Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FrostyCool?


Mikael63

Rekommendera Poster

Läser beskrivningen av Frostycool 12 a.

Köldmediet

 

 

FrostyCool 12a kräver ungefär 1/3 av mängden för den ursprungliga mängden i systemet och måste fyllas som en vätska.

1/3 av mängden pekar direkt på kolväten, som propan och butan för dessa har lägre molekylvikt än R12 och R134a

måste fyllas som en vätska pekar på att det är en blandning av olika kolväten och för att behålla proportionerna i den här blandningen så måste Frostycool 12a fyllas som vätska.

Enligt den här länken kan en blandning för bil AC bestå av ca 55% Propane R290 ca 43 % Isobutane R600a och resten ca 0,5% Etan och ca 1,5 % Butan  är föroreningar man inte fått bort vid tillverkningen.

http://www.es-refrigerants.com/resources/docs/HYDROCARBON%20REFRIGERANTS%20FOR%20CAR%20AIR-CONDTIONERS.pdf

 

Erfarenhet nja inte av Frostycool 12a , däremot har jag arbetat med kylanläggningar och värmepumpar i mer än 30 år.

Och det har gett en viss respekt för brandfarliga köldmedier.

Pga av de olyckor som inträffat.

https://www.hd.se/2005-07-12/en-till-sjukhus-efter-gasolbrand-i-lund

Detta i en anläggning där det gick fel för teknikern gjorde "ett mänskligt misstag"

Annars var anläggningen konstruerad för Propene R1270 C3H6 (som i tidningen blir Gasol så texten blir begriplig för läsarna. Gasol innehåller mest Propan R290 C3H8)

Det jag reagerar mot är att använda kolväten i bil AC ej konstruerad för kolväten.

När du känner citronlukten, dags lämna bilen.

För inte så kul vara i bilen om det smäller.

Jag skulle aldrig fylla en bil AC konstruerad för R12 eller R134a med Frostycool eller liknande. Jag skulle lämna in bilen när ACn strular hos ett företag som är certifierat för att jobba med bilen. Det kan man kontrollera här.

https://www.incertonline.se/

 

Maria Ågren en gång GD på Transportstyrelsen skulle tycka jag är "alarmistisk".

Tycker du som Maria Ågren, ja då kör du trots mina varningar.

 

Men du frågade efter erfarenhet, googla på

using propane in car ac

eller

using butane in car ac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att det är kolväten framgår av siten...

Ja, att medlet är brandfarligt framgår också av siten...

 

Tänkte mer på erfarenhet av dels företaget som sådant, support osv. och dels erfarenhet av hur det funkat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

ingen erfarenhet av just detta ämne, men du bör begära det sk. Säkerhetsdatabladet.från tillverkaren.

Företaget i fråga måste enligt lag ha detta för varje kemisk produkt som framställs eller nyttjas i verksamheten.

Och om dom inte kan visa upp ett sådant, med godkända ingredienser eller i kombination av dessa, från Kemikalieinspektionen (beroende på verksamhet) så är det olagligt .

Ditt företag kan söka gratis på Kemikalieinspektionen eller ta kontakt direkt.:

http://www.kemi.se/hitta-direkt/lagar-och-regler/reach-forordningen/sakerhetsdatablad

 

Om det är ett ämne som ni har avsett att bruka på svensk marknad, måste ni först gå till Kemikalieinspektionen:  Produktregistret

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att göra ingrepp i ett kylsystem konstruerat för R134a (eller R12) utan certifiering är belagt med en sanktionsavgift på 10000kr. Olagligt helt enkelt.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjMiJmXgrHVAhXGaVAKHVPECLsQFghMMAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.kylteknikern.com%2FLATHUND%252020090313.pdf&usg=AFQjCNHBLGvzt9aAf2hueF0fXzQI6tkoiQ

Enligt eforums regler kommer eforum polisanmäla olagliga aktiviteter

https://eforum.idg.se/index.php?app=forums&module=extras&section=boardrules

 

 

Juridiskt ansvar
Du som medlem är själv ansvarig för det du skriver och gör på Eforum. Observera att dina personuppgifter och din ip-adress är tillgängliga för IDG, och att alla aktiviteter som sker på sajten loggas. Olagliga aktiviteter polisanmäls. IDG är skyldiga att inom rimlig tid plocka bort allt innehåll på Eforum som är olagligt att publicera.

 

Så TS, förvänta dig inte att du kommer få några personliga erfarenheter av Frosty Cool på eforum.

Även om du själv är beredd göra en Generaldirektörare !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huga!

Inte visste jag att det var kriminellt att fråga om detta.

Tur jag inte frågade om ett företag som säljer aktivt kol då.

 

Om man tar och kollar vad som faktiskt står i länken ovan kan man bl.a. läsa följande:

Undantaget är mindre enhetsaggregat under 3 kg fyllnadsmängd.

 

Så.. om jag ger fan att fylla mer än 3 kg så kanske jag klarar mig från att hamna i belastningsregistret?

Eller?

(min bil ska ha 0,6 kg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huga!

Inte visste jag att det var kriminellt att fråga om detta.

Tur jag inte frågade om ett företag som säljer aktivt kol då.

 

Om man tar och kollar vad som faktiskt står i länken ovan kan man bl.a. läsa följande:

 

Så.. om jag ger fan att fylla mer än 3 kg så kanske jag klarar mig från att hamna i belastningsregistret?

Eller?

(min bil ska ha 0,6 kg)

Det är inte kriminellt att fråga ! :)

Däremot är det dumt att berätta att man gjort ingrepp i ett CFC- eller HFC-system utan certifikat. För det är kriminellt. Och 3kgs gränsen är den gamla gränsen för läcksökning. Idag ersatt med 5 tom CO2e.

För ingrepp i HFC-system finns ingen undre gräns. (Länken jag skickade är föråldrad !)

:thumbsdown:

Och har man certifikat finns det ingen anledning använda Frosty Cool. Mycket enklare att läcksöka, täta läckan och fylla på med det idag vanliga R134a. Inhandlat hos sin favogrossist, Kylma, Dahl, Ahlsell osv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jänkarna köper detta på Walmart som allt annat skräp dom har för några dollar i massor av år.

Inte hört att de sprängts till döds än?

 

Finns på tuben massor om hur man gör.

 

Youtube/internet är verksamheternas skräck numera med allt man kan göra själv som visas och ger kunskap.

Det gäller bara att sätta skräck i folk för att man inte kan göra saker själv.

 

Självklart så ska man göra detta med ansvar och tänka sig för innan man provar(utomhus), annars blir det proffs som kan och dyr kostnad med ev. påhittade fel.

 

Tänk om folk kunde tillverka bensin/diesel hemma i garaget för några kr/l eller annat, skulle förbjudas lika fort som det uppfanns, samma som alkohol eller att byta jobb med varandra.

 

Har redan fått mycket info av en kyltekniker när han toppade min gamla volvo(17år) med provtryckning(8kg) och fyllning(vägning) förra sommaren, fungerar än.

Han hade många råd att ge om ac. och all kylteknik, värmepumpar, mercedes problem med ny gas m.m.

 

Sök på fylla ac för mycket info.

 

Som allt annat ansvarar man för sina gärningar lika att köra för fort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...