Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad GÖR man?! Misstänker "hijackat" både apple id och flera av mina mejladresser.


I-M-Possible

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

Ja Polisanmäl enligt vad Thirteen skriver ovan. Detta är ett allvarligt brott, se länken ovan.

Mycket oroväckande om någon annan varit inne på dina konton trots att du bytt telefonnummer (vilket du inte alls från början skulle behövt gjort) och bytt inloggningslösenord vilket är bra.

 

Använder du även en dator för att ansluta till dina konton?

Kanske det är där som problemet ligger?

Annars måste det nästan finnas ett spionprogram installerat på din smartfåne och då vet jag faktiskt inte hur man bäst gör för att lösa detta och slippa tappa alla bilder och allting du har där?

 

Men kanske börja med att kopiera alla bilder, filmer och annat till en usb-sticka, dator eller annat sedan bör det gå att återställa telefonen till leveransskick, men då förlorar du allting som du har där.

Vad exakt är det för fabrikat och modell på mobilen?

Men jag kan för lite om detta för att ge bra råd.

Mvh :unsure:

 

[Edit] Men Polisanmälan borde vara det första du skall göra, enligt min personliga uppfattning, för då finns möjlighet att också spåra till vilken mottagare det hela går och bevis kan samlas in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ta bort en tråd men du kan redigera de inlägg du har skrivit och det tycker jag du ska göra på en gång om du inte vill att informationen ska finnas kvar för alltid. Man vet aldrig när någon gör en kopia av en sida och lägger upp den någon annanstans.

 

Man kan inte lita på informationen där det står varifrån man varit inloggad, ibland står det t ex var operatörens huvudkontor ligger oavsett var i landet man är.

 

Om du misstänker att han har fått in spionprogram i din dator så ska du formatera hårddisken och installera Windows och de program du behöver på nytt (samt återställa privata filer från säkerhetskopior). Liknande går att göra på mobiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I-M-Possible

Du kan inte ta bort en tråd men du kan redigera de inlägg du har skrivit och det tycker jag du ska göra på en gång om du inte vill att informationen ska finnas kvar för alltid. Man vet aldrig när någon gör en kopia av en sida och lägger upp den någon annanstans.

 

Man kan inte lita på informationen där det står varifrån man varit inloggad, ibland står det t ex var operatörens huvudkontor ligger oavsett var i landet man är.

 

Om du misstänker att han har fått in spionprogram i din dator så ska du formatera hårddisken och installera Windows och de program du behöver på nytt (samt återställa privata filer från säkerhetskopior). Liknande går att göra på mobiler.

...så med andra ord...

Det är bara att radera "mitt liv" som gäller...?

Med tanke på att om jag sparar ner det jag vill spara...så kan jag ju då även spara ner "vad det nu är" samtidigt....

Så att när jag sen har formaterat allt och lägger in "mina saker" igen, så är jag bara tillbaka på ruta ett igen... :(

 

Upptäckte för övrigt nu när jag återigen skulle göra "kollen" och ändra igen.....att....TADA!!...."JAG" Hade tydligen varit på google maps på ställen jag definitivt INTE var igår!

Har dessutom "Maps" avstängd när jag inte använder den....+att på tidpunkten när jag skulle ha gjort det....så satt jag frenetiskt och skrev och editerade för fulla muggar HÄR på forumet...

 

....Jag BLIR så trött....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslagsvis så börjar du med att spara dina bilder, dokument och filmer på exempelvis en usb-sticka, som redan nämnts i #3. En därefter rensad dator eller mobil med tillagt säkerhetsprogram torde då hitta eventuella konstigheter i det som du sedan lägger tillbaka.

Du måste också se till att bli chef över dina olika konton igen.
Återställa ett kapat eller stulet Google-konto https://support.google.com/accounts/answer/6294825?hl=sv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...så med andra ord...

Det är bara att radera "mitt liv" som gäller...?

Med tanke på att om jag sparar ner det jag vill spara...så kan jag ju då även spara ner "vad det nu är" samtidigt....

