Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mikael63

Oddsen för detta?

Rekommendera Poster

Idag hamnade jag mest av en slump framför Kunskapskanalen på TV.

En rast från trädgårdssysslor.

Några minuter.

Man pratade där om väderfenomen och att det "skapades meandrar".

Jag är 50+ och har aldrig tidigare hört talas om ordet meander, i något sammanhang.

Tv,n stängdes av.

Började lösa korsord i en gammal korsordstidning som letats fram under gårdagen.

Tog det korsord som "var framme" dvs. ett som påbörjats.

Ett av orden som skulle lösas var - meander!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där heter något fint på psykologiska. Man uppmärksammar saker bara för att det ligger "i medvetandet".

När jag köpte några HM-aktier så såg jag helt plötsligt HM-påsar överalt. Naturligtvis kände jag mig väldigt nöjd med aktieköpet eftersom HM ökade sin försäljning. Förut hade jag ju aldrig sett påsarna...

Samma sak när man närmar sig 50. Inte var det så stor del av männen som hade tunt hår förut? 

En variant har ett psykologiskt ord i stil med bekräftelse-fel och brukar t.ex användas för att förklara varför folk bara ser nyheter som bekräftar deras världsbild (om du skulle låta en grupp Sverigedemokrat och en grupp Feminister snabbläsa samma nummer av Metro och be var och en att snabbt lista 5 artiklar så kommer grupperna i snitt att lista helt olika notiser).

För övrigt så kan jag nästan slå vad om att du har hört ordet meanderslinga tidigare (eller tror du bara att du känner igen det nu... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För övrigt så kan jag nästan slå vad om att du har hört ordet meanderslinga tidigare (eller tror du bara att du känner igen det nu... :-)

Nja, det tog ett tag innan jag och min fru kom fram till VAD det var som var "meandrar" som de ofta nämnde i programmet. Ingen av oss visste detta innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var på väg ur en rondell in till mitt köpcenter i mycket livlig trafik och vid det korsande övergångsstället lyckades jag missa en cyklist och dessutom mötte jag en polisbil på väg in i rondellen och tänkte nu blir jag stoppad. Så blev det inte. Handlat färdigt och står på tur i kassan när en yngre tjej babblar i mobilen och säger att hon snuddat en cyklist som nästan vurpade. En polisbil stannade vid dem och frågade bara hur det gick. Säkert samma patrull jag mötte då de annars är utomordentligt sällsynta annars. En riktig högoddsare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...