Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av Avgasrening filter (partikelfilter) ?


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Byte av Avgasrening filter (partikelfilter) chevrolet Cruze

 

Var på verkstaden och en gul lampa blinkar. Man förklarade vad det var, men att dom inte kunde avhjälpa problemet.

 

Han sa, kör 15 minuter (manuellt) gasa hårt så kan det renas själv "trode han"

 

Jag har för mig att då jag köpte bilen så använde jag en extra flaska av nått som jag när jag tankat skulle fylla efter tankning nån gång per år.

Kan det vara det som jag bör jag göra? Minns inte vad det var.

 

Eller vad gör man exakt? Årsmodell 2012

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partikelfiltret ska väl "rensas" automatiskt och detta sker när man kör. Om man kör korta sträckor hinner inte denna "reningsprocess" fullföljas.

Därför kan det fungera om man kör en längre sträcka, hur lång det nu är men tydligen motsvarande 15 minuter.

 

Flaskan kanske var ad-blue?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hittar inte denna symbol någonstans. Nån som vet? Den gula.

post-54989-0-46194000-1496414404_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Närmast jag kan komma, gäller Honda?

 

http://www.croylandcarmegastore.co.uk/news/commonwarninglights/

 

Ad-blue är vanlig urea som bönder använder som gödning?

 

Vissa bilar använder mycket och en del går länge utan påfyllning.

Sök på adblue på vibilägare.

 

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/bransle/adblue

 

Läs mycket och bilda din egen uppfattning om vad, hur och....som vill åt din plånbok, som allt inom bilar..

 

http://www.yara.se/nox-reduktion/adblue-for-fordon/vad-ar-adblue/

 

Fixas här och många fler alternativ.

 

https://youtu.be/uWVW_Q4wyWU

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Då undrar jag, räcker det med adblue?

Efter tankning?

Hur mycket?

Ska jag köra 15 min efter eller före på 2500 varv?

Glömde att säga att det är diesel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att du kör Diesel.

 

Har inte Dieselbil och skulle inte köpa en heller sen jag var skyddsombud på 70talet och redan då sa japanerna att det är det mest cancerogena som finns(partiklarna) i avgasväg.(kommer att förbjudas så småningom tror jag)

 

Har kört Dieselbil då och då,och även truck med partikelfilter med diverse problem i många år.

 

En dieselbil bör köras då och då längre sträckor så regenereringen sätts igång då bilen blir riktigt varm och bör ej avbrytas som sköts av elektronikens övervakning under körning, givet att den fungerar som den ska med adblue-tillsats om den finns.

https://www.autobutler.se/wiki/vad-ar-dpf-regenerering

 

Partiklarna som bränns ur hamnar på de ev. som åker efter dig, de kan ju inte försvinna i tomma intet?

 

Korta sträckor är inte bra, lika bensinmotorer för de flesta fordon.

 

Den går inte genom besiktningen med varningslampan tänd.

 

http://www.partikelfilter.se/index.asp?id=7

http://www.eftermontera.se/blog/regenerering-partikfilter-dpf-n28

 

Har du tur så kan detta lösa sig, annars kan det kosta...

 

Obs, vissa bilar kommer att stanna/inte fungera om inte adblue finns i systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Tack då kör vi idag i 15 min fort. Men hur mycket adblue skall man ha? Minns att jag hade en mindre flaska? Har tiptronic ska man köra "manuellt" vid "reningen"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det kallas för regenerering av partikelfilter.

Jag blir brydd att verkstaden inte kunde förklara eller hjälpa till med detta, kanske du skulle byta verkstad pga. okunnighet hos dom?

 

Se detta tips fån eftermontera.se: Hur återställa/regenerera/rensa partikfilter varningslampa (diesel)

 

Se också detta tips från Volvo och det bör vara samma princip på dom flesta bilar (bortse från att det är en laddhybrid):

http://support.volvocars.com/se/cars/Pages/owners-manual.aspx?mc=312H&my=2015&sw=14w46&article=284391c5f78e8c4fc0a801e800e0aed2

 

Varför skall man behöva slå i särskilt medel? Finns det inte en speciell behållare för detta så avstå helt att blanda in något som helst i bränslet om du kan få till det genom ovanstående tips.

Jag har alltid varit skeptisk till att blanda in olika kemikalier i bränslet.

 

Står det någonting om detta i instruktionsboken?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

 

Det kallas för regenerering av partikelfilter.

Jag blir brydd att verkstaden inte kunde förklara eller hjälpa till med detta, kanske du skulle byta verkstad pga. okunnighet hos dom?

