Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skoldator vet någon vad som gäller vid skada?


Krokodilen1999

Rekommendera Poster

Krokodilen1999

Hallå, ni får ursäkta om jag har lagt detta under fel kategori men bärbara datorer lät bäst. 

 

Jag går på ett gymnasium i Stockholmstrakten och i höstas erbjöds vi att få låna en skoldator under vår gymnasietid (så länge som vi är inskrivna där). Så jag gick hem och läste på informationen och försäkringsavtalet.  Jag skrev på och lämnade in det på påskrivna avtalet. Och fick ut min dator.  

 

Nu så har datorn pajat, det är något fel med strömförsörjningen (misstänker vi) och att fixa felet skulle kosta ca 4000 kr.  Dator är försäkrad via ett försäkringsbolag som kommunen har anlitat. Men det står ingenting i avtalet om vad som gäller vid skada på datorn. Då jag har en diagnos som gör att jag har laglig rätt till dator så undrar jag om någon vet vad som gäller? Helt enkelt vem är det som ska betala? Jag eller skolan?

 

Vore tacksam för svar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett diagnos eller inte, ta kontakt med din skola, och förklara vad som hänt, jag anser att det är skolan som är ersättningsskyldig för reparation eller utbyte mot ny dator, om skolan inte kan bevisa att du direkt har orsakat felet, eller om det står något specifikt i avtalet om detta som kan göra dig ersättningsskyldig för detta fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men först bör du nog läsa igenom informationen och det påskrivna avtalet en gång till för du fick väl en kopia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Håller med Laso. Om det är en lånedator så bör det finnas någon form av "garanti" ang skador i datorns innandöme, såvida du själv inte har orsakat detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja jag håller också med Laso. Att kontakta skolan och förklara vad som hänt eftersom det är en skoldator till låns, är första steget.

Visst att läsa igenom sin egen kopia av avtalet kan vara bra att ha gjort innan, men ibland kan det vara kluriga formuleringar och hur dessa skall tolkas.

Skolan borde utan vidare kunna hjälpa dig i detta.

 

Återkom gärna och tala om hur det går.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...