Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp att hitta applikation/tjänst/mindmap


Mikael63

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vet inte riktigt vad jag är ute efter :blush: .

 

Jag jobbar enligt upplägget kund-projekt-uppgift.

 

Idag (just för tillfället) använder jag ett Word-dokument för kund, har rubriker i det som motsvarar projekt, punktlista som motsvarar uppgift.

 

Rubriker/projekt hamnar i den ordning de skrivs in, tillkommer.

Samma sak med uppgifterna, en ny uppgift blir en ny rad.

 

Jag skriver och redigerar text som skulle kunna se ut motsvarande:

 

UTOMHUS

  • Gräsmattan ska klippas 170501. Gräsmattan klippt 170510 Bränsle behöver köpas. Bränsle köpt 170516
  • Köra grovsoporna 170504. Vagnen lastad 170508. Vagnen tömd 170515. Klart. Nytt behov 170522

Ja kanske inte representativt men jag stryker över text som så att säga är irrelevant för tillfället, antecknar det som behövs, skriver datum som ren text..

 

Med många sådana rubriker och punkter kan det bli svårt att få en överblick. Vad gjorde senast, vad bör göras härnäst? Är något utfört men inte justerat i dokumentet.

Jag skulle vilja kunna sortera på datum, sortera på senast redigerad post, kanske mer markera en kryssruta att det är klart osv.

 

Jag har testat Trello i annat sammanhang och gillar dra & släpp-möjligheten men Trello är "för mycket" för detta, tar mer tid att administrera än vad det så att säga är värt.

Jag använder Google Keep till i princip allt annat och har testat Keep för tänkt syfte men det blir inte riktigt bra, det blir mer rörigt än överskådligt.

 

Det behöver, eller ska inte, vara något proffsigt "project managment tool" utan lite enklare, ungefär som mitt Word-dokument fast med lite utökade funktioner.

Det ska inte heller vara någon form av (grafisk)tidplan med i det hela.

Jag skulle ex. vilja se vad som är äldst i listan, se vad som inte ligger hos mig utan hos annan part typ "inväntar underlag" som då på nåt sätt ska flaggas/taggas för just det.

 

Funkar med applikation att installera, webbtjänst (gratis då det är i så ringa omfattning), behöver inte finnas motsvarande app men det kan ju vara ett plus.

 

Behöver hjälp med konkreta förslag men även tips om nyckelord att söka efter själv, utan att hamna helt fel i sökträffarna från början. 

 

(Och det är inte frågan om att redovisa nerlagd tid, det har jag annan/andra tråd/ar om.)

Redigerad av Mikael63
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knivigt. Du kan prova att först söka på YouTube på "How to bullet journal" av Bullet Journal, och sedan "Digital bullet journal using Microsoft OneNote", "Why I use OneNote for my Bullet Journal-style notebook" och liknande. När jag tittade märkte jag att det finns två typer av Bullet Journal-skribenter, de som likt den första videon vill ha ett ren toch snyggt, effektivt verktyg utan "krimskrams", och de som förverkligar sig själva genom att använda färg, form, girlander och illustrationer, tänk "Scrap booking". Där väljer man ju den variant man gillar själv (misstänker att du tillhör den första gruppen). Dela gärna med dig av vilken lösning du hittar på, för vi är flera som undrar över samma sak. Men ditt system fungerar ju också - enklast är ibland bäst.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på Gantt project? Project Libre? Jag gick en kurs, då användes den senare i undervisningen. Googlade och fann att man in undervisning ibland använder Webforum Project. 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Onenote har jag kollat snabbt i omgångar men det har åkt ut lika fort.

Gannt Project låter som just Gantt och det är inte vad jag är ute efter.

 

Project Libre hittade jag vid en mycket snabb sökning igår men kom inte fram till sidan.

Tillägg: kom fram nu och nej, det är också en sådan gantt-applikation.

 

Har precis börjat testa Todoist men är kanske inte heller vad jag önskar, ska dock testa lite mer.

Tillägg: Nej, jag tror jag släpper den med..

 

"Mind mapping" ger möjligheten att fylla på med flera händelser men där faller sortering & filtrering bort.

