Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! Tangentbordet funkar inte...


supersombi

Rekommendera Poster

supersombi

Hej, jag har en stationär dator som har funkat perfekt ända tills idag, då jag kom hem ifrån skolan, allting funkade bra som vanligt tills mitt tangentbord sluta funka, tyvär kunde jag inte göra något förutom att starta om datorn så jag gjorde det, men när jag starta datorn funkade inte tangentbordet förutom höja och sänka volym knapparna, samma på min mus då jag har knappar på sidan av den. Har ingen aning om vad som har hänt, försökte lösa problemet med pappa genom att uppdatera och installera om drivrutinerna men det hjälpte inte. Jag hade en enhet som var okänd först som vi trodde var problemet, men efter att jag hade startat om datorn utan några usb kablar i så försvann den, men problemet är fortfarande kvar. Så jag beslöt mig att starta om datorn helt, så den blir som fabriksny MEN problemet var fortfarande kvar, och det är inte något fel med tangentbordet då jag har testa både ett annat och i en annan dator. Jag använder en usb mus (razer naga) och jag använder ett g15 logiteck tangentbord med 6 G knappar. 

 

Skulle gärna uppskatta lite hjälp så snabbt som möjligt då jag har 2 uppgifter jag måste göra på datorn, eftersom vi slutar skolan snart. Tack i förväg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och det är inte något fel med tangentbordet då jag har testa både ett annat och i en annan dator.

Välkommen till forumet!

 

Vad fungerar och vad fungerar inte när du testar med annat tangentbord och annan dator?

Har du testat att ansluta tangentbordet och musen till alla USB-kontakter?

 

 

Så jag beslöt mig att starta om datorn helt, så den blir som fabriksny

Menar du att du har ominstallerat Windows?

Har du sen sett till att installera alla drivrutiner från datortillverkarens supportsidor för din datormodell?

Syns tangentbordet och musen i Enhetshanteraren?

Vad är det för Windows-version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jag har varit med om samma sak som du.  Efter provat med annat tangentbord trodde jag det var moderkortet.

Det var inte moderkortet.

Det var en skadad mus-sladd.

Dvs en skadad mus-sladd eller skada på musen / fel på musen kan få tangentbordet att upphöra att fungera.

 

Jag skulle koppla bort allt onödigt från datorn och bara ha skärm, tangentbord och mus anslutet

för kan en skadad mussladd slå ut tangentbordet

så borde också andra enheter anslutna med USB kunna ge problem för tangentbordet.

 

Och självklart testa musen på en annan dator samt testa med annan mus på den strulande datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

supersombi

Välkommen till forumet!

 

Vad fungerar och vad fungerar inte när du testar med annat tangentbord och annan dator?

Har du testat att ansluta tangentbordet och musen till alla USB-kontakter?

 

Menar du att du har ominstallerat Windows?

Har du sen sett till att installera alla drivrutiner från datortillverkarens supportsidor för din datormodell?

Syns tangentbordet och musen i Enhetshanteraren?

Vad är det för Windows-version?

 

Tack! Det som fungerar med tangentbordet är höja och sänka volymen (jag har 3 knappar för det, som dom flesta tangentbord har) men inget annat, det konstiga är dock att tangentbordet funkar perfekt innan jag loggar in på datorn, så om jag går in i  bios kan jag använda tangetbordet normalt samt när jag loggar in på datorn. Självklart har jag testat alla usb portar men det blir samma problem. 

 

Ja jag har ominstallerat Windows, och det är Windows 10 64 bitar, vilket jag har hört många har problem med men jag har aldrig haft fören nu. 

Alla drivrutiner är installerade och uppdaterade för både mus och tangentbord.

Ja tangentbordet och musen syns i enhetshanteraren och jag har både försökt uppdatera driv rutinerna för dom men dom är redan uppdaterade står det, har även raderat dom och laddat ner dom på nytt men verkar inte hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

supersombi

Jag har varit med om samma sak som du.  Efter provat med annat tangentbord trodde jag det var moderkortet.

Det var inte moderkortet.

Det var en skadad mus-sladd.

Dvs en skadad mus-sladd eller skada på musen / fel på musen kan få tangentbordet att upphöra att fungera.

 

Jag skulle koppla bort allt onödigt från datorn och bara ha skärm, tangentbord och mus anslutet

för kan en skadad mussladd slå ut tangentbordet

så borde också andra enheter anslutna med USB kunna ge problem för tangentbordet.

 

Och självklart testa musen på en annan dator samt testa med annan mus på den strulande datorn.

Jag har lagat min mus och mina hörlurar förut, då jag fick skada på sladden, men jag tycker det är lite konstigt om det är därför eftersom då borde väl inte tangetbordet funkar innan jag loggar in? eller?

 

har testa med både min mus i en annan dator och det funkar fint, och en annan mus i min dator, funkar fortfarande inte.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på webbplatsen för företaget som tillverkat tangentbordet och musen om de har några drivrutiner som de inte har skickat till Microsoft (nödvändigt för att det ska gå att uppdatera i Enhetshanteraren och i Windows Update).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långskott.

 

Provat att starta datorn utan att mus och t-bord inte är anslutna, och sen plugga in dom när Windows laddat klart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och anslut mus och tangentbord bak, helst på någon av USB 2.0 portarna.

Är det en lite äldre dator är det att föredra att ansluta mus och tangentbord på dom övre primära USB-portarna längst upp närmast den runda PS/2 kontakten som ibland kan ha symboler för mus och tangentbord, annars byt usb-portar till någon av dom övriga bak (vilket du verkar ha gjort).

 

Annars se detta, men eftersom du ominstallerat Windows så bör ju inte denna lösning avhjälpa problemet:

Eforum: Försvunnen muspekare

 

Senaste drivrutiner för musen hämtas här: http://www.razersupport.com/gaming-mice

Senaste drivrutiner/programvara för tangentbordet hämtas här: http://support.logitech.com/en_us/product/g15-keyboard

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...