Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TrackID läggs ned, byta till vad?


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har funderat på det en liten stund och tydligen är det snart (september) dags att byta bort den musikigenkännande appen TrackID. En app som är bra när den fungerar men den missar en hel del också, i vart fall när det det gäller den typ av musik jag lyssnar på (är som bekant fast i lounge träsket).

 

Fick förslaget att byta till Shazam (appen föreslog detta i meddelandet om nedläggningen) och det såg ju bra ut. Men exakt vad ska en musik lyssnade app med min kamera och mina personuppgifter? Nä, just det. Plats (varför egentligen) och mikrofon vore väl OK. Att den behöver information om blåtand verkar bara dumt.

 

Så vad ska man byta till som är gratis och som inte behöver tillgång till halva min telefon samt känsliga uppgifter?  Det finns en del i GooglePlay. Men vilka är bra? Slänger ut frågan här och får se var jag hamnar. Kör Android 4.4 .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del sådana krav beror på att det är reklam i. Och reklamkomponenterna har vissa inbyggda standardkrav. Bland annat plats. Så det kan vara värt att gräva lite i vad standardkraven för reklam är och se om dom stämmer överens med Shazaam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju klart. Reklam. Nå, om någon har någon favorit app inom området så tipsa.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

The Verge: There’s a good reason Shazam started forgetting song titles in April

Shazam’s strange behavior wasn’t a glitch. It was part of an effort called “The Day Shazam Forgot,” intended to raise awareness (and money) for Alzheimer’s studies. When the app eventually produced the song’s ID, it also served up an ad for the nonprofit organization Alzheimer’s Research UK. Apparently, more than 5,000 people visited the donation page as a result of this campaign. Information about how much money the campaign raised was not immediately available.

 

Om man köper Shazam Encore så slipper man all reklam och den kostar bara 41:- sek. på bl.a. Google Play och ibland kan det vara värt att köpa appar som man tycker är bra, särskilt som just denna ibland har bra initiativ att stötta tex. organisationer som forskar i ovanstående.

Google Play: https://play.google.com/store/apps/developer?id=Shazam+Entertainment+Limited

App store: https://itunes.apple.com/us/app/shazam-encore/id337288863?mt=8

 

Windows store: https://www.microsoft.com/sv-se/store/p/shazam/9wzdncrfj0qq

Av någon anledning finns den inte tillgänglig där längre? Synd, för det är en mycket bra app som jag gillar.

 

Dessutom en finess till med Shazam: låtar som igenkännes kan direkt knytas och öppnas i Spotify för att bums lyssna på.

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Shazam Discover Music, är inte det samma app?

Japp, fast gratisvarianten med reklam, men den funkar ypperligt och tillsammans med Spotify ifall man också har denna installerad med abonnemang.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.shazam.android&hl=sv

 

Det är sällan jag betygsätter appar, men just för Shazam har jag gjort ett undantag och gett den en femma.

Som med alla gratisappar, så får man räkna med att dessa skall ha åtkomst till diverse annan info på fånen, vilket jag kan reta mig på, men som sagt Shazam Encore kostar bara några tior och då slipper man reklamen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det går att stänga av vissa app-behörigheter om man känner att ens privata saker hänger och dinglar hos okända, om man är brydd vill säga.
Här är deras förklaring tilll varför Shazam kräver tillgång:

Why Does Shazam Need These App Permissions?  https://support.shazam.com/hc/en-us/articles/205139787-App-Permissions

 

Sedan kan man ju tycka att det är åt pipan med appar som skall ha alla dessa behörigheter och tillgång till fånens alla möjliga funktioner, men så är det med dom flesta appar, tyvärr. Alternativet är att inte alls installera dom, men då finns ju redan förinstallerade appar från fabrik med exakt samma behörigheter och dessa går ofta inte ens att avinstallera utan att "rota" om fånen.

 

Som alltid med alla typer av program, oavsett om det är på fånen eller till ens dator så skall man vara restriktiv och inte installera vadsomhelst. Kan ju hända att i sken av justa funktioner i programmet/appen så finns det illasinnat bakomliggande som använder tex. fånens eller laptopens inbyggda kamera och mikrofon samt kontaktlistor för diverse obskyra handlingar.

En god början är att läsa användarbetygen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag förstår. Jag får se hur jag gör. Ska man tro telefonen (och framför allt Avast) så borde jag nog inte installera något alls eftersom lagringsutrymmet är FULLT! Visst, jag har ju "bara" ca 5GiB eller 56% ledigt. (Himlar med ögonen). Nå, jag ska tänka på saken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tillgång till bl.a. mikrofonen av Shazam är ju essentiellt för dess funktion...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...