Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget ip till router, men datorn får ip - Extremt underligt!


Djurmo

Rekommendera Poster

Har två gånger råkat ut för just detta problem:

Förutsättningar, vi har fiber i någon sorts stadsnät, alltele är ISP

 

Någon större driftstörning som slår ut allas nät i området. Sedan när allt är avhjälpt så vill det inte funka hos oss. Min router får fasen inget IP men sätter jag en dator direkt i fiberuttaget så funkar nätet i datorn. Suppporten har båda gångerna börjat yra om telefonidosa som är sönder. Sist gick det bra att ringa med fasta telefonen, ändå vill de skicka ny box, ja gör det då, men jag har givetvis även kopplat bort telefonidosan fullständigt, ändå får dator IP med ethernet kabel direkt i uttaget för fibern, medan en router inte får det. Vi har flera routrar som alla fungerade klockrent innan dessa avbrott. Testat med alla, gjort fabriksåterställningar på en router och ändå ingen IP!

 

Vad kan det här bero på, Varför får en gammal sunkig Vista-maskin IP medan routrar med något enda år på nacken inte lyckas?

 

En tekniker sa att han ville rensa alla gamla mac och ip-adresser som är lagrade i stadsnätets utrustning.

 

Otroligt skumt, men drabbat oss två gånger på mindre än åtta månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla ur sladdar ur fiberuttaget ur väggen. Om den dära boxen dom vill skicka kräver ström, koppla ur strömmen också.

 

Låt stå urkopplat i minst 30 minuter. Koppla in igen och se om det fungerar. Jag hade råkat ut för något liknande hos comhem för en gäng år sedan och det var något som fastnat hos comhem. Hade man allt urkopplat i minst 30 minuter så återställdes det och man kunde ansluta routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar vårt nät, enligt teknikern var det så att i nätägarens nät tilldelas varje abonnent ett visst antal (tyckte det lät som en) ip adresser som man lånar på en viss tid. När nätet sedan havererade skulle dessa lån annullerats men av någon orsak blev inte detta gjort, det låg ett lånat IP på oss som inte kunde lämnas tillbaka, ja, typ så. Nästa gång det händer ska jag lämna all utrustning strömlös en timme och sedan testa igen, det kan vara så att det finns ytterligare en process som ska annullera PI-lån. För en himla massa år sedan hade jag en timer på elen till fiberdosan, då var det alltid nya IP på morgonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...