Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två frågor.


Hans54

Rekommendera Poster

Fråga 1

Hade tänkt byta till SSD-disk i min stationära HP-dator. Jag har orginal installationsskivor

för Win 7 från HP, men när jag provar göra en installation så säger den att disken är för liten eller mindre än orginal hårddisk. SSD-disken är på 120 GB. Har provat att installera på en vanlig disk som är mindre än orginal och det fungerar som det ska.

 

Fråga 2

Hade även tänkt byta till SSD i min bärbara dator. Kör Win 10 i den som är en gratis uppgradering från Win 7. Hur gör man en nyinstallation av Win 10 då man inte har

någon installationsskiva ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Fråga 1. Det förefaller vara klonade installationsskivor och som då är gjorda till en större hårddisk. Någon kanske kan svara på hur man kan göra i detta fall. Ev. kanske HP kan leverera andra skivor.

 

Fråga 2. Surfa till Microsofts hemsida och ladda ned Windows 10 på USB eller för att bränna på DVD och så kan du då från denna göra en "ren" installation.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Eftersom du då redan har win 10 i datorn så hoppar du sedan bara över där det står Aktivera eftersom din dator redan är aktiverad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du kan prova med att klona den gamla hårddisken till den nya SSD:n. Det finns flera bra sådana program och jag tror att Paragon Backup & Recovery kan göra en sån kloning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas att det löser sig

 Men att byta SSd är nog jobbigt i köpta och redan installerade datorer eftersom den som är original är oftast låst till hårdvaran, den nya vill då nog inte kännas igen .. men men sa han som inte gav sig, ha en bra dag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas att det löser sig

 Men att byta SSd är nog jobbigt i köpta och redan installerade datorer eftersom den som är original är oftast låst till hårdvaran, den nya vill då nog inte kännas igen .. men men sa han som inte gav sig, ha en bra dag..

Det är redan bytt diskar i båda datorerna, i den bärbara till en liten SSD

som jag nu vill byta till en större. I den stationära till en vanlig disk dock

mindre än orginaldisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte klona den bärbaras lilla SSD till den nya SSD:n? (Se Cecilias inlägg!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar ju följa med ett klonings/kopierings-program när man köper en ny SSD-disk, så att man enkelt ska kunna föra över en exakt kopia från gamla disken till nya SSD-disken.

Har du inte fått med ett sådant program till din nya SSD-disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar ju följa med ett klonings/kopierings-program när man köper en ny SSD-disk, så att man enkelt ska kunna föra över en exakt kopia från gamla disken till nya SSD-disken.

Har du inte fått med ett sådant program till din nya SSD-disk?

Har köpt en beg disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket företag har tillverkat SSD:n?

Ofta kan man hämta kloningsprogrammet på deras webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket företag har tillverkat SSD:n?

Ofta kan man hämta kloningsprogrammet på deras webbplats.

 

Samsung

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...