Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OneDrive W10


hup151_t

Rekommendera Poster

Finns nu delade mappar på A och laptopen men inget delat till B som är ny.  Slår mig nu hur gör jag nya delningar. Lite förvånande att det fanns delningar på A och laptopen - kan det berott på att laptopen är Pro-versionen?

Nej

 

Du kan pröva med att i Utforskaren leta fram den mapp som du vill att andra datorer ska kunna komma åt, högerklicka på dess ikon/namn och välja Egenskaper. I det lilla fönster som kommer upp väljer du fliken Delning och där finns det en knapp som heter Dela och den klickar du på, sen kommer det upp en liten menylista där du kan välja Alla innan du klickar på knappen Lägg till (eller något liknande) innan du klickar på knappen Dela.

Det finns bilder på sidan http://pureinfotech.com/setup-network-file-sharing-windows-10/ avsnittet med rubriken "Sharing files using basic settings".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Busenkelt när man följer instruktioner till pricka - tack! Jag antar att funktionen "läsa" måste bytas till läsa, skriva och ändra för att jag ska kunna kopiera och lägga på hårddisk. Delningen innebär väl inte att mappen tar upp utrymme på hd för den som får delningen? Fick igår kväll update på min laptop med pro som stod och tuggade i timmar utan att den normalt sett inte är speciellt seg. När den väl var klar tycks det som ett helt nytt w10. Vet inte om jag tycker om det jag hittils sett. Kommer det såna uppdateringar på vanliga Home också`?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint!

 

 

Jag antar att funktionen "läsa" måste bytas till läsa, skriva och ändra för att jag ska kunna kopiera och lägga på hårddisk.

Ja

 

 

Delningen innebär väl inte att mappen tar upp utrymme på hd för den som får delningen?

Nej

 

 

Fick igår kväll update på min laptop med pro som stod och tuggade i timmar utan att den normalt sett inte är speciellt seg. När den väl var klar tycks det som ett helt nytt w10. Vet inte om jag tycker om det jag hittils sett. Kommer det såna uppdateringar på vanliga Home också`?

Det var troligen Creators Update från i våras som installerades och den går ut till alla datorer i långsam takt oavsett om det är Home eller Pro.

Måste säga att jag just inte har märkt någon skillnad förutom att fler inställningar har flyttats från Kontrollpanelen till appen Inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

OneDrive - igen. Har i dator A kopierat en stor mapp till OneDrive-mappen. Har sen startat datorer B och C och de har då fått upp den mappen. Kopierat sen till hd på B och C. Dum fråga men det finns väl inte tre mappar i molnet för i så fall skulle det lagras 3 x 6 gb då mappen är på 6 gb. Om jag raderar de 6 gb i dator A:s moln så försvinner de också i motsvarande mappar på B och C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna finns bara en gång på Microsofts server (molnet). Logga gärna in på OneDrive med webbläsaren för att se hur det ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...