Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontrollera en Asus router via ett ComHem Abonnemang


Plaincollar

Rekommendera Poster

Plaincollar

Hej

Jag har läst en del trådar som är väl tydliga men jag måste ställa en kort fråga rörande detta fall:

 

Behöver funktionstesta en "Asus Router RT-AC51U Wireless-AC750" men sitter i ett ComHem hus med 3håliväggen med en Netgear, konfigurerad av ComHem. Jag har NAT aktiverat.

.

Om jag kopplar ur NAT, kan jag använda Netgear:en  som en brygga till ASUS:en och använda den senare som trådlös router?

Eller cyklar jag ute helt och hållet...?

 

Tack på förhand//PC 

- Nätverk, kan´ej - 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Vid Googling fann jag att du visst kan brygga en trådlös router:

 

http://www.ddwei.info/19/2012/06/hur-man-konfigurerar-en-tradlos-router-som-brygga.html

 

Comhem har en egen PDF-instruktion om hur du gör:

 

https://www.comhem.se/asset/2zxwgcm7u48q/netgear-brygga/369d998e094d3599a0230cef6c6b8b5b/netgear-brygga-data.pdf

 

Dock har jag inte sysslat med det här själv.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver funktionstesta en "Asus Router RT-AC51U Wireless-AC750" men sitter i ett ComHem hus med 3håliväggen med en Netgear, konfigurerad av ComHem. Jag har NAT aktiverat.

.

Om jag kopplar ur NAT, kan jag använda Netgear:en  som en brygga till ASUS:en och använda den senare som trådlös router?

Eller cyklar jag ute helt och hållet...?

 

 

Det kan fungera, men inte som Stefan föreslår. Stefans tips handlar om att ansluta utrustning utan egen WiFi trådlöst via de två enheterna som Comhem kallar "brygga".

 

Det du vill göra är att brygga routerfunktionen för användning av endast modemet i Netgearburken. På det sättet kopplas allt som har med routningen ur, t ex NAT, och också DHCP och WiFi som egentligen inte har med routningen att göra utan med det lokala nätverket. Ett lokalt nätverk som nu i stället kommer efter Asus-routern.

 

Vet inte vilken modell du har men jag bifogar en länk till CG3700 så får du ett exempel på vad du ska kolla efter. Se sidan 37 och "Router Mode".

 

https://www.comhem.se/asset/2zxwgcm7u48q/manual-netgear-cg3700/74a9f927779aeb853eb1a9fcf0b64936/manual-netgear-cg3700-data.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Hej och tack för svaren. Nu har jag ingen tivo (vägrar) utan inbyggd digitalbox i tvn och precis som andra länken beskriver var väl min tanke som jag nu fick bekräftad.

 

Mycket riktigt är det en 3700 jag har och visst, göra om den till ett modem är nog inga problem. Dock är den Netgear CG3700 ingen Netgear och inget Netgear support vill veta av eftersom ComHem tryckt in eget firmware som gör den till en "ComHem-router".

 

Frågan som uppkommer är om den är konfigurerad att bara fungera med ComHem-produkter. När man felsöker Asus routern vet man ju inte vilken enhet det är som spökar.

Så, någon som vet om ComHems routrar (modem) är kompatibla med andra enheter än just ComHem?

//PC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för funktioner i Asus-routern du behöver testa?

Räcker det att använda den som switch och accesspunkt eller behöver du även kolla DHCP och brandvägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Så, någon som vet om ComHems routrar (modem) är kompatibla med andra enheter än just ComHem?

 

Bästa är väl att ringa och rådfråga Comhems support. Om du inte har gjort det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren. Nu har jag ingen tivo (vägrar) utan inbyggd digitalbox i tvn och precis som andra länken beskriver var väl min tanke som jag nu fick bekräftad.

 

Mycket riktigt är det en 3700 jag har och visst, göra om den till ett modem är nog inga problem. Dock är den Netgear CG3700 ingen Netgear och inget Netgear support vill veta av eftersom ComHem tryckt in eget firmware som gör den till en "ComHem-router".

 

Frågan som uppkommer är om den är konfigurerad att bara fungera med ComHem-produkter. När man felsöker Asus routern vet man ju inte vilken enhet det är som spökar.

Så, någon som vet om ComHems routrar (modem) är kompatibla med andra enheter än just ComHem?

//PC

Finns flera saker att kommentera här, tar en sak i taget.

 

Comhems modem/router är knappast konfigurerad för att fungera med endast Comhem-produkter. Den använder IP-protokollen som så många andra produkter så det bör gå att blanda fabrikat nästan hur som helst. Kan förstås finnas vissa kombinationer som inte fungerar ihop, men då är det knappast avsiktligt.

 

Så får man förstås se till vad produkten ska användas till, och kolla så den stöder de funktioner man behöver. T ex om routern (och abonnemanget) stöder bredbandstelefoni om man har det behovet. När det gäller t ex Telias routrar så fungerar det att ansluta både TV och datorer i samma lokala nätverk. Det fixar inte vilken router som helst. De routar från ett gemensamt lokalt nätverk till två olika WAN-gränssnitt, till TV-tjänsten och till internet (via en gemensam bredbandsuppkoppling, men det är en annan sak).

