Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VideoGlasögon


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

Till er som vet och kan det mesta om Videoglasögon:

Jag har länge funderat på att skaffa mig videoglasögon, för att kanske utöka upplevelsen av sköna naturfilmer och storslagna vyer, som för all del blir ytterst hänförande redan med en TV-skärm om 55 tum.
Men att se dem med videoglasögon måste ju vara den optimala upplevelsen, förutsatt att dessa är välsittande och utan att irritera och med rätt inställning kan bli en också avkopplande upplevelse...

Jag är inte ute efter några sk*tbilliga exemplar, utan är beredd kosta på dem en hel del, om de möter de behov jag ska försöka att redogöra för...
De behöver inte absolut vara några VR-glasögon, även om det vid tillfälle kunde vara intressant även kolla denna teknik.

Jag vill kunna ansluta dem till min SONY-TV, för att på något sätt kunna se ett vanligt TV-program. Jag antar / hoppas att den har lämpliga kontakter, kanske möjliga att koppla till en trådlös förbindelse

Jag har en del filmer och program på mina USB-hårddiskar, som jag säkert med stor behållning skulle vilja kunna ansluta till Videoglasögonen...

Skulle även kunna tänka mig ansluta videoglasögonen till lämpligt uttag (HDMI ?) på min dator ! Kunde vara trevligt i samband med videoredigering prova olika effekter. Eller med något datorspel, som jag i o f s sällan har tid med..

När man har egna glasögon, och har lite olika synförmåga på vardera ögat, blir det då svårare att använda videoglasögon ?  Måste man ta av sina ordinarie glasögon Eller finns det sådana inställningsmöjlighete kompensera så att man inte behöver använda de ordinarie ?

Sedan handlar det ju om upplösningsfaktorn, och hur stor fiktiv skärmbild det åstadkoms genom videoglasögonen, vilken skärpa och ljusförhållanden o s v

Många frågor, men jag skulle gärna vilja veta, med utgångsläge från mina underingar, vilket det bästa valet kunde vara, om det ens finns något. Även förstås med avseende på kvalité, hållbarhet och bekvämlighet att bära, audio m m

Tacksam för upplysningar och uttömmande svar !

/Kalle
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Jag får väl i viss mån svara mig själv och ställa en kompletterande fråga till de lärde här på EForum:

 

Är det någon som vet någonting om ett par videoglasögon som heter

 

CV505 3D Videoglasögon

 

Kostar 3 490 kr

 

http://www.data-butiken.com/cv505-3d-videoglasogon/2948-0

 

Kan denne någon med kanske större kännedom om dylika leksaker måhända ge ett utlåtande om de här kan vara något att ha, eller om det bara är dyrt skräp ?

 

Med vänlig hälsning

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Kalle Dator1

Ingen som har den minsta kommentar till vilka videoglasögon man ska köpa, om det ens finns någonting alls, värt att satsa på idag.

 

Det märke som jag har angett finns tydligen enbart på ett ställe i hela världen, nämligen i Karlstad ( se länken !). Och det finns inga recensioner någonstans eller hänvisningar i övrigt att få tag på via internet !

Dessutom tycks inte elektronikfirman i Karlstad veta själva om produkten finns på hyllan, eller om den importeras efter beställning från kund, inte heller om de som till äventyrs har köpt dem har uttryckt någon kommentar, eller haft synpunkter på dem...

 

Så det förefaller betänkligt satsa tre och en halv tusenlapp på den varan....

 

Eller ?

 

Någon som har en kommentar eller synpunkt om detta här på IDG-EForum ?

 

Nej !

 

(Videoglasögon ? !  Vadå ?  Vad är det för något ????)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå Kalle Dator1, nog kan jag svara, även om jag inte har någon egen erfarenhet, eller är så speciellt intresserad.

 

Men sådana kan säkert ge en häftig upplevelse, du får försöka ta dig till någon butik som säljer dessa, och helt enkelt testa och se hur det känns ha/använda sådana, och få lite mer info. Det jag har testat är sådana där enkla 3D-glasögon som följde med tv jag har, där man kan ställa in tv´n i s.k 3D-läge, men det var ingen skön känsla alls, så det är möjligt att glasögon som du tänker på är tekniskt bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Jodå Kalle Dator1, nog kan jag svara, även om jag inte har någon egen erfarenhet, eller är så speciellt intresserad.

 

Men sådana kan säkert ge en häftig upplevelse, du får försöka ta dig till någon butik som säljer dessa, och helt enkelt testa och se hur det känns ha/använda sådana, och få lite mer info. Det jag har testat är sådana där enkla 3D-glasögon som följde med tv jag har, där man kan ställa in tv´n i s.k 3D-läge, men det var ingen skön känsla alls, så det är möjligt att glasögon som du tänker på är tekniskt bättre.

Eftersom "EForums Regler" poppade upp i svaret, så skulle jag gärna vilja veta vilken eller vilka regler jag anses ha förbrutit mig mot !

 

Har jag gjort reklam ?

 

Har jag varit oförskämd ?

 

Eller... ???

 

Jag var bara lite fundersam över att ett forum som detta inte hade någon med åsikter om en av de nya teknikerna - i form av videoglasögon i detta fallet !

 

Var det otaktiskt eller fel av mig att undra över det ?

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom "EForums Regler" poppade upp i svaret, så skulle jag gärna vilja veta vilken eller vilka regler jag anses ha förbrutit mig mot !

 

Har jag gjort reklam ?

 

Har jag varit oförskämd ?

 

Eller... ???

