Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 med vit högerkant


guuhhh

Rekommendera Poster

Hej!

Efter en uppdatering på min frus laptop med Windows 10 har ett egenartat fenomen uppstått. I höger skärmbildskant när man startar webbläsare, paint.net etc så blir cirka 25% av den högra bildkanten helt vit, alltså där panelen var i föregående Windowsversioner. Själv använder jag inte Windows 10 så jag kan inte hjälpa henne med detta problem. Det blir ju lite handikappade eftersom det vita fältet sträcker sig från översta bildkanten till den nedersta och en bit inåt vänster, så man kommer inte åt menyknapparna i exempelvis Firefox, kryssrutan, minimeringsrutan, bokmärkesmenyn, tilläggsmenyn etc. I exempelvis paint.net så kommer man inte åt maximeringsknappen, minimeringsknappen eller kryssrutan, Detta fenomen dyker inte upp direkt, utan efter en stunds arbete vid datorn, vad göra? Själv tror jag på något hakade upp sig vid en uppdatering för en tid sedan, den tog hela helgen, trots en relativt liten uppdatering. Och som sagt, då jag själv inte använder Windows 10 har jag svårt att hjälpa henne, så om rådet blir att ominstallera något önskar gärna en beskrivning hur man går till väga, då menysystemet är ett enda kaos i Windows 10 enligt min enkla mening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns den vita kanten på ett skärmklipp, som ni tar t ex med hjälp av skärmklippverktyget?

Om inte är det nog ett hårdvaruproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I nya EDG (f.d Explorer= eller annan webläsare ? Eller gäller det startskärmen så måste ni söka efter nya drivrutiner kanske..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Låter som ett problem med grafikdrivrutinen och denna ger felaktig grafik och/eller skärmupplösning .

Inte helt ovanligt när Windows uppdaterar kraftigt, då är det ibland en del saker som går fel.

 

Vad har du för dator: fabrikat och modellbeteckning?

 

Lösningen brukar vara att ominstallera sådant som kan misstänkas vara felaktigt: tex. grafikdrivrutin.

Antingen från datortillverkarens supportsida eller ännu hellre från grafiktillverkarens supportsida.

 

Senaste grafikdrivrutin beroende på vilken typ av grafik det är: hittas hos antingen:
Nvidia, AMD eller Intel.

Obs! En bärbar dator eller sk. laptop har ändelsen m vilket betyder mobil enhet.

 

Vet du inte alls vilken typ av grafik det är (tillverkare), så kan du köra gratis Speccy så bör den tala om detta.

Kom i håg att bocka ur ev. 3:e parts program under installationen som du inte vill ha på din dator: https://www.piriform.com/speccy

 

Är du osäker vilken grafikkrets-modell det är, så kör grafiktillverkarens verktyg (länkat ovan) för automatisk detektering och nedladdning.

Efter installation och uppdatering starta om datorn.

 

Till sist efter att alt är på plats kör du Windows Update: Windows 10 Start > inställningar > uppdatering och säkerhet > Windows update

Hittas uppdateringar så installera och starta om datorn.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...