Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med felsökning


DePhaz

Rekommendera Poster

Go kväll.

 

Jag ska inte bli långvarig här, behöver bara lite hjälp med felsökning av min gamla dator. Jo, den är äldre och tillhör inte topp skicktet men jag behöver inte en högpresterande dator för att surfa på nätet. En P4 med 2.8GHz och 1GiB internminne räcker. Jag erkänner också att operativsystemet är äldre, Ubuntu 12.04 LTS, men detta ska jag ta itu med när jag väl har semester. Om någon vecka eller så alltså. Ovanstående punkter behöver alltså inte kommenteras. 

 

Nåväl, jag upplever problem. På Youtube. Vid filmvisning av filmklipp i 480P har jag upplevt det som att ljudet då och då hackar och bilden stannar till. Det går väldigt fort över men är otroligt irriterande. Har testat 360P och det är samma strul där. Detta gäller filmer med rörelse alltså inte som jag kör just nu, en musikmix med en stillbild bakom.

 

Nätverkskabeln sitter inte säkert i det gamla nätverkskortet (den lilla plastflärpen är för vek) men jag "gettomoddade" kabeln på plats med hjälp av lite tjockare, dubbelhäftande tejp. Funkar kalas. Eftersom problemet kvarstår om jag plockar ut nätverkskabeln (det går ju att testa då det buffrar lite i förväg) och att jag upplever samma fel om jag testar med WiFi så drar jag slutsatsen att felet måste ligga i grafik hanteringen. Mitt kort ska, om jag tolkar all info rätt, vara ett ATI Radeon 9600 Pro med 128MiB vilket sitter i brun socket. Kan försöka få tag i ett PCI (ej PCI-E) och testa. Frågan är om jag är på rätt väg med felsökningen. Vad säger expertisen om den analysen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det hackar vid snabba rörelser i videon så skulle jag misstänka mpeg-avkodningen. Jag tycker att ditt grafikkort borde ha inbyggd mpeg-avkodning, om så är fallet och det ändå hackar på så pass låg upplösning så kanske det är drivrutinerna som inte klarar av att utnyttja funktionen.

 

Så börja med att kolla dokumentation kring kortet och de drivrutiner du har fö att se om det går att använda hårdvaru avkodning. Dubbelkolla samtidigt om din webbläsare har hårdvaru acceleration. Prova att stänga av eller slå på beroende på inställning och se om det påverkar något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Beklagar sent svar men det blir så ibland.

 

Har faktiskt ingen koll på vilka drivrutiner jag har till kortet. Har för mig att jag blev tvungen att installera någon ytteligare drivrutin för ett par år sedan (då jag började köra Ubuntu) för datorn blåskärmade. För något år sedan försökte jag uppdatera mina drivrutiner men misslyckades varpå en del program (videospelaren Totem främst vilken blev av med ljudet) inte fungerar ordentligt.

 

Jag ska kolla hårdvaru accelerationen på fredag. Har fått tag i (läs: beställt) ett annat gammalt kort (lägre minne) och kan testa om det blir någon skillnad. Om det blir bättre är det kortet som är felaktigt. Vi får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såja. Liten uppdatering innan det är dags att stänga av för lite sömn.

 

I vart fall. Problemet jag har är att jag inte kan titta på filmer med "riktiga" människor (exempelvis EEV Blog, BigClive etc) utan hack i 480P. Drar jag ner till 360P så går det bättre plus att filmerna buffrar snabbare (även om ett klipp kan passera i 480P så faller det på buffringen). Den video jag hade problem med innan första posten var ett klipp från Squirrel (han kör simulatorer typ ETS och liknande) och det gäller då datorgrafik som rör sig. Detta brukar gå bra i 480P men kan strula.

 

Jag tänkte testa tipset från .M och satte på en BigClive video. Nä, 480P funkade inte och stängde jag av maskinvaruaccelerationen men det blev ingen skillnad. Fick dra ner det till 360P och det fungerade bättre. Både gällande buffring och synk ljud/bild. Hm..mycket märkligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I januari 2012 körde jag med Linux Mint 11.

Då fick jag problem med cad-programmet Draftsight, blev i praktiken omöjligt att använda det.

Även en del små spel laggade.

Eftersom jag nästan aldrig kollar på videoklipp vet jag inte hur detta skulle ha fungerat.

Lösningen då var att byta drivrutin så att det såg ut enligt nedan:

 

post-52940-0-75064400-1500196051_thumb.png

 

Nu, 2017 och Linux Mint 18.2 har jag inte manuellt behövt byta drivrutin och just nu ser det ut så här:

 

post-52940-0-96055100-1500196110_thumb.png

 

Draftsight flyter på fint..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning kan jag inte få fram den rutan. Det blir enligt bild (förr brukade det fungera)...

 

post-123285-0-14476000-1500242526_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det nog. Men jag hamnade bara i rutan enligt bild ovan. 

 

Men om du går in i Software & Updates – Additional Drivers, hur ser det ut där?

post-71662-0-13121900-1500272250_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thirteen: Någon sådan flik har jag inte i "Uppdaterings hanteraren". Tyvärr. 

