Just nu i M3-nätverket
Jump to content

ASP eller PHP?

Divine Light

Recommended Posts

Divine Light

Om man bortser från det vanliga bråket gällande Microsoft så är det ganska lungt här numera.

Så jag tänkte göra en liten miniundersökning och fråga er om ni föredrar PHP eller ASP?

Gärna lite motiveringar också =)

jag föredrar att sitta själv och leka med PHP eftersom jag inte kan det lika bra, och för att det finns många trevliga funktioner som inte finns i ASP.

ASP föredrar jag när jag gör jobb, eftersom det är det jag kan bäst och därför kan göra snabbast.

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

His Divine Shadow

ASP, enklare flexiblare, snabbare, att koda IMHO.

Dess nackdel är att det inte funkar på linux servrar osv.

Men .NET/C# kommer att blir jäkligt bra tror jag.

-----------------------------------

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.

So far, the Universe is winning."

Definitivt PHP.

Snabbt.

Öppen källkod.

Gratis.

Lätt att kompilera in moduler som ger stöd för allt från bildmanipulering till corba.

C-struktur på koden.

Körs som modul i apache.

Definitivt ASP.

Snabbt.

Inbyggt i IIS.

Lätt att skriva komponenter som ger stöd för allt från bildmanipulering till dynamisk rättighetshantering.

VB-struktur på koden.

Lätt att jobba mot olika databaser.

_______

bassman

Ronnie Kilsbo

PHP alla gånger.

Snabbt.

Ej IIS-krav.

Slippa skriva komponenter/moduler då det mesta redan finns gratis att tanka hem på nätet.

Ej VB-struktur på koden.

Lätt att koppla mot databaser.

Microsoftfritt (gratis).

• 2 weeks later...

Visst kan man ladda ner chiliasp till Apache, men jag har för mig att du inte kan använda VB syntax när du skriver ASP sidorna. Någon som vet bättre?

Ska du köra chili!asp kostar det pengar, vad jag vet ska man kunna kopiera koden rakt av förutom att man får byta ut connectionstrings och ev förekommande "\" mot "/".

I ASP kan du använda dig av VBScript, JScript eller Perlscript (extra komponent som är gratis att ladda ner), detta gäller både vanlig ASP och chili!ASP.

Vill man inte betala kan man köra apache::ASP, där finns iofs bara stöd för perlscript plus att den är lite stympad.

Fast jag tycker nog att det är lite att gå över ån efter vatten om man vill köra ASP på Linux, då är det ju faktiskt helt klart bättre med php...

_______

bassman

[inlägget ändrat 2001-10-19 11:03:51 av bassman]

His Divine Shadow

"Fast jag tycker nog att det är lite att gå över ån efter vatten om man vill köra ASP på Linux, då är det ju faktiskt helt klart bättre med php..."

På vilket vis?

Det är snabbare än ASP kodat i VBscript visst, men inte alls lika felxibelt, ASP+ är vad som gäller, och C#

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.

"På vilket vis?

Det är snabbare än ASP kodat i VBscript visst, men inte alls lika felxibelt, ASP+ är vad som gäller, och C#"

Nu snackade jag om att köra ASP i Linuxmiljö, inte något annat.

Den dagen du hittar ett sätt att köra ASP.NET (som jag tror du menar med ASP+) på Linux så säg till...

Att ASP.NET (under Windows) är överlägset allt annat som finns tillgängligt idag på marknaden råder det väl inget tvivel om :)

_______

bassman

His Divine Shadow

"Den dagen du hittar ett sätt att köra ASP.NET (som jag tror du menar med ASP+) på Linux så säg till..."

Nå MS håller väl på att utveckla just det med nått annat företag?

BARNRUMPOR

BARNRUMPOR

BARNRUMPOR

BARNRUMPOR

BARNRUMPOR

BARNRUMPOR

BARNRUMPOR

Sorry, du har kommit till fel forum :-]

Dét där bevisra ju hur gammal du är!

Vem menar du ? Han som skriver att han är 71 år i personalian och frossar i...*ord* , eller dig själv, som har glömt hur man stavar och fullständigt saknar personalia; 102 år typ. Ridå :7/

Fredrik Stark

eh.. har du använt php överhuvud taget?

tänker du påstå att det är enklare att jobba med/mot databaser i ASP än PHP så kanske du ska ägna lite mer tid åt PHP innan du uttalar dig.

Fredrik Stark

Finns det några benchmarks på att "ASP.NET (under Windows) är överlägset allt annat"?

Skulle vilja slänga en titt på dom.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...