 

Jag var bara lite fundersam över att ett forum som detta inte hade någon med åsikter om en av de nya teknikerna - i form av videoglasögon i detta fallet !

 

Var det otaktiskt eller fel av mig att undra över det ?

 

/Kalle

Du kan vara lugn, tittar du ordentligt, så är det bara en textlänk till forumets regler i mitt signaturfält du ser. Du har inte gjort något fel på något sätt :thumbsup:

 

Beträffande din undran över varför ingen svarar, så är det kanske så att ingen har något att tillföra ännu, jag vet inte om någon här har erfarenhet av dessa glasögon, du får ge dig till tåls, så kanske det kommer någon som har mer info än vad jag kan åstadkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Du kan vara lugn, tittar du ordentligt, så är det bara en textlänk till forumets regler i mitt signaturfält du ser. Du har inte gjort något fel på något sätt :thumbsup:

 

Beträffande din undran över varför ingen svarar, så är det kanske så att ingen har något att tillföra ännu, jag vet inte om någon här har erfarenhet av dessa glasögon, du får ge dig till tåls, så kanske det kommer någon som har mer info än vad jag kan åstadkomma.

När du skriver så, kommer jag att tänka på att jag råkat ut för precis detta tidigare, och blev lika förvånad då, fick förmodligen ett liknande svar också....

 

Sedan glömde jag  ( förlåt !) att tacka dig för att du ändå svarade med den vetskap som du hade !

 

Och tålmodig har jag nog varit i detta fall, även om jag för det mesta har en otålig sida - åtminstone när det gäller förväntningar på andra än mig själv..

Skrev det första inlägget i början juli, vilket i o f s inte är så länge sedan, men jag inbillade mig att detta var ett "hett" ämne...

 

Beträffande nytta och glädje av att ha och använda videoglasögon (ett egendomligt namn egentligen på denna pryl !) så har jag länge fantiserat om att titta på filmer, speciellt rymdfilmer och storslagna naturfilmer, och få vara med på ett helt annat sätt "inne i bilden" än när man sitter några meter framför en TV-skärm....

 

Vad tror du om de relativt dyra "glasögonen" som används vid drönarflygning ?

De har i alla fall en ganska häftig upplösningsfaktor, men om de kan användas för film....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej !

 

Med en dåres envishet återkommer jag med frågan om någon vet något nytt om hur utvecklingen ser ut för s k videoglasögon !

 

Jag är alltså inte ute efter några VR-dito, även om det vore intressant testa dylika på upplevelsen av 3D.

Nej, min vurm är snarare att flytta in hela huvudet till handlingen i någon rymdfilm, eller någon hisnande naturfilm med natursköna vyer, och där få vara obunden av TV-skärmens begränsade yta.

 

Har kollat runt lite då och då på internet, men tycker att det ser dåligt ut med några nyheter.

De videoglasögon som jag nämnt i tidigare inlägg, denna tråd,

(CV505 3D)

har jag inte vågat gå vidare med, eftersom uppgifterna verkade minst sagt oklara angående vad de egentligen gick för. De visade dock upp den största upplösningen som jag hittills sett....

 

Har också skrivit till magasinen "PC för Alla" och "IDG.se" och ställt några liknande frågor. Men de har inte ens ids att svara  !

 

M v h

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Kalle Dator1

Hej igen !

Efter att då och då ha kollat marknaden för videoglasögon, med ett användningsområde mer i min smak, tycker jag mig ha hittat en sort som bäst motsvarar mina behov.


Jag är ju inte i första hand ute efter dylika finesser enkom för att få uppleva Virtual Reality (VR), även om detta vore intressant i sig. Desto mer för att möjligtvis få uppleva video på ett mera påtagligt sätt av närvaro och omedelbarhet.

 

Då tänker jag i första hand på upplevelsen av flygning över mäktigt natursköna områden, som norska fjordar och liknande, eller välgjorda rymdäventyr där man verkligen får känna sig sväva i det oändliga, allt i avsaknad av de begränsadande ramarna som ett vardagsrum och kanterna av en TV-ruta utgör....

Man blir mer s a s ett med handlingen i en välgjord film inbillar jag mig.

 

Nu har jag sett en tämligen ny sort av detta media, nämligen "Oculus Go" och försökt att tillgodogöra mig så mycket jag kunnat finna ut av detta system.

Det lär finnas två sorter. Dels med 32 GB minne och dels med 64 GB.

 

Min omedelbara tanke var att införskaffa den med största minnet, för att få rum med en eller flera videofiler, eftersom systemet "Go" medger videouppspelning, vilket inte tidigare varit fallet med de videoglasögon jag tittat närmare på via internet.

 

De apparater som stått till buds har exempelvis varit sådana som man fått stoppa in sin mobiltelefon i, då videofilmer tvingats specialpreparerats för uppspelning i två separata rutor.

 

Om jag håller mig till enbart video till en början, så var min tanke alltså att få plats med filmema i själva enheten.
Men efter att ha tagit del av diverse information, har jag börjat undra om man inte egentligen ska köra filmer och annat via "blåtand" och en app, hämtande uppspelningen från lagringsutrymmet i sin mobil, och därför inte ska behöva ett större minne än 32 GB. Prisskillnaden är i o f s överkomlig, men kanske ändå onödig.

Jag hoppas att någon med lite större vetskap om dylika grejer har flera intressanta upplysningar om denna nya låda, knappast ännu ute på marknaden, men förhoppningsvis snart tillgänglig i någon affär nära mig...

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...