 

Tror jag skulle vilja ha någon slags kombo av en lista och mindmap-stuket. Att jag kan skriva som en post Gräsmattan ska klippas. sen kan jag till den länka en till händelse (till "höger" rent grafiskt) som heter. Gräsmattan klippt. Jag skulle då (tror jag) vilja att skapandet av varje sådan länk automatiskt tidstämplas.

Redigerad av Mikael63
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har XMind (mindmapping) sedan tidigare, har även prövat prövat denna tillämpning.

Tänkte ge den en ny chans tills annat dyker upp. Ska gå att sortera efter senast modifierad men jag vet inte riktigt hur det fungerar.

Tänkte pilla så lite som möjligt med alla val man kan ha. Kan sätta prioritetsflaggor men jag får nog själv följa upp dessa.

Ska se om man enkelt kan sätta färger (utan att ändra egenskap för färg). Grönt för de som är klar (men som man kanske inte vill radera)

 

XMind finns för Linux, Windows och OS X

 

Tillägg: kan duga sätta priofärger och klarmarkeringar.

Finns en "Editing history". Där kan jag se när olika element redigerades, kan kanske funka detta.

Måste nog bara ha lite tålamod, inte rusa fram och greja med allt möjligt...

 

Men tar fortfarande emot allehanda tips och idéer kring detta!

Redigerad av Mikael63
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bumpar lite.

Har modifierat rubriken lite.

Det lutar ju åt hållet Mindmapping.

Det är ju mer fråga om stöd för minnet snarare än någon schemaläggare/planerare.

 

Jag skrev tidigare att jag använder XMind.

Det är numera bara delvis sant.

Anledningen till just den var att den är gratis och finns i version för såväl Linux som Windows.

Dock verkar den ta för mycket resurser för att det ska fungera bra i Linuxmiljö.

(Jag har Linux hemma och vill ibland i lugn & ro hantera detta hemifrån)

 

Har sneglat på några onlinetjänster, just nu MindMeister men mnää..

Kollat in Freemind som är helt i Java men den verkar för rörig. Tillägg: kan inte ändra själva "kartans" utseende, bara de enskilda objekten.

 

Jag behöver nu i första hand få tips om en bra "mindmapping software", online eller plattformsoberoende.

Jag har, just nu, två krav:

1. Man ska kunna göra EN global inställning för form/text/färg

2. Man ska kunna "fälla ihop" enskilda "förbindningar som ex.

HUVUD-Rubrik-del1-del2-del3-del4

visas som

HUVUD-Rubrik+del4

(vet inte om någon klarar det men...)

 

Tillägg:

2. Nej detta verkar inte vara någon standard...

 

Dessa är också testade men går bort, av en eller annan orsak:

The Brain

Coggle

MindMup

Bubble.us

Mindomo

Wise Mapping

Exam Time

Simple Mind

Mind maple

Nova Mind

Text2mindmap

Sketchboard

Visual understanding enviroment (stöd för Linux men man måste regga bara för att ladda hem?)

 

Får mig att tvivla på om det ÄR Mindmapping jag letar...?  :unsure:

 

Tillägg igen:

Precis! Det jag nog letar är ett sätt att skriva anteckningar i form av en trädstruktur.

Sådana lösningar finns, TreePad verkar vara "originalet" (och som jag nog testat för många år sedan) som andra hänvisar till.

Prövat den och även Snippethub, Mempad, Treenotes, TreeDBNotes, Swift To-Do + några fler.

Jo, de gör nog sitt jobb men jag saknar viss funktionalitet och för tillfället är det då fortfarande Xmind som får gälla, tills dess annat alternativ dyker upp..

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh! Dags att knyta ihop säcken, dock utan att låsa och kasta nyckeln.

 

Någon slags sammanfattning:

  • Att skriva anteckningar i en trädstruktur enl. inlägget ovan skulle fungera. (dock utan mitt önskemål 2)
     
  • En sk. Mindmap skapad med XMind kan få samma upplägg som anteckning i trädstruktur. (dock utan mitt önskemål 2)
     
  • Det finns en anledning till varför jag sedan tidigare skaffat XMind (för annat ändamål) - den är bra, gratis och fungerar även i Linuxmiljö *).
     
