Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Åkomst till nätverksenheter slutat fungera


PCsnubben

Rekommendera Poster

Sitter med tre PC och en Synology NAS i eget nätverk.
Alla PC har Windows 10

Har mappat upp mappar på NASen och allt funkade tills för någon dag sedan.

Då slutade det att fungera på en av dessa tre PC..
Internet fungerar dock utan problem.

Men Uppmappningarna fungerar inte, och det går inte att göra nya.
NASen hittas helt enkelt inte förutom via http
Går inte att bläddra till NASens IP heller i Utforskaren.
Men det går att surfa till den via webbläsaren. !!

 

Vad kan jag göra ?

Har installerat om nätverkskortet
Har endast Microsoft Windows Defender, inga extra brandväggs eller Antivirusprogram
Kört felsökare, som inte hittar något fel
Återställt standardinställningarna för brandväggen
Stängt av brandväggen.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nätverket blivit inställt som publikt i stället för privat hemmanätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Oj då, det var ju tråkigt och efter så här lång tid går det nog inte att göra en systemåterställning i datorn heller, vilket annars hade varit bra att pröva eftersom det är så enkelt. Det lär väl också vara omöjligt för dig att komma ihåg vad du gjorde vid den datorn dagarna innan problemet började.

 

Verkar finnas ett program som Synology Assistant som kan hjälpa till att lösa problem med att komma åt deras NAS.

 

Kan den krånglande datorn se de andra datorerna på nätverket och komma åt deras hårddisk, dvs är det ett allmänt nätverksproblem i datorn eller är det bara ett NAS-problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltså inte hitta någon av dom mapparna du har gjort för Nasen i denna dator som felar, när du öppnar Den här datorn?

 

Är det en vanlig mapp/undermapp, eller en delad mapp?

 

Vad händer om du lägger till ytterligare en mapp i Nasen, syns den, eller dyker den inte ens upp i den felande datorn?

 

Edit: Du ska alltså inte behöva mappa upp någon ny mapp, utan den ska dyka upp som en undermapp till den mapp du mappat i utforskaren/Den här datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa och se om du har SMB1.0 ibockad? Kan behövas för att hitta din Synology Nas

 

Gå till Kontrollpanelen, Program och funktioner, uppe till vänster, finns Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner, leta upp Stöd för SMB1.0/CIFS-fildelning, ska vara ibockad.

 

Detta är ett långskott, för denna är normalt ibockad som standard, men blir ibland urbockad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, tack tack....  :)
Det var den som INTE var ibockad, nu FUNKAR det  :)

Troligen blev den urbockad efter varningarna om Wannacry, som använde det protokollet för att sprida sig i nätverk. Men är det säkert att ha den ibockad ? Det var ju ett gammalt protokoll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
På ‎2017‎-‎09‎-‎11 på 22:44, Laso säger:

Testa och se om du har SMB1.0 ibockad? Kan behövas för att hitta din Synology Nas

 

Gå till Kontrollpanelen, Program och funktioner, uppe till vänster, finns Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner, leta upp Stöd för SMB1.0/CIFS-fildelning, ska vara ibockad.

 

Detta är ett långskott, för denna är normalt ibockad som standard, men blir ibland urbockad.

Jag har EXAKT samma problem med en Synology DS212j  NAS. Men vid Aktivera/avaktivera Windowsfunktioner hittar jag inte SMB1.0. Har Win10. Kan det heta något annat i mitt system?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser nu att jag hade det. Läste slarvigt och såg inte det eftersom det stod Stöd för....

Tyvärr var alla redan ibockade  så det hjälpte inte här.  Kan det finans någon annan anledning till att min dator2 inte kan se NASen, men väl dator1 och kan komma ut på internet?

 

Dator1 kan se både NAS och Dator2 och internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...