Så att när jag sen har formaterat allt och lägger in "mina saker" igen, så är jag bara tillbaka på ruta ett igen... :(

 

Du lägger ju tillbaks dina egna privata filer som du känner till. För att någon ska kunna spionera på vad du gör i datorn så måste det finnas ett program igång i datorn och det kan det bara göra om någon har installerat programmet så att det kan starta. Det räcker inte med att bara kopiera in filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I-M-Possible

 

Förslagsvis så börjar du med att spara dina bilder, dokument och filmer på exempelvis en usb-sticka, som redan nämnts i #3. En därefter rensad dator eller mobil med tillagt säkerhetsprogram torde då hitta eventuella konstigheter i det som du sedan lägger tillbaka. Du måste också se till att bli chef över dina olika konton igen.

Återställa ett kapat eller stulet Google-konto https://support.google.com/accounts/answer/6294825?hl=sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I-M-Possible

ej igen...

Jag har nu sparat ner mina filer på extern hårddisk från både telefoner och dator.

Såg även till att vara "nerkopplad" när jag sparade ner.

Har sen fabriksåterställt båda telefonerna.

Datorn har jag bara inte orkat försöka mig på att formatera än.

Så den har bara fått stå nerkopplad och avstängd.

Sen inte laddat ner något "gammalt".

 

Bara absolut nödvändigaste.

Gjorde även nya konton som inte har någon koppling till mina gamla, på den "nya" luren.

Dock loggade jag ut direkt från dom och har sen inte rört den.

Tills idag...när det började plinga i den...

Med aviseringar från mitt kontosom nu är inloggad!

...dessutom finns IGEN en okänd enhet som loggat in...

Jag ger upp!

 

Dock verkar den gamla luren va oki.

För där blir det inga konstigheter längre.

Efter att rensat återställt kopplat bort och ändrat all information.

 

MEN....EN sak som snurrat i mitt huvud lite.

Du Cecilia skrev att man inte kan lita på ip adressen...utan att den kan hamna lite var som...

MEN varför har då min fasta ipadress på bredbandet bara haft avvikelser där han bor och jobbar?

Aldrig någon annan plats?

Är inte det lite udda..?

 

Jag har för övrigt kommit fram till att jag helt enkelt bara får ta bort alla konton osv.

För jag orkar inte hålla på att "grotta" mer med skit jag inte begriper mig på.

1-0 till psykopaten...

 

Men så faan att han får mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gjorde även nya konton som inte har någon koppling till mina gamla, på den "nya" luren.

Dock loggade jag ut direkt från dom och har sen inte rört den.

Tills idag...när det började plinga i den...

Med aviseringar från mitt kontosom nu är inloggad!

...dessutom finns IGEN en okänd enhet som loggat in...

Mobiler kan man väl knappt vara utloggad från om de ska gå att använda.

 

Är du säker på att den okända enheten inte är din egen mobil?

Den är väl okänd nu när den har återställts och fått nytt konto.

 

 

MEN varför har då min fasta ipadress på bredbandet bara haft avvikelser där han bor och jobbar?

Är uppgiften mer specifik än en stad?

Bor han i andra änden av landet jämfört med dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I-M-Possible

Mobiler kan man väl knappt vara utloggad från om de ska gå att använda.

 

Är du säker på att den okända enheten inte är din egen mobil?

Den är väl okänd nu när den har återställts och fått nytt konto.

 

Svar...angående telefon...

 

Nja... Det är förvisso ett debakel med att alltid logga in och ut till allting...men det går.

"Man tager vad man haver.."

Men det som nu var, var ju just det att jag inte använde den telefonen. Så därför inte var inloggad...

 

Samt att även Google plinga om att det var en ny okänd enhet.

Inte den jag då satt på.

Men den hade inte varit inloggad igen på 2 dgr efter att jag kopplat bort och ändrat allt ytterligare några gånger...

 

Är uppgiften mer specifik än en stad?

Bor han i andra änden av landet jämfört med dig?

Svar ang plats...

Platserna är väldigt specificerade till just där hans kontor är, och sen där han bor.

Inga andra ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke?

