Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

aktivering


reppson

Rekommendera Poster

Hej! När jag för en tid sedan uppgraderade windows 7  till windows10 utan kostnad, så behövdes ingen produktnyckel.

Nu kanske jag eventuellt behöver formatera och lägga om windows 10. Jag har bränt win10 till en DVD. Kommer jag behöva köpa en produktnyckel då? eller hur går man tillväga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan få ut produktnyckeln och en hel del annat med detta program, men om det fungerar kan jag inte lova tyvärr.

 

Nyckeln finns längre ner på sidan när du installerat programmet och syns i webläsaren som du har eller får välja i win 10, skriv upp den noga.

 

Om du provar så kan du tala om det fungerar så andra kan ha nytta av detta?

 

 

Och är gratis för enskild användare.

 

 

https://www.belarc.com/products_belarc_advisor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Eftersom du redan har haft win10 på datorn så behöver du ingen ny produktnyckel. När den frågan kommer upp på skärmen så väljer du HOPPA ÖVER. Produktnyckeln är knutet till ditt moderkort sedan första installationen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Produktnyckeln är knutet till ditt moderkort sedan första installationen

Inte helt korrekt, från införandet av Windows 10, har Microsoft gjort om detta, och produktnyckeln är från Microsoft 10 helt knuten till det Microsoft konto man har, just för att det ska bli lite lättare med en ominstallation där samma nyckel används igen, och man t.ex har uppgraderat komponenter i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Inte helt korrekt, från införandet av Windows 10, har Microsoft gjort om detta, och produktnyckeln är från Microsoft 10 helt knuten till det Microsoft konto man har, just för att det ska bli lite lättare med en ominstallation där samma nyckel används igen, och man t.ex har uppgraderat komponenter i datorn.

OPS.... Det var intressant. Tack för info

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick

 

OPS.... Det var intressant. Tack för info

Fick reda på det själv efter att jag uppgraderat min fasta dator ganska ordentlig förra året, i korthet, så bytte jag allt utom nätaggregatet, installerade Windows 10 Pro, gick givetvis inte att aktivera, ringde Microsoft, dom informerade mig om detta, bad mig logga in på mitt Microsoftkonto, slutade med att jag fick använda produktnyckeln för Windows 7 Ultimate, jo faktiskt, supportkillen sa att han låste min använda produktnyckel till mitt microsoft konto, för att "förenkla" framöver, både vid kontakten med support och vid uppgradering av maskindelar. Att det blev nyckeln för Windows 7, beror ju på att det var den som var igång från början, bytte ju från Windows 7 till 8;an och därifrån till 10:an, så var det med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låsningen till Microsoft-kontot kom till först i samband med Anniversary Update, innan dess var det bara så att omaktiveringen av en gratis-uppdaterad Windows 10 använde sig av datorns hårdvaru-id. Finns många trådar om det från tiden innan Anniversary Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man då om man vill sälja eller ge bort en dator? Måste köparen då skaffa (köpa) en egen licens eller har jag missuppfattat det hela? /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag förstår så har ju inte kopplingen till hårdvaru-id tagits bort utan kopplingen till kontot är tillagt och då för just det fall att hårdvaran ändras, se rubriken på sidan som Pelle Penna länkade till i inlägg 7.

 

Läs även https://support.microsoft.com/sv-se/help/12440/windows-10-activation

 

Om du har aktiverat den kostnadsfria uppgraderingen till Windows 10 eller köpt och aktiverat Windows 10 från Store, har du en digital licens för enheten. Det innebär att du kan installera om samma version av Windows 10 som enheten har en digital licens för, utan att ange en produktnyckel. Om du uppmanas att ange en produktnyckel under ominstallationen kan du hoppa över det här steget. Windows 10 aktiveras automatiskt online när installationen är klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...