Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Livslängden på en Router


tfhdesign

Rekommendera Poster

Hej!

Läste på¨ett engelskt forum om min egen Router Asus RT-N66W att,

de flesta routrar varar i ca 2 år och sedan tappar de av (bli t ex slöa) för att till sist klappa ihop totalt.
Rådet var att när två-års gränsen närmar sig köp en ny router.

 

Det andra rådet var att köra en "WiFi-analyzer" och se vilka kanaler som är mest belastade(grannarna kör) och sedan välja en ledig kanal till mig själv.

 

Någon som kan eller har synpunkter på detta?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag tror inte mycket på att en router skulle bli "sliten", under förutsättning att den inte blir för varm. Skulle tex en microprocessor börja jobba långsammare för att den är gammal? Inte troligt. 

 

När det gäller wifi-analyser så kan det vara kul att se var grannarnas wifi ligger på för kanaler, men eftersom de flesta är inställda på "auto" så blir det en ögonblicksbild. Kollar man 5 minuter senare ser det helt annorlunda ut. Sen ska man också tänka på att kanalerna överlappar varandra något (vilket sänker kapaciteten), så vill man ha så "lite" överlappning som möjligt ska man välja kanal 1 eller 13. Men saken är att routrarna själva analyserar detta hela tiden och hoppar mellan kanalerna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har då använt mina routrar mycket mer än 2 år, det har varit minst 5 år och då har de fortfarande fungerat men inte på ett bra sätt klarat av de högre internethastigheter jag har fått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Köpte för ett år ett par begagnade Linksys EA6200 på Ebay för 600 sek efter att ha läst tester om den. Använder en av dem hemma och har bra trådlös hastighet med n-standard på våra bärbara. Mobiler och surfplattor som kan hantera både n- och ac-standarden fungerar väldigt bra, dessutom har den gigabit ethernetportar för wan och lan. När det är dags att byta router kommer jag välja fabrikat med gigabit ethernetportar för wan och lan och en modell som jag kan flasha om med dd-wrt för att få utökad funktionalitet och tillgång till kanaler som inte standardroutrar kan utnyttja, Hade en Linksys jag flashat om men den hade inte stöd för ac-standard för wifi.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Mr Andersson skriver ovan

 

 

Jag tror inte mycket på att en router skulle bli "sliten", under förutsättning att den inte blir för varm

Och jag kan bara hålla med.

Den värsta försämringen i hastighet jag haft här hemma var när en kudde råkat falla ner på ett ADSL-modem. Trodde sonen höll på med Mega nedladdning. Det var det inte.

 

Jag har själv ASUS RT-N66U och eftersom kylflänsarna bildar kanaler från ena kortsidan till andra kortsidan har jag hängt den på en vägg med långsidorna lodrätt.

 

Så luften ska kunna strömma in i den undre kortsidan

och stiga med skorstenseffekt upp genom kanalerna i kylflänsen

och ut genom den övre kortsidan.

För bästa möjliga kylning.

 

Tog och körde Bredbandskollen för linux

https://www.bredbandskollen.se/

 

 

Dator-14 janne # bbk_cli

Start: 2017-07-04 10:07:39

ISP: Bahnhof Internet AB

Support ID: sth64724b036

Latency: 11.362 ms

Download: 95.582 Mbit/s

Upload: 12.931 Mbit/s

Dator-14 janne #

 

Tycker det ser OK ut för 100/10Mbit/s fiber.

Trots att min RT-N66U router nu är några år gammal

 

Men placerar man RT-N66U på ett bord blir ju kylningen usel jämfört med att ha RT-N66U hängande på väggen. Så då kan jag tänka mig att den högre temperaturen tar knäcken på den på två år. Eleffekten är ju 30W ! Och stående på ett bord blir det inte mycket kylning jämfört med att ha den hängande på väggen.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1021218

 

Mätte på den vertikala "ovansidan" på min RT-N66U hängande på väggen med IR-termometer. Väggen som den hänger på ca +21C

 

RT-N66U

Längst upp +34C, nån cm nedanför övre kortsidan

Högsta temperatur +35C, ca 5 cm från övre kortsida.

temperaturen sjunker sedan jämt till +31C, ca 5cm upp från nedre kortsidan

sjunker sedan snabbt till

längst ner +24C nån cm ovanför nedre kortsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att en router håller mer än bara 2 år, men visst dom allra billigaste kan säkert börja tappa gnista efter ett par tre år, men även dom billiga brukar hålla mer än bara ett par år, men annars normalt brukar dom flesta hålla uppåt fem år, med lite tur även längre, men visst kan dom då börja tappa ork och kvalite. Precis som Cecilia är inne på.

Och jag kan tycka att efter fem år, så kan man gärna byta ut och uppgradera sin router mot nytt, då har det oftast hänt en hel del, kan ju ha kommit ny standard och annat.

Min har jag haft i snart 3 år, och den är i skick som ny fortfarande, hänger uppe på sin vägg, med fri cirkulation bakom, och hålls ren från damm och så.

 

Men att en router normalt bara ska hålla i två år, nej håller inte med där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...