 

Har du en router i bostaden som han kan se dina förehavanden på utifrån med inloggning som han kommit över på nåt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
I-M-Possible

Bara en tanke?

 

Har du en router i bostaden som han kan se dina förehavanden på utifrån med inloggning som han kommit över på nåt sätt?

Hej igen.

 

Jooo...han hade nog det...

Har efter mycket hårslitande och tandagnisslande nu troligen hittat problemet?

Han har troligen "spoofat" den routern?

Jag vet inte riktigt säkert HUR det funkar...men av vad jag läst och pluggat mig till så...

Sen har han troligen även lagt in ngt program i laptopen.

Då jag noterade att den "startade av sig själv" ett flertal gånger.

Sen har han lyckats fjärrstyra min "nya" telefon so han köpt till mig, och därigenom kopierat varenda lösenord och allt...även stöllt in så att den "kopierat" andra enheter i närheten...aka....min andra telefon. :/

Reagerade på att dom funktionerna "hoppat igång" några gånger.

Eftersom jag varit snudd på manisk på att INTE tillåta något dylikt program.

Just för att jag vet vad dom gör...

Men tog ett tag innan jag kopplade tyvärr...

 

Sen när jag hade formaterat och raderat ALLT på både dator och telefoner, men ÄNDÅ fick upp "fel" webläsare osv...och att efter att jag tillslut fick kontakt med Microsofts security security med "secretessmail"...och allt...då jäklar tog det fart...

Det började plinga loss ifrån konton hela fm....

Hittade sen dessutom att han tom försökt radera Microsofts mail...

Sen lossnade det liksom....

Efter en hysterisk natt med min väninna på telefon som fick "sparka ut" dom, då det visade sig att dom hade lyckats skaffa sig Chrome access till mina konton....Där framkom det att dom där sparat ner auto login och alla pw...

Jag sparar ALDIG några lösen eller autologin.

Jag kör med mina lappar...oldschool.

Så vi satt till fyra på morgonen. Jag i telefon och hon på sin dator och kastade ut och raderade allt hon kunde hitta kopplat.

Jag kunde ju som sagt inte ens logga in på "min mobil", då den också vart kapad...och jooo...vi såg till och med när deras "kopia" loggade in...

 

Hittade även att jag tydligen hade något på youtube....

Med aktiverat att lägga upp filmer mm...

Har inte orkat kolla den delen än. Får bara panikångest av tanken...

 

Men har dokumenterat allt och skickat det till microsoft.

Dock tar dom bara då ett konto för varje anmälan...och då även bara just ms delen av kontot.

Sen får man ta resten med Google...

Men har fått stänga ner alla konton till jag kunnat ha ny laptop och mobil som jag vet INTE är "micklat" med....och därifrån nu först säkra upp dom...och sen ta och säkra konto för konto.

 

Så summa summarum

 

Jag har nu stängt ner telefonerna och den "gamla" laptopen.

Köpt en ny laptop och telefon. Samt även krypterat både

router, dator och telefon.

Så nu vart syrran överlycklig med på köpet.

Eftersom hon heller inte hade koll på hur. =)

 

Så tjaaaa...

Ska man se det positiva...

Så har jag gått en "hardcore kurs" i IT säkerhet. :lol:

 

Men inser bara hur mycket MER jag har kvar att lära...

 

Men nu tror jag i alla fall att jag har fått stopp på det "akuta".

Nu får jag mest bara försöka se om jag kan sopa ihop resterna av allt.

 

Tack alla för all hjälp!

För ni har faktiskt varit dom som pekat åt vart jag kan börja leta.

Hade nog inte kommit så långt annars. :pfasmiley:

 

Ps. Jag har dock sparat ner alla "bevis och bilder mm på ett externminne.

Om det skulle visa sig att han ändå inte kommer ge upp, och jag då måste ta det vidare.

Har även "gått ut" med att jag har allt dokumenterat och sparat.

Med förhoppningen att det kanske får honom att ge upp.

Men DET kopplar jag inte in innan jag VET säkert att det är ofarligt. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...