Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startup-problem Windows 10 efter Creators Update.


pjohannesson

Rekommendera Poster

pjohannesson

Startup-problem Windows 10 efter Creators Update.

 

Dator:

Notebook PC ASUS G752VY-GC081T med 17,3” IPS, i7 6700HQ, NVIDIA GeForce GTX 980M,16GB RAM, 256GB SSD, 1 TB HDD,

Inköpt maj 2016.

--------------------------------

Problembeskrivning:

Normalt tar det 20 +- 5 sek att starta upp så att jag kan skriva in min PIN-kod och komma in i pc:n

Nu tar det emellertid drygt 3 minuter och under dessa tre minuter visas efter ca 10 sek ett 2-3 cm brett mångfärgat band tvärs över skärmen under  ca 10-30 sek,

men i övrigt är skärmen svart tills den normala ROG-loggan och start-bilden dyker upp och det går att logga in.

 

Enligt Tillförlitlighetsövervakaren sker det ett antal kritiska händelser under dessa 3 minuter.

 

Exempelvis:

1. Windows. Maskinvarufel. 2017-05-22. 06:25

2. Windows. W. avslutades inte korrekt. 2017-05-22. 06:27

3. Windows. Windows fungerar inte. 2017-05-22. 06:27

4. Windows. Maskinvarufel. 2017-05-22. 06:27

5. Windows. Oväntad avstängning. 2017-05-22. 06:27

6. NVIDIA Driver Service Version 354.35. Slutade fungera. 2017-05-22. 06:30.

 

Eller

1. Windows. W. avslutades inte korrekt. 2017-05-19 10:55

2. Windows. Windows fungerar inte. 2017-05-19 10:55

3. nvvsvc.exe  Fungerar inte. 2017-05-19 10:57

4. NVIDIA Container.  Slutade fungera. 2017-05-19 15:22

 

(Se skärmdumpar och skärmbild i bif filer)

 

Startupproblem ASUS G752VY. 2017-05-22 kl. 06.24 Skärmdumpar.pptx

 

post-125521-0-77530100-1495532589_thumb.jpg

 

 

 

-------------

Jag gjorde Funktionsuppdateringen för Windows 10 version 1703 Creators Update onsdag 2017-05-17 17:55

Det framgår av Tillförlitlighetsövervakaren att 47 olika drivrutiner därefter installerades kl 18:19 samma dag.

Även 2017-05-18 uppdaterades 6 drivrutiner.

Startupproblemen började sedan fredag 2017-05-19 och är nu inne på 5:e dagen idag, 2017-05-23.

 

Jag har kört Resurs- & Prestandaövervakaren, Windows Powershell (admin) på C:\Windows\system32 med sfc \scannow, mm.  utan att Windows rapporterar några egentliga problem.

Problemet verkar inte vara statiskt, igår morse hade jag problemet enl. ovan vid 1:a starten, men senare under dagen gjorde jag ytterligare två till synes normala uppstarter som gick på 25 sek.

Dock visade Tillförlitlighetsövervakaren vid båda dessa tillfällen att:

”NVIDIA Container Slutade fungera” 1-2 minuter efter start med Fel-Beskrivning ” Felaktig programsökväg: C:\Program Files\NVIDIA Corporation\Display.NvContainer\NVDisplay.Container.exe”

---------------------------------

 

Mycket tacksam för förslag på åtgärder!!!

 

Mvh

Peter Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
”NVIDIA Container Slutade fungera” 1-2 minuter efter start med Fel-Beskrivning ” Felaktig programsökväg: C:\Program Files\NVIDIA Corporation\Display.NvContainer\NVDisplay.Container.exe”

NVDisplay.Container.exe är bla. det som laddar den lilla tray-ikonen bredvid klockan och som via högerklick låter en komma åt nVidias kontrollpanel för att göra ändringar gällande grafikinställningar etc.

 

Om det är strul med nVidia grafikdrivrutinen eller programmet så prova om du kan hämta och installera senaste version av programpaketet direkt från nVidia.

Du högerklickar sedan på installationsfilen och väljer 'Kör som administratör' och efter installationen är klar så startar du om datorn.

