Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Litteratur och övningar


Martassen

Rekommendera Poster

Vad gäller egentligen:

 

Låt säga jag köper eller får en kurslitteratur(bok) i Microsoft Project. Jag tar exempel i boken och gör om och formulerar om övningsstegen tydligare efter min pedagogik och vad jag tycker är vettigt och gör en så kallad lathund i Word.

När jag är ute hos kunder håller kurs får mina kunder lathunden som jag gjort i pdf-format. I lathunden står det att dom ska öppna vissa filer när de gör stegen i lathunden. Filerna de ska öppna kan vara exempel på en projektplan med aktiviteter eller en lista i Excel. exempelvis som finns i boken jag köpt.

Kan jag då använda dessa (bokens) filer som exempel eller måste jag göra egna filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du köpt en grej ger dig inte tillåtelse att sprida det vidare.

I ditt köp finns säkert finstilt text som du glömt läsa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en bok har ett exempel som är

 

Banan 300

Citron 100

Äpple 200

 

Får jag inte ha det då i mina övningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det får du visst göra, men bara om detta uppfyller vissa krav:

Skolverket:  Upphovsrättsguide om texter

 

Samt: Plagiathandboken - Urkund Tips och råd för elever och studenter

Ok. dessa exempel gäller skolor, lärare och studenter vilka har särskild rätt till att använda upphovsrättsligt skyddat material.

 

Kopieringsregler för högskolor och universitet fr.o.m. 2014

BonusCopyright:  Kopieringsregler för högskolor och universitet fr.o.m. 2014

 

Men detta ger bara ett visst svar. Skolor och universitet har ett särskilt avtal; sk "skolkopieringsavtal" där de betalat för att få kopiera en viss del av litteraturen och få delge detta.

 

Använder du Microsoft text i böcker och script för datorer i dina kurser, måste du ha ett tillstånd från dom.

Microsoft Support når du på telefon  08 55 99 00 00

Kanhända att det är fritt också, men jag råder dig till att kontakta dom först.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat på egna texter i övningarna så är väl löst kanske. Jag köper ju program ifrån Microsoft och är ju deras kund och förmedlar ju att folk ska använda deras program. En pdf med lite instruktioner med mina ord och skärmdumpar. Inga böcker som ska publiceras via förlag.

 

Jag ringde den myndighet (vad den nu heter)som har lite koll på sådant här och han sa han inte tycker det bör vara några problem men sätter jag lite egna ord på det är jag på säkra sidan.

 

Kollade i en annan bok och där står inget att innehållet ej får kopieras. Det står bara ett coprighttecken och har jag förstått rätt har tecknet ingen juridisk betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behövs inget copyright-tecken eller någon rad om att en text inte får kopieras i Sverige eftersom man automatiskt har upphovsrätten till det man skriver och publicerar mm under förutsättning att det anses ha tillräcklig verkshöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...