Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Försvunnen muspekare


badt

Rekommendera Poster

Har en stationär dator med Windows 10 som används ganska sällan. När jag startade den sist fanns där ingen muspekare. Insåg snart att tangentbordet inte heller fungerade. Eftersom de är trådlösa har jag provat tre olika möss med sladd utan resultat, har tyvärr inte tillgång till ett tangentbord med sladd. Upptäckte även att musen och tangentbordet lyser fram till att välkomstskärmen dyker upp, då slocknar de. Har provat alla USB portar, både de fram och de bak. Men det finns liksom inte ens en pekare att styra.

Jag har googlat väldigt mycket men inte hittat något som hjälper mig. Försökte bland annat hitta hur komma in i felsäkert läge i Windows 10. Det kommer inte upp någon inloggningsskärm på den här datorn när den startar, alltså det behövs inget lösenord och därmed kan jag inte göra några val i det läget, datorn går direkt till skrivbordet där jag då inte kan styra.

Hur kan jag komma in i felsäkert läge?

Vad kan jag annars göra, är det bara att installera om Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad har du för dator: fabrikat och modell?

Fungerar det om du direkt vid uppstart går in i BIOS Setup meny?

 

Kanske har att göra med Windows snabbstart (hybridavstängning) om detta är aktiverat?

Det blir ju svårt att ändra detta i kontrollpanelen - energialternativ om varken mus eller tangentbord fungerar när Windows har startat, men om du avbryter Windows uppstart genom att bryta strömmen direkt när Windows börjar ladda, så skall vid nästa uppstart en vanlig full uppstart ske och då bör mus & tangentbord fungera efter uppstart.

Om inte så bör Windows komma upp med återställningsalternativ och då kan du välja att återställa datorn från en tidigare återställningspunkt.

 

Får du igång mus och/eller tangentbord och om det är så att Windows snabbstart är aktiverat och det är detta som ställer till det så se pkt. 2 i denna instruktion hur du sedan stänger av denna funktion och efteråt skall du stänga av datorn som vanligt och vänta minst 10 sek. innan du startar den igen.

enkelteknik.se: Mus och tangentbord fungerar inte i Windows 10

 

Kör efteråt manuellt Windows update: Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update

Starta om datorn.

 

Mus och tangentbord skall vara anslutna bak, på vissa datorer är det också att föredra att USB-mus och USB-tangentbord ansluts till dom primära USB-portarna som brukar sitta längst upp närmast den runda PS/2 kontakten. Finns ibland tangentbords och mus symboler bredvid dessa USB-uttag. På många moderna datormodeller spelar det ingen roll vilken USB-port bak som används men helst USB 2.0 portarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde som du föreslog och avbröt windows uppstart, det tog sedan väldigt lång tid att starta men det fungerade!! Nu har jag avaktiverat snabbstart och håller på att uppdatera manuellt. Sedan hoppas jag att problemet inte kommer tillbaka.

Tusen tack, du gjorde min kväll :) Tänk att lösningen kunde vara så enkel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...