Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Försvinner mina problem om jag uppgraderar till Win 10?


Angantyr99

Rekommendera Poster

För ett tag sedan gick moderkortet sönder på min 7 år gamla dator. Jag kunde inte hitta något lämpligt ersättningskort som använde min gamla CPU-sockel så jag köpte ett nytt moderkort+CPU+minne för en ny sockel/standard och startade upp datorn med min gamla hårddisk. Det fungerade, men jag får nu ibland blåskärm vid uppstart eller ändringar, ibland blir skärmen bara svart när operativet startar och ett program fungerar inte som det skall. Jag försökte köra en "repair" med samma disk som använts för att installera W7, men fick då meddelande om att "This version of system recovery options is not compatible with the version of windows you are trying to repair". Jag har ominstallerat virusskydd vilket gjorde PC:n något stabilare.

 

Frågan är om jag blir av med dessa problem om jag uppgraderar till Win 10, eller åker jag på att göra en helt ny installation? Jag har inga filer på hårddisken som jag behöver spara, men en massa program med personliga inställningar som jag helst inte vill göra om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan hjälpa, jag är inte säker på vad Windows 10 uppgradering gör, om den rensar alla drivrutiner och lägger till nya eller inte. Om den väljer att installera helt nya drivrutiner så kan det lösa dina bekymmer.

 

Det brukar finnas trick att göra en ren installation med hjälp av windows uppgradering (som egentligen inte ska gå) men du kan inte göra samma sak en återställnings-cd. Men oavsett så borde du kunna lösa dina bekymmer genom att göra en ren installation, dvs du rensar bort allt på hårddisken och börjar om från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byter man moderkort och CPU så behöver man nästan alltid installera om Windows, repair räcker vanligtvis inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du installerat erforderliga drivrutiner till ditt nya moderkort? Fick du med en cd eller dvd till moderkortet?

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du installerat erforderliga drivrutiner till ditt nya moderkort? Fick du med en cd eller dvd till moderkortet?

 

/ Jari

Jag har installerat alla drivrutiner som kom med moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fullt möjligt att det finns drivrutiner för gamla moderkortet som kan ställa till det, byter man som du har gjort nu, både moderkort, cpu och minnen, så lönar det sig att även göra en full ominstallation av operativet också. kan ju finnas gamla filer som inte är kompatibla med 10:an. Men det handlar ju då om att du ska ha behövliga backuper på allt viktigt, eftersom hårddisken raderas helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det bara är att först försöka uppgradera och om inte det funkar ominstallera från början. Ville bara veta om någon kände till något knep för att slippa ominstallera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fullt möjligt att det finns drivrutiner för gamla moderkortet som kan ställa till det, byter man som du har gjort nu, både moderkort, cpu och minnen, så lönar det sig att även göra en full ominstallation av operativet också. kan ju finnas gamla filer som inte är kompatibla med 10:an. Men det handlar ju då om att du ska ha behövliga backuper på allt viktigt, eftersom hårddisken raderas helt.

Vi skickade svar nästan samtidigt. Antar att det smartaste är att skaka av sig latmasken och starta om på nytt så att man blir av med allt dret som finns i datorn efter 7 års användande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att den 7 år gamla datorn har en 7 år gammal hårddisk ?

I så fall misstänker jag hårddiskskador.

Ladda hem testprogram för att testa hårddisken från hårddisktillverkaren.

 

Vad det gäller att göra det du gjort, bytt moderkort , processor och minne och behållit hårddisken.

Så har jag gjort det åt en förening. Jag trodde aldrig det skulle gå !

Men dom hade nån dataguru i Stockholm som jag talade lite med och han trodde det skulle gå så

ut med Original moderkort med processor och minne från Compaq

och in med ett moderkort från VIA med inbyggd processor och minne.

Och in med drivrutinerna från CDn och det fungerade !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar fungera om man håller sig till samma processor-familj/sockel, men att byta från 2 core till 4 core går inte och vice versa.

 

Bluescreen oftast redan i starten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Antar att det bara är att först försöka uppgradera och om inte det funkar ominstallera från början. Ville bara veta om någon kände till något knep för att slippa ominstallera.

Ja, det går i många fall, helt oavsett vad man tidigare haft på sin dator eller hårdvara.

Det har jag erfarenhet av t.om. från AMD till Intel och tvärtom.

Alltså att jag haft en tidigare hårddisk med drivrutiner från ett annat system, spelar ingen roll: så forrt Windiwnds känner av hårdvaran så kommer denna att installera rätt drivrutiner,

 

Enda undantager är grafiken: .där måste du ominstallera denna från tillverkaren manuellt.

Det första är att gå in i BIOS SETUp Meny och leta reda på inställningarna för Secure Boot > Disable

Om det finns vill säga.

Därefter gå in på kust den moderkortstillverkarens suppurtsida och hämta och installera alla drivrutiner därifrån, med början av cheipset och starta om datorn.

 

Kör manuellt Windows udate och starta om datorn, Repetera tills det inte finns fler uppdateringar.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...