Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OneDrive W10


hup151_t

Rekommendera Poster

Från dator A:s hd lägger jag upp 5 gb i OneDrive. Går hyggligt fort. Startar dator B och dess OneDrive. Tar låg tid att föra över. Från B:s OneDrive klipper jag ur de 5 gb och lägger in på B.s hd går hyggligt fort. Kopierar dessa 5gb till extern Seagate med USB 3.0 som går riktigt fort. När jag klippt ur till B:s OneDrive försvinner motsvarande på A:s OneDrive och dyker upp i A:s papperskorg. När jag fört över de 5 gb från A:s OneDrive till B:s finns då 5 + 5 gb i "molnet" eller är det fortfarande bara 5 gb totalt eftersom A:s OneDrive töms när jag klipper ur B.s till hd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var rätt knepigt att förstå riktigt vad du gör och vad som händer tycker jag så jag ber om ursäkt för om jag har missförstått något.

 

Är det samma Microsoft-konto (dvs samma OneDrive) i de två datorerna?

Vad använder du när du hanterar OneDrive-filerna, en OneDrive-mapp i Utforskaren, en app, en webbläsare eller något annat?

 

För att vara säker på hur mycket utrymme som används i "molnet" så är det bäst att logga in på webbsidan för OneDrive och se hur det ser ut där: https://onedrive.live.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två bekanta har läst och tyckt det var helt klart. Det är samma microsoftkonto. När nåt läggs in på OneDrive i A dvs kopieras från A:s hd till dess OneDrive-mapp så börjar det laddas ned i B:s OneDrive-mapp såfort B startats. Sedan klipper jag ur från B:s onedrive-mapp till B.s hd.  Detta är mitt sätt att fildela. I samband med denna operation försvinner materialet både i A:s och B.s OneDrive-mappar.  Tyvärr kan jag med min kunskap inte förklara bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två bekanta har läst och tyckt det var helt klart. Det är samma microsoftkonto. När nåt läggs in på OneDrive i A dvs kopieras från A:s hd till dess OneDrive-mapp så börjar det laddas ned i B:s OneDrive-mapp såfort B startats. Sedan klipper jag ur från B:s onedrive-mapp till B.s hd.  Detta är mitt sätt att fildela. I samband med denna operation försvinner materialet både i A:s och B.s OneDrive-mappar.  Tyvärr kan jag med min kunskap inte förklara bättre.

 

Jag hade också svårt att förstå, men formuleringen OneDrive-mapp (som finns i datorerna) gjorde det tydligare.

 

Svar på frågan (i första inlägget) är att jag tror att du har 0 GB i OneDrive (i "molnet"). OneDrive är i första hand (endast?) till för synkronisering. När du raderar ("klipper ut") från B:s OneDrive-mapp synkas detta med OneDrive (molnet), d v s raderas även där, liksom i A:s OneDrive-mapp.

 

Det hela kan jämföras med att hantera e-post med IMAP. Raderas e-brev i någon e-postklient så raderas de även på e-postservern och sedan i andra anslutna e-postklienter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till det som Christer skriver kan man tillägga (möjligen onödigt) att när du klistrar in något i en OneDrive-mapp så laddas det upp till Microsofts server (molnet) och därifrån laddas det ner till alla andra datorer och enheter som är kopplade till samma OneDrive-konto.

 

 

 Från B:s OneDrive klipper jag ur de 5 gb och lägger in på B.s hd går hyggligt fort.

Även B:s OneDrive-mapp ligger på B:s hårddisk, förutom att det är en avbild av motsvarande mapp på Microsofts server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I stort sett som jag förstått. Kan ju tilläggas att när OneDrive-mappen på dator A töms via urklippet i B till B.s hårddisk  så hamnar det i A:s papperskorg. Syftet har nåtts att kopiera från A till B via OneDrive utan belastning i molnet i slutänden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Känner mig lite förvirrad"?

 

Vad vill du HansErik, få ut av det du gör egentligen? Är det att sprida dina filer till olika hårddiskar, eller vad är tänket här?

Tolkar jag det rätt om jag tror att du kopierar filer från dator A till molnet, från molnet till dator B och sedan till din externa hårddisk.

 

För annars undrar jag nog lite vad du håller på med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt svar så du slipper känna dig förvånad- jag för över kopior från min dator A till min dator B genom via OneDrive. Svårare är det inte. Visst har jag en extern hårddisk också men tror inte jag skrivit nåt om den här. Annars är det en ny Seagate på 1T.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, misstänkte det, du har alltså inget internt nätverk, skulle ju vara lite enklare, tycker du krånglar till det lite bara, men det är bara som jag tycker.

 

Annars är ju vitsen av dessa molntjänster till för att lagra på, inte att ha som mellan-hårddisk för sina datorer. då får du ju ingen nytta av denna molndisk att lagra på.

