Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC med Mac-känsla


Imka

Rekommendera Poster

Apples olika Mac-modeller har en enaståend kvalitet. Toutchpaden är responsiv på ett sätt jag aldrig sett på någon PC-laptop, nästan oavsett kostnad. Största problemet för mig med Mac är deras OS. Jag vill ha Windows och/eller Ubuntu (eller annan motsvarande Linux-distro).

Finns det någon HP, Asus, Dell eller Lenovo med liknande kvalitet (som jag uppenbart missat), tänker då i första hand på byggkvalitet, touchpad-respons och touchpad-knappar med "rätt" klickkänsla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Finns något som hindrar att du installerar Win 10 på en Mac? (förutom Apples licensavtal då möjligen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag kör en variant av Linux på en Lenovoburk (iofs ingen laptop). Fungerar hur bra som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden börjar hamna OT..

.. och jag kan fortsätta med det, kanske...

I länken som Stefan hänvisar till tycks Raid vara involverad och det kan jag intyga att alla Linixdistar inte klarar. Har en-två trådar om  just det (kan leta sen). Linux Mint kunde hantera detta.

Tillägg: det var tydligen själva Grub som (då) inte kunde hantera Raid-0 vid Dualboot. Lösningen då var Grub4Win.

Men om Ts nu skulle köpa just en sån Lenovo så kan ju Ts köra Windows i den, det var Apples OS som ville undvikas.

 

Om man hoppar till ursprungsfrågan så har jag ingen erfarenhet mer än att jag håller med Ts. Det var också därför jag installerade Linux Mint på en MacBook Pro.

 

Jag tror att den där känslan hos multitouch kan man bara själv prova sig fram till.

Man kan ju hos Prisjakt filtrera ut skal av aluminium samt multitouch.

Sedan kanske man ska filtrera bort de som är billigare än Apples produkter om man litar på att pris vs. prestanda håller i sig över gränserna.

Thunderboltanslutning kanske om man tänker sig en (extern)Appleskärm.

Kanske filtrera bort något datorfabrikat också och även kanske ett filter på butiker som det finns möjlighet att besöka och ta sig tid att åka och pröva känslan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag kör W7 och Linux Mint 17.3 Dual Boot på en Lenovo T530 bärbar.

Så är det svårigheter så skyll inte på Lenovo, generellt.

Det är ju alltid så att man själv måste välja rätt hårdvara för att vara säker på att önskad Linux release ska fungera.

Google är din vän. Exempel:

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=linux+on+lenovo+t530

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...