Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur gör jag nätverk i husbilen?


FreThor

Rekommendera Poster

Vi ska ut med husbil i sommar och jag funderar på en lösning för flexibelt nätverk i husbilen.

Tanken är att ta en gammal router som jag har liggande och som går på 12V och låta den vara på med ett eget litet "husbilsnätverk" som ungarna kan ansluta sina prylar till när de vill spela med varandra.

Sen är tanken att jag vill kunna ha en eller två telefoner som jag ansluter till nätverket och därigenom ger tillgång till internet till resten av nätverket (dvs när jag vill, för att kunna ha lite koll på att all surf inte är slut innan vi passerat Malmö).

 

Jag har inga problem med att dela ut telefonen till de andra när de vill surfa via den, men hur får jag det att fungera via routern istället. Tänkte det skulle vara smidigast, så kan alla prylarna vi har med oss vara konfade mot routern och de kan spela med varandra internt även när inte internet är inblandat.

 

Ungefär så här tänkte jag mig:

 

post-65605-0-77546000-1499173080_thumb.jpg

 

Kan man göra så? Hur får jag till det med telefonen/routern?

Telefonerna är androidlurar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt hundra på om det skulle gå att dela ut internet från lur till en router. Det kanske beror på routern, men i min router så har jag inställningar som kallas WAN. Det står för Wide Area Network, dvs internet. Men den är kopplat till ett sladduttag på routern och inte wifi. Så min router kan nog inte användas för att ansluta till en mobiltelefon.

 

Dock har jag vid tillfälle när min internetanslutning havererade använt ett 3g-modem som jag kunde koppla till routerns usb-port. Den tillåter en ansluta till 3g via usb modem nämligen.

 

Så snegla i dokumentationen till din router om den kan ansluta via usb-modem. Då kan du antagligen köpa ett litet usb-modem, dom behöver inte vara speciellt dyra. Alternativt så kanske du kan kolla om man kan dela ut internet från android lur via usb. Då behöver du en kabel mellan lur och router. Om det verkligen går beror antagligen på vilken lur du har och vilken programvara osv. Så det är nog ganska osäkert, men det kan gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan antagligen få till internet-kopplingen via telefon och router om man använder routern som switch, dvs man stänger av dess DHCP-server och går inte via dess brandvägg, men då kommer inte det lokala nätverket att fungera när inte telefonen längre är ansluten och fungerar som DHCP-server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

När man ställer om telefonen till att bli en wifi-hotspot, så blir den i praktiken en router, som vilken som helst. Router och router kan inte prata med varandra, de ser varandra som konkurrenter. Det kommer inte gå att dela ut internet via en telefon i ett wifi-nät som en annan router hanterar. 

 

Rekommenderar en wifi-router med inbyggt 4G-modem. Bara skaffa ett extra surf-sim och peta in i den, operatörerna har mer eller mindre bra varianter på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...