Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildförhållande i Windows7 vs Windows10


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

 

En kompis skickade hem en videofilm som han tagit nere i Bohuslän, för att visa lite fina vyer. Jag hade min laptop med windows10 på och tog hem filen med den.

 

I stället för en liggande bild med vyerna i rätt läge, blev det på datorn en stående bild på högkant.

 

Innan jag skickade ett SMS och undrade vad han höll på med, blev det så att jag händelsevis flyttade över filmen till min dator med Windows7, men fortfarande uppspelning med Windows MediaPlayer. Där låg bilden rätt så att vattnet inte rann ut ifrån de vattendrag som filmen visade.

 

Vad kommer det sig, och hur gör man för att det ska bli rätsida även i Windows10 ?

 

Kollade förresten även på en annan dator med Windows10, och samma sak där, bilden på högkant !

 

EDIT:

 

Gjorde ett experiment med min egen Samsung Galaxy S5:

 

Spelade först in en videosnutt, likadant som kompisen hade gjort, d v s en selfie med landskapet i bakgrunden.

Sedan en annan snutt med vanlig tagning, alltså enbart filmning med kamerans baksida.

 

Windows10:

I första falet blev resultatet en stående bild, i det andra fallet - precis som det skulle vara, d v s bred och fin bild, wide screen och liggande - just som den spelades in...

 

Förklaring ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

En del telefoner sparar bilden liggande resp stående beroende på om telefonen hålls på det ena eller andra sättet (= blir rätt på alla enheter den visas på).

 

Men en del telefoner sparar bilden lika dant oavsett och istället sätter en inställning i meta-informationen i bilden ifall den ska visas stående eller liggande, och då är det upp till programmet där bilden visas att förstår denna inställning och vrida bilden på rätt håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Kalle Dator1

Men det är fortfarande inget svar på varför det blir olika format (stående resp liggande bild) i Windows10 vs Windows7 !

 

Jag vill kunna visa en film hos någon som bara har en dator med Windows10, och där bilden inte blir stående på högkant när den är inspelad som bredbild...

 

Frågan är om jag då måste meka med dennes dator i något avseende, eller om jag kan transformera själva filmen så att den blir spelbar på vilken dator som helst.

 

Såvitt jag vet finns det ngen funktion i WMP som medger att man vrider bilden "rätt"

Med VLC kan man hålla på och ställa in en rotation av videon, men det är inte helt enkelt att utföra för vem som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jo det är svaret på varför det blir olika.

 

Du behöver ta in filmen i ett videoredigeringsprogram. Exakt hur man göra skiljer från program till program så jag kan inte ge nån generell metod.

 

Den metod du själv beskriver vad det gäller VLC är den bästa (på vilket sätt är det svårt att vrida bilden där, det är ju ett val i menyerna?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Jo det är svaret på varför det blir olika.

 

Du behöver ta in filmen i ett videoredigeringsprogram. Exakt hur man göra skiljer från program till program så jag kan inte ge nån generell metod.

 

Den metod du själv beskriver vad det gäller VLC är den bästa (på vilket sätt är det svårt att vrida bilden där, det är ju ett val i menyerna?).

När jag talar om att vrida bilden i VLC, handlar det förstås om att spara videon i "vridet" skick.

 

Ditt svar handlade om varför det blir olika i olika kameror, och det kan jag köpa.

Men varför får samma videofilm olika bildformat, beroende på i vilken version av Windows den visas ?

 

Om bilden är "normal" d v s visar landscape - precis som den är filmad - när den visas i en dator med Windows7, men står på högkant när man spelar upp i en dator med Windows10... Det var detta som jag ifrågasatte och ville ha någon förklaring på...

 

Vill jag visa min film för någon med Windows10, så måste jag alltså redigera om den i mitt Adobe Premiere videoredogeringsprogram (vilket jag mycket väl vet att jag kan göra !), och det är väl att göra tillvaron lite för tillkrånglad.

Speciellt som jag inte har tillgång till programmet om jag är på besök hos någon, filmar och vill visa.

Då får alla som ska titta lägga sig ned när de tittar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...