Men det är bara mina tankar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag vill gärna höra vad ni tänker och tycker då det oftast blir bättre. Visst har jag ett internt nätverk med 3 datorer , 2 smartphones, 1 surfplatta, skrivare och TV. Jag tyckte det faktiskt var smart av mig att komma på att fildela via OneDrive (förstår ju nu OneDrive bättre) eftersom jag inte har en aning om hur jag ska dela filer annars. Annars har jag gått på hemgrupper eftersom t ex Microsoft tycks förorda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du, när du har två datorer igång, kollat om de datorerna dyker upp i Utforskaren under rubriken Nätverk i vänsterkolumnen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det i ena datorn öppna mappen för den andra datorn eller får du något felmeddelande då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inne i A klickar jag på B inne på B klickar jag på A och får i bägge fallen begäran om autentiseringsuppgifter resp lösenord. Eftersom en och samma router antar jag att samma uppgifter fylles i i båda.  Men på routern anges förutom nätverksnamn och lösenord även "access key" men den senare tror jag inte jag använt vid nya anslutningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du får begäran om autentiseringsuppgifter så är det inte några uppgifter som har med routern att göra utan kontonamn och lösenord för ditt konto i den andra datorn som efterfrågas. För att komma åt filer i den andra datorn behöver du i princip logga in på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det användarnamn eller mejladress plus samhörande lösenord som du använder för att logga in på datorn när den startas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det användarnamn eller mejladress plus samhörande lösenord som du använder för att logga in på datorn när den startas.

 

 

Använder man "samma" inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) i båda datorerna bör man få tillgång till utdelade mappar i den andra datorn utan att få någon fråga om inloggning. Eventuellt får man också se till att arbetsgruppen ("Organisation" i Windows 10) är lika i datorerna. Kanske finns det ändå något som kräver att inloggningsuppgifter anges, det visar sig i så fall.

 

Det kan se ut som att man inte behöver logga in när datorn startats. Men i så fall är automatisk inloggning aktiverad, och då kan det ju trots allt finns olika användarnamn och lösenord i datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kan inte tro hur jag hållit påsen i morse - fått bekräfta vem jag är på bägge datorerna,  ena datorn hade jag direktinloggning på, den andra enbart lösenord,  skapat lösenord, läst autentisering på bägge datorerna, trots att bägge datorerna är W10 står det olika mm mm. Men jag tror nu jag lyckats få dem känna av varandra. Hur gör jag nu för att dra nytta av detta?? Har även en tredje dator en laptop om jag vill ansluta den också går jag då på dator A eller B? Kommr jag att kunna skriva ut dokument sen på alla 3? På dator B - den nyaste och som hade direktinloggning - ser jag att en telefon dyker upp som inte är min - sett 3 olika nu i dag men de dyker upp och försvinner. Bor i flerfamiljshus som egentligen är ett "Comhem-hus" men vi är nåra som har Telia. Behöver jag känna oro för detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men jag tror nu jag lyckats få dem känna av varandra. Hur gör jag nu för att dra nytta av detta??

Vad händer nu när du försöker öppna den andra datorns mapp i Utforskaren?

 

 

Har även en tredje dator en laptop om jag vill ansluta den också går jag då på dator A eller B?

Eftersom detta är klassisk fildelning så finns det just inget "ansluta". Hur ser det ut i den tredje datorns Utforskare under Nätverk?

 

 

På dator B - den nyaste och som hade direktinloggning - ser jag att en telefon dyker upp som inte är min - sett 3 olika nu i dag men de dyker upp och försvinner. Bor i flerfamiljshus som egentligen är ett "Comhem-hus" men vi är nåra som har Telia. Behöver jag känna oro för detta?

Nej, troligen telefoner som försöker hitta en router att ansluta till men eftersom de försvinner på en gång ska det nog tolkas som att de misslyckas att ansluta till din router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hihi - laptopen är långsam relativt de andra 2 snabba med ssd och i7.  Stod och tuggade men det var uppdateringar. Laptopen är inte Home utan Pro.  Förvånande att den kunde ladda hem/installera uppdateringarna eftersom jag använt internetsladden till dator B. Nu har jag lärt mig hur jag gör trådlös anslutning på den. I vilket fall visar nu alla 3 datorerna samma sak - dvs 3 datorer finns under nätverk!! Förvånar mig själv att tordas ha göra detta visserligen under utmärkt vägledning men ändock!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra!

 

Kan du öppna de tre datorernas mappar också?

Får du se något innehåll i dem, får du något felmeddelande eller ser de bara tomma ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haft hjälp med en switch Aten 2/4-port USB peripheral sharing device. Endast en mus och tangentbord (trådlösa) till bägge datorerna A och B. Skrivaren ligger på alla 3 datorerna. Dator B vl e innan inte fungera riktigt som jag trott men nu har min hjälpreda åtgärdat  detta också och han använde samma metod som du men att jag krånglat lösenord mm  Finns nu delade mappar på A och laptopen men inget delat till B som är ny.  Slår mig nu hur gör jag nya delningar. Lite förvånande att det fanns delningar på A och laptopen - kan det berott på att laptopen är Pro-versionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS Min hjälpreda kollade också nåra loggar på nätverket för att se om nån obehörig telefon är inne och stör men han hittade inget. Fråga inte hur han gjorde för jag begrep ingenting av vad han gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt men jag postade för nåra timmar sen ett  långt svar till Cecilia men ser nu att det inte finns med här. Har även noterat tidigare att det blivit så och fått skriva nya svar. Vad kan det bero på??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...