  • Mindmap ger fler grafiska möjligheter än enbart anteckningar. OM man nu vill nyttja detta.
     
  • I många såna "Mindmap-software" finns allehanda roliga symboler man kan peta in här och där. Men till vilken egentlig nytta? Att peta in en symbol för Prio 1, en annan för Prio 2 osv. ser ju snyggt ut. Men sen då? När prioriteringsordningen förändras? Det finns ingen logik mellan dessa utan då får man först ta bort dem och sedan peta in nya.
     
  • Som alternativ till ovanstående punkt är det bättre att skapa en bubbla som avviker i färg & form och som man kan flytta runt. Ex. en som heter Pågår en som heter Väntar på svar osv. Dessa kan man koppla loss som flytande om man vill.
     
  • Jag använder således Xmind 8 för detta ändamål.

 

*) Problem med Linux kan bero på ett känt fel och som det finns en liten lösning för. Återkommer om denna lösning behövs/fungerar eller ej.

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 2 weeks later...
Postad (redigerade)

Dags för en liten återkoppling.

Jag har nu varit en flitig (imponerad själv..) användare av min mindmap och den fungerar som tänkt, dvs. jag får anteckningar över vad som är gjort och vad som återstår.

Dock börjar den att bli aningens stor, själva kartan och det är förbaskat synd att inte funktion enligt min punkt 2. ovan finns.

 

Jag har nu i kväll (för etthundrafemtioelfte gången) installerat TheBrain och tagit mig tid att kolla på två intro-filmer. Har importerat min mindmap och tänkte på allvar ge TheBrain en ärlig chans. Dock behöver jag klara mig med de fria funktionerna då $219 är lite väl mycket för min egen personliga del.

 

Med detta sagt ämnar jag nu utvärdera två andra program, yEd och germ.io

Återkommer oavsett resultat med dessa två.

Tillägg: germ.io gick snabbt: "We are closed for new signups to germ.io at this point."

Tillägg: yEd gick också snabbt - det var mer "handrita" typ Visio

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 1 month later...

Så - nu har jag använt TheBrain i två månader (inkl.semester) och jag stannar vid den. (Behåller alltså)

Dock ett råd på vägen till mig själv och ev. andra intresserade:

 

"Thougt Type" - använd dessa ytterst sparsamt. Kan till synes vara bra att använda men då det ska underhållas kan det bara ge merjobb.

 

Olika färg på "Thougts" - ja, ser kanske "coolt ut" till en början. Men varför...? Kör med Defaults på alla.

 

"Tags" - använd dessa i större utsträckning än "Thougt types" ovan men ändå inte allt för många. Ex har jag en typ som heter "Aktuell" men ingen som heter "Ej aktuell" eftersom avsaknad av "Aktuell" ju innebär just "Ej aktuell".

Använd dessa "Tags" så långt upp i strukturen som möjligt. När man ska överblicka ex. alla "Aktuell" så får man (jag) tydligare förklaring på detta vis.

 

Jo, en sak till: Kolla upp vilka begränsningar som den fria versionen innebär innan alla funktioner nyttjas.

Ex. började jag med att nyttja "Attachments" i "Thougts". Ex. länk till ett e-brev. Kan vara bra att ha men funktionen stöds inte i den fria versionen.

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 4 months later...

Något som kan vara värt att notera ang. TheBrain, om någon mot förmodan läser denna tråd.

 

TheBrain 8 var den jag installerade och använde. När "trial" löpt ut fungerade inte alla finesser men tillräckligt väl ändå för mitt behov.

 

När så version 9 kom, som var helt omgjord och betydligt mer logisk, så installerade jag givetvis den.

När 9'ans "trial" löpt ut försvann den för mig, i ovanstående applikation, viktigaste funktionen, att använda "tags".

 

Priset är för högt i förhållande till vad jag personligen skulle vilja betala för detta "nyttjande".

 

Tänkte då jag skulle återgå till XMind, försöka lära mig den med erfarenheter från TheBrain men nu är även den omgjord och finns bara som "Pro".

 

Så nu är det Google Keep som används, trots att jag tidigare ratat den. Även här gäller det att tänka till hur man använder "tags" för att det ska bli bra.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 1 year later...

