Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AVG uppdaterades och jag fick Google Chrome på köpet!


AK-61

Rekommendera Poster

I morse när jag startade min dator så fanns ett meddelande om att mitt antivirus program hade uppdaterats! Det var ju bra i och för sig men jag begriper inte att Google Chrome hade installerats! När jag stängt meddelande om AVG uppdatering hade jag ett välkomst meddelande till Google Chrome! Jag använder AVG gratis version och vad jag vet har jag inte installerat Google Chrome. Det gick bra att avinstallera Google Chrome och jag hoppas att det inte installeras på nytt! Jag använder Mozzilla Firefox som webläsare!

 

Jag använder också Windows Firewall och Malwarebites

 

Någon som har en ide om hur Google Chrome har installerats?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AVG gratis version försöker nog bara kompensera att det är gratis med denna ofarliga fripassagerare. Jag har också AVG men har inte råkat ut för detta, vilket torde bero på att jag redan har Chrome, även om jag mest använder Firefox.

 

Jag vet inte om det är AVGs nya ägare Avast som är orsaken till att man ibland får en AVG-popup, som erbjuder rensning av ens "junk", vilket jag alltid tackar nej till genom att klicka på stängkrysset. Orsaken till att jag har använt AVG i många år är annars att detta program inte stör mig i min verksamhet på nätet. Det tycker jag inte det gör nu heller även om jag gillade det mer utan erbjudande om onödigt optimeringsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt AVG gratis version i många år och har samma

uppfattning om dig att det inte stör verksamhet på nätet mm samt inte

påverkar prestandan på datorn! Nu börjar jag bli less på allt "hitte på"

det håller på med samt alla pop up meddelande om att min dator inte

är säker mm! Funderar på att lägga AVG i graven och använda

något annat! Blir himla irriterad på alla popup som man måste klicka

bort när man jobbar med annat på datorn! AVG var bättre förr!

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen kan man prova med att lägga till programmet Unchecky https://unchecky.com/ som i många fall håller datorn ren från fripassagerare. Det blir förvisso ytterligare ett program i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men unchecky lär ju inte hjälpa mot AVGs popuper.

 

Däremot har jag upptäckt att AVG infört en ny funktion som jag uppskattar, nämligen att tipsa om sådant jag behöver uppdatera. Jag lät nämligen AVG utföra en fullständig skanning igårkväll. Förutom att de visade mig browser date, registry issues, system cache and logs, som de erbjöd sig ta bort, vilket jag struntade i, fanns också posten "outdated software" med. Den visade sig innehålla en upplysning om att VLC media player hade en nyare version än den jag hade installerad. Jag uppdaterade alltså VLC.

 

Secunia, som jag också har, hade inte upptäckt detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
jannejanne

Råkat ut för samma sak med installation av "nyare" Superantispyware. Chrome medföljde.

Och jag brukar kolla noga "efter extraprogram" så det var nog inget val.

Nåja, jag avinstallerade Chrome varpå min webbläsare öppnades och Chrome ville veta varför jag avinstallerat Chrome.

Men det stod inget om betalning för ett svar så jag svarade inte.

Information har ju ett värde.

Eller hur ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har feedback ett värde. Att kräva att du ska få betalt för feedbacken på något som är gratis är litet väl magstarkt, men jag förstår att du bara skämtade. Själv brukar jag oftast motivera mina avinstalleringar. I ditt fall hade du ju kunnat skriva att du enbart ville ha Superantispyware och inte Chrome.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...