Just nu i M3-nätverket
Jump to content

DNS problem??

Östen

Recommended Posts

Har litet problem med en dator på det lokala nätverket. Den är inställd att erhålla en ip-dress automatiskt mm. Alla andra datorer utom denna fukar att surfa med.

Försöker man att pinga tex sunet genom att ange DNS namnet så fukar det inte men anger man istället ip-adressen så går det utmärkt. Efter som man kan ping värdar på internet genom att ange ip så tycker jag att man borde kunna surfa in på en hemsida genom att ange ip.... men det funkar inte heller. Har också försökt att ange en annan DNS men utan förbättring.

Hälp jag har ingen aning.

/Patrik

Råkade ut för samma sak för någon dag sedan. Försökte med alla möjliga trix. Till slut gav jag upp och startade om eländet och vips, så funkade det. Antar att du har startat om?

Ups, sorry. Kom just på vad felet var. Av någon anledning så kom inte klienten åt dmz där vi har våran dns. Hjälper tyvärr inte dig.

Kan inte komma på något fräckt att skriva här.

[inlägget ändrat 2001-10-05 13:25:00 av Bernt]

Vad får klienten för information av DHCP servern? Är DNS-servern angiven i DHCP-servern? Se också till att klienten inte har någon information under DNS i TCP/IP Properties då kan det gå åt skogen.

/Daniel

Den får IP-adress, DNS-server och Gateway. Ja DNS-servern är angiven i DHCP-servern och klienten har ingen information under DNS.

Har även testat att byta nätverkskort utan framgång.

Alla förslag är välkommna.

downshift.org

Om datorn kör Win9x, kör "winipcfg" och kontrollera all DHCP-information, inkl. att pinga DNSen o.s.v. Om datorn kör WinNT/2000 finns samma information under DOS-kommandot "ipconfig /all" och "nslookup" för att testa DNSen.

Jag har lite svårt att förstå vad som funkar och inte funkar, "anger man istället ip-adressen så går det utmärkt" och "genom att ange ip.... men det funkar inte heller" säger två skilda saker.

DNSen's logfiler kan kanske oxå säga nåt om vad som är fel.

Har du "verifierat" att det verkligen är rätt Gateway...och alla de andra inställningarna åxå.

Kolla och jämför med de fungerande datorerna..

Har kollat DHCP-informationen och den är rätt. Det går att pinga DNS servern.

Det jag menade var att det går att pinga genom att ange ip nr t ex

ping 192.36.125.18

men inte t ex

ping www.sunet.se

Det tyder ju på att det borde vara DNS problem. Men då tycer jag att man borde komma åt www.sunet.se i webbläsaren genom att ange ip nummret istället.... men det funkar inte.

Jag fattar ingenting

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...