 

Se detta tips fån eftermontera.se: Hur återställa/regenerera/rensa partikfilter varningslampa (diesel)

 

Se också detta tips från Volvo och det bör vara samma princip på dom flesta bilar (bortse från att det är en laddhybrid):

http://support.volvocars.com/se/cars/Pages/owners-manual.aspx?mc=312H&my=2015&sw=14w46&article=284391c5f78e8c4fc0a801e800e0aed2

 

Varför skall man behöva slå i särskilt medel? Finns det inte en speciell behållare för detta så avstå helt att blanda in något som helst i bränslet om du kan få till det genom ovanstående tips.

Jag har alltid varit skeptisk till att blanda in olika kemikalier i bränslet.

 

Står det någonting om detta i instruktionsboken?

 

Mvh[/

 

Då är lampan släckt. Stort tack! Nej det finns ingen speciell behållare, men tänkte att det kanske vore bra i förebyggande syfte? Men stort tack igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad kul att du fick till det.

Nej, absolut inget trams att slå i bränsletanken, detta fungerar sällan eller aldrig och risken är hellre att det kan störa motorns system och i förlängningen orsaka andra problem som tex. ökat slitage av vissa detaljer.

Endast följa vad motortillverkaren/bilfabrikanten rekommenderar och finns inte någon sådan rekommendation från dom vilket isåfall skall stå i instruktionsboken, ja då är valet lätt.

 

Jag vet att på mackarna och även andra ställen finns speciella flaskor av allehanda slag att blanda i bränslet för att rengöra spridare, insprutningsmunstycken, ventiler etc. men det är ingenting annat än ren dynga och inget man skall ha i sin motor.

Jag vill gå så långt att kalla detta för lurendrejeri.

Har man problem som dessa påstås skall åtgärda, ja då måste man ta till andra åtgärder.

 

Endast om man har problem vid mycket låga vintertemperaturer kan man blanda in särskilda medel som förhindrar att dieseln bildar sk. paraffin och täpper till bränsletillförseln. Om detta ändå inträffar är det absolut inget farligt och bogsering in till ett varmgarage under några timmar, eller vänta på mildare väder löser detta (bokstavligen) utan mankemang.

 

På bensinmotorer skall man endast använda K-sprit till sådant, eftersom K-spriten gör att vattnets ytspänning slås sönder och vattnet i bensinen blandas ut med bensinen och följer med ut vid förbränning. Man slipper isproppar då - om man har problem med för mycket vatten i bränslet som kan bilda isproppar vid låga vintertemperaturer.

 

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adblue har behållare som inte får/bör köras tom, påfyllningen kan vara vid tankröret eller vad manualen säger.

 

Var alla bilar har denna påfyllning orkar jag inte kolla upp av alla olika märken.

 

http://teknikensvarld.se/sa-fungerar-adblue-scr-avgasrening-med-additiv-212549/

 

http://www.yara.se/nox-reduktion/adblue-for-fordon/sa-anvander-du-adblue/

 

http://www.tigercat.com/sv/servicerad/sanningen-om-adblue/

 

K-sprit=ännu mer vatten i tanken?

 

Säljs det längre, gällde för övrigt förgasarmotorer när jag var ung, hälldes ofta i tanken till en motor med för höga avgasvärden till besiktning, bilen gick skitdåligt av detta medel innan det försvann ur bensinen.

 

Dagens bilar är ju för det mesta direktinsprutare utan förfrysning, men kan ju frysa i bränsleröret kanske?

 

Bra att det fungerade, sparar många sköna slantar till annat.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

K-sprit=ännu mer vatten i tanken?

Fel.

I säkerhetsdatabladet från Kemetyl går att läsa om dess innehåll: http://app.ecoonline.com/documents/msds/1000362/285_15441187.pdf

Det är just dess egenskaper att slå sönder vattnets ytspänning som gör att man inte får ispropp i tex. bränslefiltret och det kan gälla allt från 2-takts snöskotrar till moderna bilar, men man skall vara extra försiktig med dosering på en 2-takts motor naturligtvis.

 

På just 2-takts snöskotermotorer med tex. Mikuni förgasare är inte isproppar det största problemet, utan att det är just vatten i bensinen om man tankar på jeepdunkar av plåt (gäller ej plastdunkar) som stått i solvärmen. Då bildas kondensvatten i dessa och vattnet i bensinen sedan bildar små mikroskopiska vattendroppar som kan delvis täppa till bränslemunstyckena. Dessa små vattendroppar dansar runt insugsmunstyckenas kona, särskilt högfartsmunstyckena som används vid högvarv, men tar sig inte igenom munstyckets mycket smala hål pga. ytspänningen och hindrar bensintillförseln och därmed får 2- takts motorn för lite bränsle och riskerar att skära pga. för hög temperatur. Bensinen kyler även motorn och en 2-takts motor som alla vet som har haft moped (av den gamla hederliga sorten) går ju bättre med mindre bränsle kontra luftblandning, men man riskerar haveri med för snålt ställda munstycken. Gäller även om man har separat 2-takts oljebehållare.