 

Mikael63: Laddade ner filen i sista länken. Men hur installerar jag? Klickar jag på filen så försöker bara Gedit öppna (och kraschar). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Installerade enligt den "grafiska" metoden men det gick nog fel. Det borde ju kommit meddelande eller något om att det installerades men det enda som hände vara att HDD lysdioden lyste lite. Tror inte någon installation ägde rum.  "Binär ATI-drivrutin för X.org" finns i systemet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte någon installation ägde rum.

If this method doesn't work, try using the terminal method.

 

och då bör det räcka med

 

4. enter ./some-app.run

5. if step 4 fails with a message including 'permission denied', try entering sudo ./some-app.run (you will need to enter your password for this).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, får testa i morg...(tittar på klockan)..när jag sovit några timmar. Återkommer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket trevligt med folk som skriver guider korrekt. Genom att skriva det som stod i guiden kom jag ingenstans (Filen eller katalogen finns inte". Skrev jag bara "dir" så kunde jag se en del filer, bland dem min "run" fil men kunde inte arbeta med den. Skrev "chmod +x ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run" men det var samma visa med fil eller katalog som inte finns.  :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som skriver guider kan omöjligen veta hur just din konfiguration ser ut, var du valt att spara dina filer!!
Tänk efter lite själv i stället!

Guidens 

/home/user/Downloads


Skulle i mitt fall bli
/home/mint/Hämtningar

Detta eftersom jag valt användarnamnet mint, och jag har valt Svenska som språk, jag har även valt i webbläsaren att mina hämtningar ska sparas just där.

 

Tillägg:

Jag brukar öppna Hämtningar med filhanteraren och där högerklicka och välja Öppna Terminal

Jag kommer då, i terminalen, att befinna mig i rätt katalog från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det fungerade ju. Men tyvärr blev det bara så här:

 

Error: ./default_policy.sh does not support version

default:v2:i686:lib::none:3.2.0-126-generic; make sure that the version is being
correctly set by --iscurrentdistro
 
Removing temporary directory: fglrx-install.kSVgER
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns rätt mycket om jag söker "Radeon".  Lägger in en liten skärmdump på det.

 

post-123285-0-94269800-1500417029_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen ja. 

 

Nu blev det något fel på kabel eller nätverkskortet så jag får iväg och handla i morgon. Har fått hem ett grafikkort men misstänker att felet ligger i Telias skruttiga modem. Och hur kan jag säga det då? Jo, för det blir lika dåligt när jag använder WiFi som kabel och framför allt har jag samma typ av störningar på telefonen och datorn. Och så är det med det. Telefonen är kraftfullare än datorn alla dagar i veckan så analysen är enkel. Risken är bara att om jag ringer till Telia så kommer de väl bara att erbjuda ett annat skruttigt modem som jag dessutom kommer att få betala själv (om jag inte vill ha samma typ som jag redan har alltså). OK, felet kan också ligga i telejack eller telefonlinje men det kan jag inte testa. 

 

Edit: Testade att byta till det andra grafikkortet (ATI Radeon 7000). Fortfarande störningar i bilden på 360P. Vad jag glömde skriva innan vara att det knappt läses in någonting i 480P. Buffringen går extremt sakta och det är väl därför det stör. Jag ska ringa till Telia senare men har inga höga förhoppningar i det fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här felsökningen är klurig. Telia uppdaterade mjukvaran i modemet men resultatet blev samma. Ny kabel och nätverkskort gjorde inte heller någon skillnad. Inte heller att byta plats på nätverkskortet eller att använda moderkortets egen nätverksport. Och på WiFi sidan stör det ändå. Det finns ju ett antal lysdioder på modemet/routern. "Broadband", "Internet", "Wireless" och "Ethernet". Alla dessa "fladdrar", det vill säga att de inte lyser med fast sken eller blinkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrivet telejack.

 

Är det ADSL som du kör?

 

I så fall vad har du för hastighet ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, ADSL (WDSL) heter det väl. Mätte just och då får jag 9.86 ner och 0.93 upp via WiFi. Men då är det bara telefonen, alla datorer, också den med kabel är avstängda. Hinner inte kontrollera hastigheten på datorn nu då jag har saker att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, ADSL (WDSL) heter det väl. Mätte just och då får jag 9.86 ner och 0.93 upp via WiFi. Men då är det bara telefonen, alla datorer, också den med kabel är avstängda. Hinner inte kontrollera hastigheten på datorn nu då jag har saker att göra.

Ok.

Be Telia att dra ner på din hastighet typ till 12-14 eller nåt, du kan ha en dålig förbindelse med för mycket brus på linan och det blir fel på paketen som skickas till dig.

Modemet storknar och hinner inte ta hand om felen och då blir det trögt.

 

Hade samma problem för många år sen med BBB.

 

Skulle ha 24 ner och 1 upp, men gick inte alls.

Teknikern såg allt på sin monitor hur modemet tappade hela tiden, så han drog ner hastigheten till 14 ner, och då fungerade det på en gång, så hade ca 12 ner på min brusiga tråd med ca 2,5 km till stationen.

 

Om Telia nu kan göra det så testa för att försöka lösa ditt problem, kan ju vara detta som spökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...