Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snabbt och enkelt program för att digitalisera VHS med "bra" kvalité?


Martin79

Rekommendera Poster

Köpt en kabel för att koppla VHS till datorn. Följde med ett program honestech VTR 2.0 som inte bara är gammalt (kan inte uppgraderas), stödjer inte många populära outputformat samt har ett gränssnitt som är hemskt. Testade lite snabbt powerdirector 15 som säkert är bra om man vill redigera massa men jag vill kopiera VHS till ex mp4 med bästa kvalité enkelt och smidigt och inte redigera massa. Med andra ord är Sony Vegas etc inget för mig heller. Dessutom ska programmet hitta min VHS (easycap-kopia RCA -> USB). Vill att så mycket som möjligt med justering av bildkvalité, spela in, etc ska vara automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Det var mycket önskemål om allt...

Vad är det för kabel du har?

Kan du koppla in din VHS-spelare till datorn direkt via denna?

 

Vad som är enkelt eller inte är ju högst personligt med ens egna preferenser.

Det finns gratis VirtualDub som är en Freeware och klarar en hel del: http://virtualdub.sourceforge.net/

Samt Golden Videos VHS to DVD Converter http://www.nchsoftware.com/goldenvideos/index.html

Om man köper produkten får man fler upplåsta funktioner som jag förstått det.

 

Nästa steg är ett regelrätt videoredigerings-program som Pinnacle Studio eller Adobe Premiere Elements som båda klarar att importera från detta.

 

Kom ihåg att en VHS-film med låg upplösning som standard inte får bättre upplösning i MP4 formatet på datorn, där MP4 är en komprimerad version av originalet och därmed tappar i kvalitet ännu mer, men får klart mindre filstorlek än det okomprimerade orginalformatet säg .AVI

Därför arbeta helst med originalfilens kopia, gör dina redigeringar där, för att sedan spara resultatet till vilket filformat som passar dig bäst.

Nästa gång du skall redigera använder du samma projekt igen och inte den fil du tidigare sparat. På så sätt bibehåller du högsta möjliga kvalitet.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...