Väcker tråden till liv igen :blush:

 

Har, numera tidigare, använt Keep som jag skrev i förra inlägget.

Nyttjade "tag" som Pågående, Inväntar och Klar.

Fungerade bra men efter en tid föll disciplinen och därmed hela upplägget. Tog bort detta och använde en analog variant, en papperslapp.

Även denna blev o-uppdaterad..

Det är av stor betydelse hur mina uppdrag ser ut. Har jag ett eller ett par "stora" uppdrag kan jag jobba med dessa utan behov av någon organisatör. Nu när dessa uppdrag i princip avstannat (semestrar mm) behöver jag åter kolla på kom-ihåg-lappen.

Nu är det en (1) anteckning i Keep, i listform som gäller, så länge.

 

Jag inser att denna "hantering" måste hållas så enkel som möjligt men även att jag behöver få en påminnelse att uppdatera listan.

I min nuvarande anteckning, i Keep, har jag lagt in en påminnelse varje dag men den kommer jag troligen att stänga av efter några dagar.

Jag skulle behöva en smartare applikation som påminner mer efter "behov". Dels något i stil med "Nu har det gått x dagar utan att du kollat/uppdaterat listan" och eller "nu är det x dagar sedan punkt 2 i listan redigerades".

 

Problemet med alla dessa to-do-appar är att det finns alldeles för många av dem!

Behöver input om vilka som skulle kunna fungera som jag tänkt (denna gång!) och man måste kunna redigera i både app och via webbläsare.

Eller måste vet jag inte... redigera via webben men få påminnelse i mobilen kanske räcker.

Kommer att börja kolla själv och lägger här in de som faller bort.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, skrev Phenomen:

Freemind |> brain dump.

Dia |> modellering 

 

KISS

Detta tycks vara vanliga MindMap-verktyg, något som jag prövat men valt bort. Dessutom:

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Jag skulle behöva en smartare applikation som påminner mer efter "behov". Dels något i stil med "Nu har det gått x dagar utan att du kollat/uppdaterat listan" och eller "nu är det x dagar sedan punkt 2 i listan redigerades".

 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orangescrum kan du köra i docker..

 

Gitlab kan man även köra...

Redigerad av Phenomen
  • Förvirrad 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 10 months later...
På 2019-07-29 på 10:55, skrev Mikael63:

Väcker tråden till liv igen 

Och igen!!

Ser att det är knappt ett år sedan senast och det ska villigt erkännas att detta har varit lite si och så, användandet av anteckningar.

 

Sedan någon vecka har jag börjat använda 'Anteckningar' som finns i Outlook.

Ofta är det som ska antecknas en följd av hantering av e-post, "2020-06-03 skickat fråga på nytt."

Lagom o-komplicerad men om man hanterar det via webben blir det knepiga radbrytningar i texten.

 

Dock han jag bli förbannad då jag i morse trodde att några anteckningar raderats. Det visade sig att vyinställningen var satt på 'De senaste' och då visas bara de som ändrats inom sju dagar, jag trodde att den inställningen visade alla men sorterat efter ändrat.

Anteckningarna fungerar dock som sagt - var för sig.

Att sätta färg/kategori är något jag testar just nu.

 

Jag tror (se inlägg ovan ;) )att jag skulle vilja testa ett alternativ som liknar Gantt, något jag tidigare ratat, men kanske omvänt mot vad åtm. jag uppfattar hur man tillämpar ett sådant Gantt-schema.

Jag tänker att man i förväg planerar och sätter ut olika händelser och att man ska försöka förhålla sig till dessa.

I min tillämpning skulle dessa händelser noteras allt eftersom och stapeln ska då fyllas ut till en sådan händelse.

 

Får testa ovanstående förslag en vända till men har ni något nytt att komma med så kikar jag på det med!

 

  • Tack 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 timmar sedan, skrev Mikael63:

Får testa ovanstående förslag en vända till men har ni något nytt att komma med så kikar jag på det med!

 

På 2017-05-24 på 06:49, skrev Gäst:

Har du kollat på Gantt project? Project Libre?

 

På 2017-05-24 på 08:16, skrev Mikael63:

Gannt Project låter som just Gantt och det är inte vad jag är ute efter.

