av alla och genom detta satt sin egen standard.

På gott eller ont.

 

Sedan har alla andra tex. LibreOffice försökt att skapa en kompatibel mjukvara som kan läsa och skriva i nåt man kallar för MS-Office kompatibilitet.

Detta är inte alltid korrekt, eftersom vissa MS-Office dokument inte kan konverteras på ett korrekt sätt och sedan åter läsas av ett MS-Office program.

 

När man saluför alternativ till MS-Office, som tex. LibreOffice, så skall man samtidigt vara medveten om att allt inte är kompatibelt.

Sitter man på ett större företag eller en myndighet och där alla dokument handhas av MS-Office, så kan jag garantera att inte alla dessa är läsbara i LibreOffice eller ännu värre- omvänt.

Särskilt gäller detta MS-Office Excel dokument med script.

 

I ett företag eller myndighet kan man inte bara köra hursomhelst och blanda olika programvaror, har man valt ett system så måste man hålla sig till detta tills ett bättre dyker upp och LibreOffice är inte ett sådant i dagsläget och där man kan tillåta sig att blanda olika program inom samma organisation. Det måste i sanning vara det mest korkade man kan göra.

 

Ta mig inte fel nu, jag gillar LibreOffice, bara säger hur det är.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Flyfisherman belyser problematiken rätt bra.

 

Vad som efterlyses i filmen är en standardisering. Det sägs också i filmen att bästa skyddet, mot kompatibilitetsproblem, är att INTE migrera till LibreOffice (4:13).

 

Sedan kan frågan ställas om t.ex. en myndighet ska kunna kräva av sina medborgare att de kommunicerar med den samma med enbart ett och kostsamt officepaket från en leverantör. Men den tråden får någon annan skapa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast standardisering i detta gäller väl att i huvudsak att göra monopol från dom stora drakarna?
Med detta detta menar jag att dom stora drakarna försöker bestämma vad och hur?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant blir det när krav på offentlig upphandling finns och exempelvis en kommun sedan flera år tillbaks låst in sig i ett system och gjort sig, mer eller mindre, beroende av en leverantör.

 

Upphör då kravet på offentlig upphandling på just det området och hur motiverar man en godtagbar orsak? Finns överhuvudtaget en godtagbar orsak?

 

Men risken finns också att man får system som egentligen ingen vill jobba med. Inte att förväxla med en argumentlös och osaklig ovilja till att använda något annat system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...