Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lite hjälp önskas av nån som kan! :)


Y0y0

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är hyfsat ny på detta med MySQL och håller på med en lite grej som jag försöker lösa, har dock fastnat lite och därför är jag här och hoppas på hjälp från nån som kan detta. Jag har gjort en enkel filmsamling i ett MVC med CRUD funktion. Allt funkar som det ska, men jag vill utöka möjligheterna med vad man kan göra och det är vad jag behöver hjälp med.

Jag har en databas med fem olika kolumner: titel, genre, år, medietyp (dvd/bluray), och url. Det jag önskar göra är att när man trycker på genre, år eller medietyp är att alla filmer som passar in på denna query listas. Alltså t.ex om man trycker 1992 så visas alla dessa filmer osv.

Jag har kommit en bit på väg men inte hela vägen för när jag trycker på något av valen jag önskar göra syns ingenting dessvärre. 

Se bild. Så blir det när jag tryckt på Komedi som syns i adressen ovan.

 

Koden finns att ladda ner från Github, https://github.com/EvenStevenSwe/stefansfilm.git

 

Vidare önskar jag att när man ska lägga till nya filmer att man kan ha en dropdown lista men färdiga genrer så man slipper skriva dessa varje gång.

Har nån en lösning eller idé på hur man göra detta vore jag väldigt tacksam också.

 

Hoppas på hjälp och tack på förhand! :D

post-136768-0-43761100-1497866178_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är PHP inte min starka sida, men jag upplever att jag saknar lite detaljer i din kod. I din vy så har du en variabel som heter $movies men jag kan inte se att den finns i models eller att den sätts i någon controller.

 

Men så som jag löst det i andra MVC-ramverk är att i controllern plocka in genre som parameter, anpassa sql-frågan mot databasen genom att lägga till WHERE genre = @genre och sen låta resten vara.

 

För din dropdown så är det ungefär samma sak. I din model för edit-sidan, skapa en egenskap som innehåller genres, när du instantierar modellen så kan du fylla egenskapen med resultatet från en sql-fråga. Alternativt skapa en ny route för autocomplete och hämta med ajax. Se till att din route ger tillbaka ett json-objekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden till PHP-forumet (så länge) då det främst handlar om php-kodning och inte så mycket MySQL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för ditt önskemål  

behöver du en lista mysql tabell eller  lista i text fil går fint också.   

sedan är det bara loopa ut   den i select tagg med id el rad och titeln 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...