 

Project Libre hittade jag vid en mycket snabb sökning igår men kom inte fram till sidan.

Tillägg: kom fram nu och nej, det är också en sådan gantt-applikation.

Project Libre har INGA inställningsmöjligheter och det blev jobbigt med en amerikansk kalender.

 

Gannt Project har nödvändiga inställningar men inget mer.

Fungerar bra för vad den är till för (som jag menar är ett planeringsverktyg)

Gav den en chans och matade in uppgifter från mina anteckningar.

Det blir en del klickande för att det ska bli som tänkt.

Men den egentliga fördelen är att man har en kalender som sätter datum och att man kan "fälla ihop" underliggande tasks.

Att sätta olika färg fungerar men man får då själv hålla koll på färgens betydelse.

 

I Anteckningar i Outlook nyttjar jag kategorier/färger och man ser färgens betydelse i klartext. Går att sortera kolumner.

En fördel är att de finns i samma program som redan (alltid) är öppen - Outlook. Man kan dessutom öppna Anteckningar i eget fönster. Nackdelen, eller "omaket" (oj vad jobbigt), är att jag behöver skriva datum för varje (ny dags) tillkommande händelse i anteckningen. Jag hade nog velat ha en knapp tillgänglig när jag öppnar anteckningen som typ "Komplettera uppgifterna" och där jag via en dialog skriver en notering, OK och datum + noteringen läggs in sist i anteckningen.

(Fast det torde jag kunna fixa med AutoMate, inser jag nu)

 

image.png.13f60af7622f24d427e05c42e9f6ad1f.png

 

Det jag inte har koll på, än, är detta:

image.png.da91765195e1f12af5bae37a7f7b10b4.png

Under Mina anteckningar återfinns Anteckningar.

Det ger intrycket att jag skulle kunna lägga till fler objekt under Mina anteckningar?

Jag får kanske starta en egen tråd om den frågan, om jag inte hittar själv.

Tillägg: detta är det som kallas Mappar. Man kan lägga till fler mappar, byta namn osv. men den "första" som heter just Anteckningar kan man inte byta namn på.

 

Men - lösningen är, just nu: Anteckningar i Outlook.

 

 

 

 

Redigerad av Mikael63
mappar
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, skrev Mikael63:

[...]

Under Mina anteckningar återfinns Anteckningar.

Det ger intrycket att jag skulle kunna lägga till fler objekt under Mina anteckningar?

Jag får kanske starta en egen tråd om den frågan, om jag inte hittar själv.

[...]

Det är om du har fler mailboxar kopplade till ditt konto (tänk info/support/hr/ekonomi-lådor o.likn. på ett bolag). Då dyker de lådornas anteckningar upp där (på samma sätt som deras mail, kalendrar, kontakter osv syns på andra platser i Outlook).

  • Tack 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 7 months later...
2020-06-04 08:32, skrev Mikael63:

Men - lösningen är, just nu: Anteckningar i Outlook.

Dags att damma av denna gamla tråd igen!

 

Jodå, jag använder.. eller jag har inte slutat med att använda Anteckningar i Outlook.

Eller, jag har inte tagit bort dem.

Jag har insett en sak som jag egentligen vetat om hela tiden men som blivit än mer påtaglig från någon vecka före jul och pågår fortfarande. Det hänger ihop med arbetsbelastningen. Eller kanske inte belastning, som låter negativt, men mängden att göra. Arbetsflöde!

 

Jag har i >10 år alltid haft full, eller nästan full beläggning som det kallas i min bransch. Arbetsflödet (som jag ju så fint hittade ett ord för) har varit väldigt jämt, när jag tänker efter. Alltid ett eller ett par "större" projekt på gång samtidigt som några små och där flödet är att jag får in arbetsorder, underlag, "producerar", levererar underlag, inväntar underlag, levererar färdig "produkt". Ganska jämt alltså. Detta sköter sig själv. Jag behöver inte en massa post-it förutom någon enstaka av typ "Ring xxx". När flödet, eller rytmen om man så vill, störs så att det tar lång tid för de moment där jag inväntar underlag så faller de uppdragen mer eller mindre i glömska och när man då får en fråga om vilka uppdrag som är "aktiva" så kan jag ha svårt att minnas statusen. Med mina anteckningar kan jag då ha gjort en anteckning med datum typ "Levererat underlag till yyy" och ändrar färg till "Inväntar underlag".

