Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra ordning på förnamn och efternamn med 2 förnamn


torgnyb

Rekommendera Poster

Hur omvandlar jag "förnamn1 förnamn2 efternamn" till "efternamn förnamn1 förnamn2" i Excel?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

För Excel äldre än 2010 SP1:

=MITT(A1;HITTA(" ";A1;HITTA(" ";A1;1)+1)+1;99) & " " & VÄNSTERPIL(A1;HITTA(" ";A1;HITTA(" ";A1;1)+1))

 

För Excel från 2010 SP1 och framåt:

=EXTEXT(A1;HITTA(" ";A1;HITTA(" ";A1;1)+1)+1;99) & " " & VÄNSTER(A1;HITTA(" ";A1;HITTA(" ";A1;1)+1))

 

Inspiration till formeln hittad från:

Change order of text in a cell? (ExcelForum.com)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt och svårare problem.
I en kolumn A  har jag namn dels sådana på formen förnamn efternamn dels  med två förnamn d v s förnamn1 förnamn2 efternamn, Dessa format är blandade i kolumnen.
I kolumn B vill jag skriva namnen på formaten efternamn förnamn resp efternamn förnamn1 förnamn2. Jag har formler för vart och ett av de två alternativen men hur gör jag för att få en formel som klarar båda, d v s en formel som ser ut så här:

=OM("antalet mellanrum är 1 så använd den ena formeln men om antalet mellanrum är 2 så använd den andra formeln"). Kort sagt: Kan man räkna ut antalet mellanrum mellan ord i en cell?
 

Hittade själv lösningen här
https://support.microsoft.com/sv-se/help/213889/description-of-formulas-to-count-the-occurrences-of-text,-characters,-and-words-in-excel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...