Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det här eländet med SVT Play... (suck)


DePhaz

Rekommendera Poster

Jag missade ett program på tv ikväll. Typiskt. Jo, det fanns ju faktiskt på SVT Play så varför inte testa. Här vinner dumheten över förståndet då jag vet att SVT Play inte fungerar men jag testade i alla fall. Först på den modernaste enheten jag hade, min BQ E5 (smartphone) och WiFi. Nä, det fungerade inte alls bra. Telefonen har också varit lite ostabil idag så jag övergav det. Denna telefon kan, ibland med lite tur, visa klipp i HD kvalitet.  :blink:

 

Igång med den gamla (Ubuntu) datorn då och Google Chrome. Det gick bättre men bara lite. OK, datorn är inte den nyaste men den duger och jag kan faktiskt se Youtube klipp i 480P i normalt videofönster. Videofönstret på SVT Play går inte att förminska utan är ganska stort. Bilden var rent kass och skiftar gissningsvis mellan 240 och 144P. Jodå, så illa är det. Kunde jag i vart fall fått 360P men nejdå.  :angry:  Och dessutom hackar laddning/uppspelning. Vad är det här för skräp? Det står ingenting i inställningarna på sidan om att välja videokvalitet. Databesparing är dock inte vald. 

 

Mitt internet består av ett modem (WDSL) kopplad till telejacket. Datorn sitter kopplad med nätverkskabel. Hur kan denna uppkoppling duga till mycket annat men inte till SVT Play? Telefonen ligger alltid på WiFi men den användes ju inte så den borde inte dragit ner nätet. 

 

Är det någon som vet hur man får SVT Play att fungera problemfritt på alla typer av enheter? Måste man ha en "herre jösses" dator med finaste fiber för att ens se så mycket som en dålig nyhets sändning eller något annat? Det är min teori i vart fall.  <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Apple-TV-pryl ansluten till ett trådlöst nätverk och med hdmi till TVn funkar perfekt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, visst är det överlag ett elände med playkanalerna...

Jag kör dessa via Chromecast och har ADSL, ca 13/2.

Funkar för det mesta men visst kan det lagga ibland och allmänt bli konstigheter men med tanke på priset *) får man väl ändå vara nöjd.

 

*) Playkanalerna gratis, Chromecasten 390:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara som vanligt, så olikt hur dessa tjänster fungerar, hos mig med en vanlig standard adsl-uppkoppling, och test med min mobil via huset wifi så fungerar det hur bra som helst men det är sällan jag använder dessa playtjänster, så jag kan inte säga att det alltid fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var blandade bud i tråden. Nå, det fungerar väl sådär då. Jag gjorde ett nytt försök med telefonen nu ikväll och då fungerade det bra både gällande bildkvalitet och annat. Det var åska i luften igår kväll (det började vid 23-tiden eller så). Kanske men bara kanske kan det ha påverkat mobil nätet. Det borde inte göra det i och för sig men man vet ju aldrig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vissa app tv eller smart tv har blockat svt, men döm om min förvåning svt play beta funkar felfritt, dator o TV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var blandade bud i tråden. Nå, det fungerar väl sådär då. Jag gjorde ett nytt försök med telefonen nu ikväll och då fungerade det bra både gällande bildkvalitet och annat. Det var åska i luften igår kväll (det började vid 23-tiden eller så). Kanske men bara kanske kan det ha påverkat mobil nätet. Det borde inte göra det i och för sig men man vet ju aldrig. 

 

Åska brukar innebära regn. Vatten leder elektricitet. Vatten kan därför suga upp radioenergin.

En vän med sommarstuga på landet nära Strängnäs kan bara använda mobil (Telia nät) när det inte regnar.

(Jag vet på landet nära Strängnäs är ju långt från mer bebyggda områden i Sverige. Rena ödemarken.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...