Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett diskret blink skärm


Martassen

Rekommendera Poster

Jag har en bärbar Asus som är ny.

Jag har lagt märke till att skärmen blinkar till lite diskret en gång varje halvtimma eller timme. E som man ser svart ruta. Det är väldigt diskret blink en gång.

 

Kanske har det varit så hela tiden eller så har det kanske skett efter senaste uppdateringen av Windows 10!?

Eller är det att skärmen återhämtar sig ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad är det för fabrikat och modellbeteckning?

På tillverkarens supportsida finns senaste drivrutiner och särskilt grafikdrivrutin att hämta hem och installera:

 

Tex. välj exakt din modell, klicka och sedan på support och därefter drivrutiner och verktyg https://www.asus.com/se/Commercial-Laptops/All-Series/

Ladda hem och installera, starta om datorn.

 

Eller kan det ha att göra med eftersom datorn är helt ny, att du skall köra Windows uppdatering manuellt?

Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update

Om den hittar uppdateringar så installera dessa och starta om datorn.

Repetera windows update och starta om tills det inte finns fler uppdateringar.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bifogade bilder på modell.

 

Köpte den i januari så är inte helt ny men nästan.

Ska jag enbart ladda ner grafikdrivrutin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok,

Hur än jag letade så kunde jag bara hitta Asus Netbook F556UB (ja några fler alternativ) men ingen som enbart heter F556U

Men det är i princip samma hårdvara: https://www.asus.com/supportonly/F556UB/HelpDesk_download

Fast man kan aldrig vara säker, det finns F556UA, UB UD, U... etc.

Alla verkar ha olika Skylake Intel processorer fast med Intel 520 grafikchip så det är lugnt, men någon modell verkar också ha ett nVidia grafikchip för kraftigare grafik, kanske annan hårdvara också som laptopen är utrustad med och det betyder att det kan vara olika chip drivers för moderkortet?

 

Jag kommer inte längre tyvärr.

Kontakta svenska Asus support center och begär senaste grafikdrivrutinerna på en länk att ladda hem.

Du anger produktkod och serie nr. https://www.asus.com/se/support/

Ja ännu hellre förklara för tekniska supporten om vad som händer och du kommer att få tips.

 

Svenska Asus support center - Online support - jag antar att du också kan chatta med dom.
Eller

 

Men det kan vara att dom har andra tips, andra drivrutiner som skall installeras eller en ny BIOS uppdatering?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Eller så är det ingen fara alls och efter att du kört Windows update och startat om datorn så är problemet borta?

Tex. du kanske har något kraftfullt program i bakgrunden som kör och ibland hoppar processoranvändningen upp på topp och då orkar heller inte grafiken hänga med riktigt?

Fullständig antivirusskanning tex. eller annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Vissa har ju haft ju problem med att kommandotolken blinkar till då och då. Skulle det kunna vara något sådant du ser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker hålla med Pelle Penna i det här fallet, det är antagligen ett kommandofönster du ser. Det beror på en uppdatering kopplad till Office. Microsoft gjorde en blunder i senaste uppdateringen. Om du kan leva med det så kan du vänta tills nästa uppdatering kommer, då kommer det lösa sig själv.

 

Annars kan du titta in på den här artikeln för att få lite mer hjälp kring det.

https://www.thurrott.com/windows/windows-10/117215/tip-kill-suspicious-pop-windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag tror det är kommandotolken. Det är en väldigt diskret blinkning iallafall.

Jag tror det har dykt upp efter senaste uppdateringen.

 

Jag kör Norton.

 

Jag kan isåfall leva med blinkningen fram till nästa uppdatering.

När kommer nästa uppdatering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
När kommer nästa uppdatering?

Microsoft brukar ju traditionsenligt sedan några år tillbaks släppa uppdateringar 2:a tisdagen varje månad, om det inte är en kritisk uppdatering som kan komma närsomhelst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...