Obs. för bärbar skall du välja mobila versionen som slutar på M.

Geforce 900M series och produkt Geforce GTX 980M  http://www.nvidia.com/Download/index.aspx

Eller direktlänk till ver. 382.33 som släpptes igår: 2017-05-22 för Windows 10 64-bit http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/119403/en-us

 

Om det inte skulle fungera att installera med ovanstående grafikpaket, så går du in på tillverkarens sida och hämtar senaste grafikpaket under VGA därifrån och ominstallerar på samma sätt, deras senaste är från 2016-06-17 https://www.asus.com/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-G752VY/HelpDesk_Download/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pjohannesson

NVDisplay.Container.exe är bla. det som laddar den lilla tray-ikonen bredvid klockan och som via högerklick låter en komma åt nVidias kontrollpanel för att göra ändringar gällande grafikinställningar etc.

 

Om det är strul med nVidia grafikdrivrutinen eller programmet så prova om du kan hämta och installera senaste version av programpaketet direkt från nVidia.

Du högerklickar sedan på installationsfilen och väljer 'Kör som administratör' och efter installationen är klar så startar du om datorn.

Obs. för bärbar skall du välja mobila versionen som slutar på M.

Geforce 900M series och produkt Geforce GTX 980M  http://www.nvidia.com/Download/index.aspx

Eller direktlänk till ver. 382.33 som släpptes igår: 2017-05-22 för Windows 10 64-bit http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/119403/en-us

 

Om det inte skulle fungera att installera med ovanstående grafikpaket, så går du in på tillverkarens sida och hämtar senaste grafikpaket under VGA därifrån och ominstallerar på samma sätt, deras senaste är från 2016-06-17 https://www.asus.com/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-G752VY/HelpDesk_Download/

Hej Flyfisherman!

Samma dag som Creators Update installerades,alltså 17/5, hämtades direkt efterår också en hel del drivrutiner.

Däribland en för NVIDIA GeForce GTX 980M.

Stausen idag 23/5 framgår av skärmdumparna för flikarna "Drivrutin" resp. "Händelser" som jag kopierat in i bifogade .pptx fil över kortets "Egenskaper"

ASUS G752VY. 2017-05-23. Status NVIDIA GeForce 980M.pptx

Tror du ändå att det kan vara värt att uppdatera till drivrutinen 382.33 som släpptes igår 2017-05-22?

Mvh Peter Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja, eftersom det troligen bara installerades en grafikdrivrutin då och dessutom inte den senaste från 22/5.

I grafikpaket ingår även Nvidias kontrollpanel med flera program och enligt

” Felaktig programsökväg: C:\Program Files\NVIDIA Corporation\Display.NvContainer\NVDisplay.Container.exe”

så har det blivit något strul med nVidias sökväg och dess tidigare installation efter denna Creators update.

Bildskärmen kommer att blinka till och bli svart under grafikdrivrutins-installationen och det är helt normalt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pjohannesson

Ja, eftersom det troligen bara installerades en grafikdrivrutin då och dessutom inte den senaste från 22/5.

I grafikpaket ingår även Nvidias kontrollpanel med flera program och enligt

så har det blivit något strul med nVidias sökväg och dess tidigare installation efter denna Creators update.

Bildskärmen kommer att blinka till och bli svart under grafikdrivrutins-installationen och det är helt normalt.

Mvh

OK Flyfisherman, tack för dina tips och information!!

Hälsar Peter Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
pjohannesson

Hej Flyfisherman!

För en vecka sedan, 28/5, följde jag ditt råd om att hämta och installera den färskaste drivrutinen från NVIDIA för GeForce GTX 980M, nämligen version 382.33 släppt 2017-05-22. Den ersatte då min befintliga version 381.78 från april 2017.

Sedan dess har jag inte upplevt några startupproblem och det finns inga kritiska händelser noterade i Tillförlitlighetsövervakaren. Se bifogade skärmdump.

Vill härmed tacka så väldigt mycket för tipset! Hade inte fixat det utan ditt råd.

Mvh Peter Hansen 

 

post-125521-0-10771200-1496561950_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kul att det fungerar och vad bra att du återkom och talade om hur det gick.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...