 

När jag så till slut får detta underlag så bör jag ju genast öppna anteckningarna och skriva "datum, fick underlag" ändrar status till nåt annat. Ofta är det så att jag glömmer notera i anteckningarna och antingen sätter igång och jobbar med dessa direkt eller så får meddelandet ligga kvar i inkorgen och så börjar jag jobba med det typ i morgon. Utan att ändra statusen i Anteckningar. Jag kanske kan göra klart allt så att jag kan ändra status till Klar men gör inte det, ändrar statusen.

 

När jag då kollar Anteckningar nästa månad så har jag egentligen ingen koll på hur dessa stämmer mot verkligheten.

 

Nu den senaste månaden har jag haft otroligt lite att göra varför scenariot blir som ovan, när det efter en väldigt lång tid kommer in en uppgift kastar jag mig över den och har inte en tanke på Anteckningarna.

 

Så vad vill jag nu då, denna gång?!

 

Min fru har ett program för just arbetsflöden och där kan man "dra & släpp" mellan det och minst ett annat liknande program som hon använder. Programmet finns bara för MacOS. Jag fick dock en tanke...

 

Man kan nog säga att Arbetsflödet alltid går via e-post. Även om telefoni/SMS/MMS/Skype/Teams används så blir även e-posten inblandad och då alltså Outlook (Office). Här hade det varit bra med någon mjukvara/tillägg antingen medger högerklick på inkommande eller utgående post och "tagga i projekt" och så får man upp en lista med projekt och taggar.

Eller att man kan dra brevet till något fönster.

 

Det kanske redan finns något sånt i Outlook eller i något annat som Microsoft så att sedan har tillgängligt? (Jag har gjort helg nu och stängt jobbardatorn.)

Det behöver inte (annars) vara en gratis lösning men det måste finnas en gratis "trial" i någon vecka.

 

Tips?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 1 month later...
Postad (redigerade)

Tänkte jag skulle ta upp detta igen som en slags nystart då jag byter arbetsgivare i månadsskiftet.

Nu testar jag Dynalist som är enkelt och lättanvänt vilket kan borga för att man faktiskt använder detta.

Fungerar väl som Anteckningar med kryssrutor i Google Keep men är enklare att hantera och har lite formateringar osv.

 

Saknar möjlighet att kunna länka till dokument, eller snarare mappar, lokalt i datorn.

* Tillägg: detta fungerar ju - med desktopvarianten.

 

Fortfarande öppen för nya infallsvinklar!

Redigerad av Mikael63
  • Tack 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 1 month later...
Postad (redigerade)
2021-03-19 10:52, skrev Mikael63:

Nu testar jag Dynalist som är enkelt och lättanvänt vilket kan borga för att man faktiskt använder detta.

Ja så här drygt fem veckor senare kan jag konstatera att Dynalist är just så lätt att använda att man faktiskt gör det.

Har bra disciplin (för att vara jag) att skriva.

Dynalist är gratis men det finns någon Pro som har nån inbox, oklart vad som är bra med den.

 

Jag ser inga egentliga nackdelar med Dynalist. Visst finns det begränsningar men de är mer av estetisk karaktär, som ex. att kunna infoga (helt) tomma rader som någon efterfrågade på Dynalist-forumet.

 

Nu när jag fått igång rutinen (?) att skriva skulle jag kunna testa annat, parallellt. ?

 

Tillägg:

Petar in några tips som jag nyss har börjat tillämpa i Dynalist, om någon mot förmodan skulle hitta hit senare.

1. Använd mappar & dokument i större utsträckning än att dela upp i flera stycken i ett och samma dokument.

2. Börja inledande ny rad med ! dvs. infoga datum.

3. Gör klar en ny rad längst ner för att enklare/snabbare kunna fortsätta/klistra in nytt innehåll vid ett senare tillfälle.

Redigerad av Mikael63
tips
  • Tack 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu


×
×
  • Skapa nytt...