Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga en egen elcykel


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Jag såg detta intressanta nyss: M3: Så bygger du en egen elcykel – på under två timmar

Nu åker jag visserligen ofta på en MC, men jag tyckte detta lät så kul att jag funderar allvarligt på att bygga en sådan också, fast då till att börja med kanske tillsammans med min farbror som länge funderat på att skaffa just en elcykel och han har också en lämplig cykel att utgå ifrån.

 

Sedan är det ju lite trist om man måste bygga den som en cykel och inte moped, fast det är klart - blir det en moped av det hela krävs ju särskild försäkring etc. och ev. godkännande.

 

I såfall om Elcykel- kitet som tidningen använt endast går att använda som moped Klass II eller klass I enligt reglerna, så blir det lite fel med rubriken Elcykel....

Det jag undrar över om man väljer att bygga som enbart cykel med hjälpmotor enligt Transportstyrelsens regler (ja det fanns en del info om detta i länken), hur bär man sig då åt?

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag undrar över om man väljer att bygga som enbart cykel med hjälpmotor enligt Transportstyrelsens regler (ja det fanns en del info om detta i länken), hur bär man sig då åt?

;)

Det gäller väl att lusläsa detaljer kring det kit man köper. I artikeln så beskrev dom att dom köpt ett kit med tillhörande gasreglage. Och det är like med moped. Så du behöver nog nosa reda på ett kit som tydligt säger att det är tramphjälp.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på elektronikforumet.com? Har för mig att det har varit en del elcykel projekt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kollar på denna sida:

 
Kan man läsa följande under "I SETET INGÅR"
 
- Elektronikbox integrerad i motorn.
- Nio nivåers PAS sensor integrerad i motorn.
 
PAS = Pedal assistans sensor, motorn funkar endast när man trampar.
 
Följer med en Tumgashandtag, får endast användas offroad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
vinylsamlaren

Jag både trampar mycket mountainbike (Merida) och kör hoj samt bil men skulle jag satsa på en elcykel så skulle jag nog välja att bygga en 1kW cykel. Men å andra sidan så är utbudet så enormt stort av elcyklar till låga (konkurrenskraftiga) priser i ex Tyskland så jag skulle nog satsa på att ta mig en tur till Tyskland och hämta en cykel personligen och pruta rejält. 

 

Enda nackdelen med 1kW cyklar är att de kräver trafikförsäkring och hjälm på huvudet.  :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...