Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur dålig tn-bildskärm (i en laptop) är acceptabelt?


pajjen

Rekommendera Poster

Jag köpte nyligen en 7000-kronors laptop med en matt 15,6 tums tn-bildskärm med 1920x1080-upplösning. Tn-bildskärmar är ju välkända för att ha dåliga betraktningsvinklar, men här handlar det om att den vertikala betraktningsvinkeln "inte existerar", eftersom ingen vinkel ger en acceptabel bild. Världsrekord?

Betraktar man bildskärmen på "normalt" avstånd (ca en halvmeter) så måste man välja om man, grovt sett, vill ha en okej mättat bild i övre delen av skärmen eller i den undre, och vinkla skärmen därefter. Det krävs ett betraktningsavstånd på minst två meter för att hela bildskärmsbilden ska visa någorlunda samma mättnad (förutsatt att man har exakt rätt betraktningsvinkel). Oerhört praktiskt betraktningsavstånd! :-O

Jag tog för givet att jag fått ett "måndagsexemplar", och återvände till butiken med datorn. Men, icke sa Nicke! Säljaren gjorde en hastig "inspektion" av skärmen, och konstaterade "jag tycker bilden är bra" (efter att ha tittat på en av Windows flashiga skrivbordsbakgrunder!). Han gick inte med på ett återköp eller reklamation.

Men jag kommer inte ge mig, jag är beredd att gå hur långt som helst med detta, eftersom jag inte känner mig road av att kasta 7000 kronor i sjön.

Vad tycker du? Hur dålig tn-bildskärm är acceptabelt?

Tack på förhand för synpunkter :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle tråden ligga i https://eforum.idg.se/forum/19-på-konsumentens-sida/

(Moderator fixar det om det är lämpligt)

 

Hur länge sedan är "nyligen"?

Många butiker har väl öppet köp i en månad...

Ja, jag var själv tveksam till var jag skulle placera min fråga, men eftersom jag är intresserad av åsikter om vad som är acceptabel bildkvalitet på en tn-skärm, så hör den nog hemma här i 'Bildskärmar'.

 

Jag köpte datorn för två veckor sedan i en butik som har öppet köp i 30 dagar - om förpackningen är obruten ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fabrikat och modell?

ACER Aspire E5-575G

 

Edit: Jag vill betona att jag fortfarande tror att det är ett "måndagsexemplar", och att jag på ett eller annat sätt kommer att kunna reklamera den. Så inget ont om Acer - än så länge i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Nu vet ju inte jag var du har köpt den men den säljs på Elgiganten och NetoNet. Kanske du kan kolla på ett ex där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet ju inte jag var du har köpt den men den säljs på Elgiganten och NetoNet. Kanske du kan kolla på ett ex där

Tack för tipset Pelle, men det finns ett formidabelt virrvarr av olika modeller av den här datorn (E5-575G-xxxx) som har olika kombinationer av t.ex CPU, GPU, minnesstorlek m.m., och förmodligen även av tn-panelmodeller (även om det inte anges), så jag avstår från att kolla i olika butiker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan även vara av intresse för andra att få veta vilken butik det handlar om.

Butiken ska få en chans till innan jag eventuellt namnger den.

Förresten, för att återgå till min fråga: Hur dålig tn-bildskärm tycker du är acceptabelt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Det är svårt att säga för egen del. Läste en sk. "rewiew" ang. din dator och just displayen fick inte så högt betyg tyvärr. Sedan ska de naturligtvis inte vara som du beskriver, men var felet ligger kan jag inte spekulera i. Jag hoppas att du får rätt.
Sedan ang butikerna och deras modeller. Du har helt rätt att det är nästan omöjligt att jämföra. Olika butikskedjor har olika beteckningar på sina produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag tror inte du fått ett måndagsexemplar, jag har sett flera nya datorer med så usel skärm. 

 

Det du kan göra i butiken när dom säger att bilden ser OK ut, är att vända datorn 90 grader och endast ha en enfärgad bakgrund. Den som inte ser det uppenbara då antingen ljuger eller är färgblind  :)   Detta funkar för att man är inte van vid att se färgskiftningarna höger-vänster, utan bara upp-ner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter och tips!

Jag har nu bestämt mig för att inte ge butiken en andra chans (har på känn att det är lönlöst), utan istället vända mig direkt till Acer för att höra om de möjligen anser att jag fått ett "måndagsexemplar", eller om jag fått en skärm som är synonym med Acer-kvalitet ... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Tack för alla synpunkter och tips!

Jag har nu bestämt mig för att inte ge butiken en andra chans (har på känn att det är lönlöst), utan istället vända mig direkt till Acer för att höra om de möjligen anser att jag fått ett "måndagsexemplar", eller om jag fått en skärm som är synonym med Acer-kvalitet ... :huh:

Stå på dig! För 7000 ska man få bättre skärm än så, även om det skulle vara en TN. Den skärm du fått hör hemma på en 1995 kr dator, om ens det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har köpt datorn i en butik.

Bara gå tillbaka och reklamera den i butiken.

Om inte annat ska de kunna erbjuda dig en annan dator med acceptabel skärm.

 

Jag köpte en BENQ 27" skärm på INET, Sisjön, Göteborg.

När jag inte tyckte bilden var acceptabel, beskrev jag felet, lämnade in den och kunde hämta en ny felfri BENQ 27" 2 veckor senare hos INET, Sisjön Göteborg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du har köpt datorn i en butik.

Bara gå tillbaka och reklamera den i butiken.

Om inte annat ska de kunna erbjuda dig en annan dator med acceptabel skärm.

 

Jag köpte en BENQ 27" skärm på INET, Sisjön, Göteborg.

När jag inte tyckte bilden var acceptabel, beskrev jag felet, lämnade in den och kunde hämta en ny felfri BENQ 27" 2 veckor senare hos INET, Sisjön Göteborg.

Absolut!

Jag håller fullständigt med.

 

Sånt här gör mig bara f-annad, milt sagt.

En säljare på butik som i bästa fall har noll koll på produkterna och säger: att det ser bra ut?

Och varför, det skadar ju inte hans/hennes rykte, tvärtom blir det bara bättre för butiken om man hjälper till som dessutom inte behöver stå för grejorna själva.

Inget att bry sig om.

 

Du har all rätt att reklamera datorn med dess inbyggda bildskärm, ingen tvekan.

Eftersom du dessutom redan försökt två gånger med reklamation till butiken skall och har du rätten att nu kräva pengarna tillbaks.

Problemet är att du måste bevisa att du varit in och reklamerat på varan två gånger, men stå på dig.

 

Får du problem skall du vända dig: http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/reklamera-nar-du-inte-ar-nojd/

Mvh :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...