 

Om man bryggar routerfunktionen så är det bara modemet kvar, och inte mycket som skulle kunna vara inkompatibelt. Då får man den publika IP-adressen i den egna routerns WAN-port. Modemet är endast till för att göra om signalen i kabelnätet till "nätverk" igen.

 

När det gäller Stefans andra länk, "repeatern", så tror jag det förutsätter TV via fiber hos Comhem. Har man TV via koaxuttaget så är det ju antennkabel som gäller, och den "repeater-lösningen" är inte aktuell i det fallet. Någon får rätta mig ifall jag tänker fel där.

 

Kommentaren om Netgearsupport förstår jag inte. Manualen jag länkade till finns på Comhems webbplats, och är det något som inte stämmer så får väl Comhem svara på det. Dessutom står det på sidan 2 "Contact your Internet service provider for technical support."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plaincollar

Hej

Funktionerna jag vill testa är roútern i sin helhet då det är en bekants Asus som hon inte får att fungera. Precis som Christer skriver är min anslutning via coaxial modemkabel emedan Asus:en har rj45 kontakt. Jag är inte lika övertygad som Christer om huruvida ComHem inte skulle blocka andra lösningar än deras egna. Och att ringa ComHem är som att ringa citat "Hassan kött och video" ed; har hitintills aldrig fått ett användbart svar därifrån. Därav mitt försök att fråga Netgear.

Skall prova en gång till. Annars blir det nog till att söka upp ett fiberuttag i någon kompis vägg.

Att sen Asus:en i slutändan skall kopplas upp till en ultrabook utan nätverksingång annat än via usb-adapter gör inte saken enklare. Ett antal potentiella felkällor.

Men tack för alla svar. Det blir nog till att routa sig fram till en lösning.

Bästa hälsningar//PC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att koppla två routrar efter varandra även om det kan bli lite stök med IP-adresser om båda routrarna delar ut IP-adresser i samma subnät (näst sista siffergruppen samma). Jämför vad du får för IP-adress i datorn när den är ansluten till Netgear-routern resp. Asus-routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Funktionerna jag vill testa är roútern i sin helhet då det är en bekants Asus som hon inte får att fungera. Precis som Christer skriver är min anslutning via coaxial modemkabel emedan Asus:en har rj45 kontakt. Jag är inte lika övertygad som Christer om huruvida ComHem inte skulle blocka andra lösningar än deras egna. Och att ringa ComHem är som att ringa citat "Hassan kött och video" ed; har hitintills aldrig fått ett användbart svar därifrån. Därav mitt försök att fråga Netgear.

Skall prova en gång till. Annars blir det nog till att söka upp ett fiberuttag i någon kompis vägg.

Att sen Asus:en i slutändan skall kopplas upp till en ultrabook utan nätverksingång annat än via usb-adapter gör inte saken enklare. Ett antal potentiella felkällor.

Men tack för alla svar. Det blir nog till att routa sig fram till en lösning.

Bästa hälsningar//PC

 

Vilka andra "lösningar" menar du att Comhem skulle blockera? Är routern obryggad så är det datorer, surfplattor, mobiler och diverse annan utrustning som ansluts via LAN-portarna eller accesspunkten. Finns ingen anledning för Comhem att blockera dem. Menar du kanske att Comhem skulle blockera användningen av andra rena routrar än de som de själva tillhandahåller om en kombinationsenhet, modem/router, bryggas? Låter väldigt långsökt. Men varför inte testa, det är ju bara att inaktivera "Router Mode" i Netgearburken.

 

Bryggar du routerfunktionen i din Netgear så blir den bara ett modem (se tidigare inlägg). Sannolikheten för att upptäckta problem, vid test av ASUS-routern, beror på modemet är väldigt liten. Modemet har ju dessutom fungerat för dig när det använts i serie med routerdelen i din Netgear.

 

Är du endast ute efter att testa anslutningar på ASUS-routerns LAN-sida behöver den inte anslutas till internet, de potentiella felkällorna du kommenterar. Men det kan ju vara bra att få bekräftat fullt ut, att även WAN-sidan fungerar.

 

Inaktiverar du Router Mode så undrar jag ifall fler än en av LAN-portarna fungerar. Hittar ingen information om den saken i manualen (länkad till tidigare). Man ska ju då inte ansluta flera enheter samtidigt, såvida man inte fått flera publika IP-adresser från sin ISP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att koppla två routrar efter varandra även om det kan bli lite stök med IP-adresser om båda routrarna delar ut IP-adresser i samma subnät (näst sista siffergruppen samma). Jämför vad du får för IP-adress i datorn när den är ansluten till Netgear-routern resp. Asus-routern.

 

Även om det är "samma" subnät så är det ju två olika nät. Anslutet via LAN-portarna i de två routrarna, eller via olika trådlösa nät.

 

Kanske blir det problem med att ha "samma"/lika subnät i de båda näten, osäker på om det har någon betydelse. Den andra routern får en adress på WAN-sidan i "samma" subnät som den sedan själv delar ut i det egna nätet. Men även om det fungerar så kan det vara bra att skilja på näten så det blir lättare att hålla ordning på vilket nät de olika apparaterna är anslutna i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...