Jag har erfarenhet av just detta fenomen och har fått renovera ett par high performance snöskotermotorer med specialmunstycken pga. av detta problem med vatten i bensinen. Dessa snöskotermotorer ligger normalt på varvtal mellan 8-9000 varv/min.

För vanliga 2 takts-motorer bör det vara ett mindre problem

En 4-taktsmotor kommer i princip aldrig att skära pga av vatten i bensinen.

 

Säljs det längre, gällde för övrigt förgasarmotorer när jag var ung, hälldes ofta i tanken till en motor med för höga avgasvärden till besiktning, bilen gick skitdåligt av detta medel innan det försvann ur bensinen.

https://www.autoexperten.se/produkt/kemetyl-k-spritbensintillsats/

Har inget med detta att göra, med den procentsatsen motsvarande en full tank på en halvliter K-prit, du måste haft en klent inställd förgasare, nånting otätt som dragit tjyvluft, tändning och/eller annat problem med den gamla bilen.

Obs! K-sprit skall inte användas i dieselmotorer!

 

dblue har behållare som inte får/bör köras tom, påfyllningen kan vara vid tankröret eller vad manualen säger.

Som jag skrev ovan i inlägg #10

...Finns det inte en speciell behållare för detta så avstå helt att blanda in något som helst i bränslet

Står det någonting om detta i instruktionsboken?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte övertyga någon.

 

Angående k-sprit så har det nog bytts till bättre recept på 40år som jag inte använt sen dess?

 

K-sprit=förgasar sprit.

 

Det var vedertaget att många sa att det fanns lite vatten i spriten då, inte några större %, (kan inte bevisa detta.)

 

Att blanda en skvätt till 50 liter gör nog inte så stor skillnad i motorns gång, och det gjorde man inte då heller utan nästan tom tank var det som gällde då och en flaska k-sprit.

 

Motorn får mager blandning av detta och bättre avgasvärden, det funkade för mig och flera men då inte bra i längden.

Gäller förgasare, fanns inte många bilar med insprutning på 70 talet.

 

Etanol(E85) är ju en alkohol + 15-25% bensin och har inte samma energivärde som bensin(ca30% mindre) men detta kompenseras av bilens styrbox (luft/tändning), så detta är inte rekommenderat till vissa äldre bilar/motorer(som du säger kan skära vid för mager blandning) ger ju vissa motorer högre effekt också.

 

Gick ju att konvertera gamla bilar men var inte så lönsamt sam de problem som kunde tillkomma efter detta.

 

Var ju mycket problem för flera år sen med filter/packningar m.m. i vissa bilar.

 

Fast några har provat på gräsklippare med olika resultat, munstycket måste bytas till ett större eller borras upp.

 

En liter E85 går lika bra som k-sprit som inte behövs längre, typ samma sak.

 

Lite vatten i bensinen/dieseln?

 

Skulle inte prova detta i alla fall?

Amerikaner och alla dundermedel som dom har till sina bilar.

 

https://youtu.be/KFtp_jmLF3k

 

En som skriver lite info. så jag slipper.

 

Kanske några i tråden inte förstår att det kan vara stor skillnad på hur känslig för isproppar det kan vara mellan förgasarmotorer och insprutare....?

För förgasarmotorer så är det ofta störst risk för frysproblem i själva förgasaren där det kan bli ruskigt kallt strax under halsringarna som bildar venturieffekten, vilket sänker lufttempen p g a en hastig trycksänkning. Då räcker det men mycket små mängder fukt i bränslet eller i luften för att det ska riskera att tjäla ihop i spjället eller i nåt munstycke. Det var därför det fanns olika system för förvärmningar av både luften och förgasarfoten på äldre bilar, för att se till att förgasningen blev bra nog och att förhindra frysning.

På insprutarmotorer är det inte alls lika känsligt då bränslet sprutas in mycket närmare ventilen där det redan är ganska varmt, och blandas/förångas tillsammans med luften på väg in mot och genom passagen av ventiltallriken, och fullföljs i cylindern.

På gamla förgasarmotorer så kan det vara en halvmeter eller mer för bränsleblandningen att färdas från förgasaren innan äntring i cylindrarna.


KTL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...