Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kurvad skärm till grafisk design?


husmusen

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en kurvad monitor men jag är lite nojig över hur det påverkar arbetet i photoshop, illustrator osv.

 

Jag är i valet och kvalet mellan en kurvad LG 38" 3840*1600 och en platt LG 31.5" 3840*2160. Om 38-tummaren hade funnits i normal rak version så hade jag köpt den, nu vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte säker på exakt vad syftet med en kurvad monitor är, men jag tror att det inte är att förvränga bilden hur som helst. Däremot kanske det ställer lite extra krav på vart du sitter i förhållande till skärmen för att verkligen få rätt perspektiv, men det är svårt att säga utan att ha provat.

 

Om du hittar en butik i närheten av dig som säljer antagligen kurvade skärmar eller tv apparater så kanske du kan titta på en i verkligheten av dra en slutsats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Böjd, eller möjligtvis välvd, skärm" låter onekligen mer svenskt än "kurvad monitor" men kurvad, curvad som översättning av "curved" användes även på minhembio i diskussionen 2014 om för- och nackdelar med de två typerna av bildskärmar (platt eller böjd):
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=317862
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Kurvad monitor till Photoshop, illustrator osv. går helt bort.

Det är fullständigt åt pepparn.

Varför vill jag fråga?

Lika väl som en kurvad teve hemma går bort.

 

Finns nog ingen som kan berätta sakligt varför en kurvad bildskärm skulle vara bättre?

Finns det, så berätta gärna.

 

Alla teveskärmar och monitorer med sk. kurvad bildskärm är rent nys att det skall ge bättre bildupplevelse.

En myt som kostar pengar,.

/ Min personliga uppfattning. Och jag har testat, var inte imponerad.

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...