Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobilen äter batteri


kiwi01

Rekommendera Poster

Har en Samsung A3 och jag upplever att batteriet sedan en tid tillbaka töms extremt snabbt.

Tidigare har det då och då kommit upp en notis om programoptimering (tror jag) som sedan körs automatiskt, dvs programmen optimeras så att de sparar batteri (?). Det har inte synts till på ett tag nu, vet inte varför och jag kan inte själv hitta det.

 

Jag testade igår: kl 21 på kvällen laddade jag batteriet till 100 %, vid midnatt stod det på 85 % utan att jag använt mobilen, kl 6.30 på 26 % och vid 9 på morgonen var batteriet så gott som tomt. 12 timmar, så snabbt ska det väl inte gå, det måste väl klara en natt?

 

Jag blir verkligen lite småstressad av det här, inom kort ska jag in på op på sjukhus och enda möjligheten att kommunicera med anhöriga mm är att använda sin egen mobil. Att leta rätt på ett eluttag är väl inte det första jag har möjlighet eller ens kommer ihåg att göra. Att hålla mobilen avstängd är väl en nödlösning, om jag kommer ihåg.

 

Snälla, kan ni hjälpa mig; jag bifogar ett par bilder, är det någon inställning jag ska ändra?
Om bilderna är otydliga så fråga gärna. Tack på förhand.

 

post-113521-0-68781700-1497782057_thumb.jpg

post-113521-0-31099700-1497782094_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Samsung S4+)

Inställningar

Mer

Batteri

 

Där visas användning sedan senaste fulladdning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska titta, men jag använde ju inte mobilen alls. Men du kanske menar att vissa program körs ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska titta, men jag använde ju inte mobilen alls. Men du kanske menar att vissa program körs ändå?

 

Det är ju det man får reda på...

 

post-52940-0-79651500-1497786833_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om mobilen är gammal så kan batteriet ha blivit dåligt och behöver bytas ut.

 

Eluttag brukar finnas vid sjukhussängar eftersom det ibland är nödvändigt att kunna koppla olika elektriska apparater som behövs för vården.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt Programenergisparläge var AV nu har jag satt det PÅ . Fem program ska nu automatiskt spara energi om de inte används på 3 dagar. 

När det gäller bilden du visar så har jag

androidsystem 11%

android OS 4 %

dropbox 4 %

Skärm 3 %

sedan följer batteriviloläge, e-post, google-tjänster, wi-fi1% 1% respektive

 

Hur ska jag tolka det - är det bra eller dåligt?

 

Nu läser jag under Optimera batterianvändning alla program och hittar jag en låg rad av program som jag inte ens vet vad de är som Preconfig, Phase beam, Perso mm gröna knappen är på för alla så de är väl optimerade...? Nu blev det lite för svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan vi få bild på batterikonsumtionen?

 

Som den som Mikael63 gett ovan?

Hur gammal är telefonen?

Dålig batteritid kan ofta vara tecken på just ett dåligt batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är bilden.

 

Jo, jag vet att batterier kan bli för gamla och kan behöva bytas ut, men om två år är för gammalt vet jag inte.

Innan jag köper ett nytt vill jag utesluta att det inte är fel på mina inställningar eller liknande, innan jag köper nytt.

Mobilen inköptes för precis 2 år sedan.

 

Det vore ju bra också om någon sa om 12 timmar är lika med dålig batteritid.

post-113521-0-00152900-1497798623_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns extrabatterier (powerbank) som man kan köpa som man ansluter mobilen till med den vanliga USB-sladden.

http://m3.idg.se/2.1022/1.608152/megatest--17-externa-batterier-som-raddar-livet-pa-dina-prylar

T ex Kjell & Co och Webhallen har sådana https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fritid/resetillbehor/powerbank om du har en sån affär nära till och de är normalt bra och kunniga till skillnad från ställen som Elgiganten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag (inte) ville se i din bild på batterikonsumtionen var skarpa dropp.

Ett vanligt tecken på att batteriet inte mår bra är plötsliga tapp i kapacitet, att den sjunker på 50 till 20% på några minuter.

12 h inte perfekt, du vet vad telefonen klarat tidigare. Två år är en tid även för en telefon, kanske batteriet har 60-80% av sin kapacitet kvar. En del har det tappat men är nog inte helt slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att stänga av mobilen, (inte bara vanliga viloläget utan helt avstängd), och låtit den vara avstängd några minuter. Det kan ibland lösa en del oväntade problem som dyker upp.

 

Annars är det bästa det som Melin skriver. Ha allt som rör internet avstängt när du inte använder det. Det drar batteri även när du inte är ute på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter där jag stannade igår. Klickade runt och leta efter olika sparlägen, och ställde flera program på sparläge. Satte även själva batteriet på spar, men den var jag tvungen at ångra då wi-fi då inte fungerar. Konstaterade vid kl 19 att batteriet snart skulle vara tömt, dvs ännu snabbare än dagen innan så jag laddade batteriet fullt strax efter 19.

 

Blev ganska förvånad när jag kikade på mobilen vid sextiden i morse och batteriet stod på 98% och vid åttatiden på 96, dvs något helt annat än dygnet innan. Så något fel på mina inställningar måste det ha varit och något måste jag väl sedan ha gjort rätt? Nu snart 15 timmar senare är fortfarande 83 % kvar.

 

Känner mig betydligt lugnare och inser att det finns en del jag kan göra om det kniper, som att stänga av skärmen snabbt, stänga av wi-fi redan hemma, som jag ser Mellin ovan tipsar om, och kanske även sätta batteriet på spar de tider jag vet att mobilen inte ska användas.

 

Jag ser att väldigt många  har svarat sedan jag var här igår och jag är jättetacksam för det.

Än så länge har jag bara kastat ett snabbt öga över svaren, men ska läsa noga igenom alla svaren.

Tusen tack för all hjälp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...