Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdateringar?


Rocky.1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag får flera uppdateringar med samma nummer. Är det ok, eller?

 

post-29392-0-36429600-1495590960_thumb.png

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det är skumt att du har den flera gånger.

KB3150513 är en appraiser och om jag förstått det hela rätt så utför det en kompatibilitetskontroll innan en uppgradering av systemet görs.

Tydligen samma KB3150513 fanns även för Windows 7, Windows 8.1 innan uppgradering till Windows 10 utfördes och för äldre versioner av Windows 10 innan nyare version installerades

https://support.microsoft.com/sv-se/help/3150513/latest-compatibility-definition-update-for-windows

Möjligen har det att göra med att Windows 10 Creators update är i antågande och kommer att installeras hos dig?

Pc För Alla: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.679437/sa-bra-ar-windows-10-creators-update

 

Se också detta: 2017-05 Update for Windows 10 version 1607” KB 3150513 appears over and over again

Varför Microsoft strular med denna KB3150513 flera gånger kan man ju fråga sig, kanske en "programbugg" från Microsoft nånstans?

 

Eftersom verktyget är från Microsoft så bör det vara ok att köra detta, men jag skulle nog nästan rekommendera att ta en backup av systemet innan samt manuellt skapa en systemåterställningspunkt: https://eforum.idg.se/topic/349955-skapa-en-%C3%A5terst%C3%A4llningspunkt/%C3%A4llningspunkt/

 

Mvh :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vid en kontroll nu av min Windows uppdateringshistorik ser jag att jag också har denna KB3150513 installerad ett flertal gånger, senast idag faktiskt. En installation av Windows update som gjorts utan att jag blivit meddelad eller sett att det utförts på min Windows 10 Pro build 14393

Faktiskt hela sex stycken sedan 17 mars.

 

Verkar inte göra någon skada, fast jag tror den också skickar telemetri data till Microsoft och det kan kännas lite olustigt när man inte vet exakt vilken sorts data som skickas, för enligt första länken i mitt inlägg ovan står något om detta om man tittar på vilka appraiser filer som ingår i detta.

Det kan också betyda att denna diagnostik-telemetri behöver utföras för kompatibilitetskontroll och att Microsoft använder sig av detta enbart för att säkerställa att en förestående Windows uppgradering kan utföras på enheten som sedan då kommer via Windows update.

Jag har inte Windows 10 Creators update installerad ännu.

 

Men som sagt varför flera gånger, är det för att kontrollera om något ändrats i hårdvaran sedan sist? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Anledningen till att jag upptäckte att flera uppdateringar har samma namn, är en uppdatering som misslyckades. Som vanligt när det gäller det totalt värdelösa skitoperativet W10, så blir något som borde avklaras med ett fåtal kommandon, till ett jätteproblem som det tar otalig tid för att lösa, om det överhuvudtaget går? Jag sökte svar på Microsoft community och fick då 3 länkar att prova.

 

 

  1. Windows Update automatisk felsökning

  2. Windows Update Fixit

  3. Windows Update Återställ komponenter

Länk 1 o 2 är samma, länk tre är sån jävla överkurs så den befattar jag mig inte med. Då skippar jag hellre uppdateringen. Vederbörande på MC ville att jag redovisade svar oavsett (se nedan) har sen inte hört ett ljud därifrån.

 

post-29392-0-75040300-1495904883_thumb.png

.

 

 

  •  

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Utan att ha detaljläst innehållet i dina länkar, så skulle jag rekommendera, liksom alla tidigare rekommendationer på Eforum vid större Windows uppgraderingar (skillnad mot uppdateringar):

Stäng av eller temporärt avinstallera ditt Antivirusprogram (gäller alla utom inbyggda Microsoft Windows Defender) innan Windows uppgradering påbörjas.

Anledningen är att en del antivirusprogram reagerar på ändringar i systemfiler på rootnivå och därmed försöker blockera sådant, samtidigt som Windows uppgradering försöker att skriva om dessa.

 

Nu vet jag inte om detta är lösningen till ditt specifika problem, men ett tips.

Det kan också ha att göra med att du har inkompatibel mjukvara installerad.

 

Ytterligare en sak att beakta: stäng av alla externa enheter från datorn, koppla ur skrivare och allt utom tangentbord och mus.

Starta om datorn, gör ingenting och vänta minst 30 sek. innan du gör ett nytt försök.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Hämta-fönstret ser det ut som att du försöker installera en uppdatering för 32-bitars Windows. Med tanke på felmeddelandet om "inte tillämplig" undrar jag om du inte har 64-bitars Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...