Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NAS mybookworld 2 oåtkomlig i nätverket. Hjälp!


it04-22

Rekommendera Poster

Hej!

 

En nas av märket western digital mybookworld 2 har efter cirka 8 års tid bara plötsligt slutat att dyka upp i nätverket.

Två diskar 1TB vardera med speglat innehåll. Mycket värdefullt!

Har alltid haft en mapp utdelad till min dator. Win7. Länken finns kvar men när jag ska öppna utforskaren står det att sökvägen inte kunde hittas längre.

Har inte ändra något.

Inte heller deras egen programvara wd discovery kan upptäcka den.

Ibland upptäcker datorn den. Efter bryt strömmen och omstart. Filerna verkar ligga kvar.

Sen bara slutar det funka.

Vad kan jag göra???

Kan jag köpa en ny disk. Byta den ena och hoppas på att den kan återställa sig? Riskerar jag radering då?

 

Vill bara komma åt filerna. Sen ska jag aldrig mer köpa en wd produkt :)

Tacksam för alla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du pröva med att ta ut en av hårddiskarna från NAS-lådan och ansluta den på något annat sätt till datorn?

Det är ett bra test för att ta reda på om problemet ligger i NAS:ens elektronik eller i själva hårddisken.

 

8 år är en bra livslängd för en hårddisk oavsett tillverkare och även för elektroniken i NAS:en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du pröva med att ta ut en av hårddiskarna från NAS-lådan och ansluta den på något annat sätt till datorn?

Det är ett bra test för att ta reda på om problemet ligger i NAS:ens elektronik eller i själva hårddisken.

 

8 år är en bra livslängd för en hårddisk oavsett tillverkare och även för elektroniken i NAS:en.

 

Jo jag har tänkt tanken många gånger men inte vågat för jag läste nått om att man riskerar att förstöra det man sparat om man pluggar in den i en dator som slave. Kan det stämma tro?

Jag har en dator bredvid med linux där jag tänkte att jag kanske skulle prova stoppa in den. Men läste också att det kan vara krypterat så man ändå inte kommer åt innehållet. Men det kanske är värt ändå då om man får reda på lite mer vad som kan vara fel?

Det är ju en sata disk. Är det bara att stoppa in den i en dator med sata-kablar då alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om man köper en begagnad mybookworld på nätet och sätter en av mina diskar i den? Är det fortfarande krypterat tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara om man kör RAID-0 som man inte kommer åt innehållet på en av diskarna.

 

Att data skulle förstöras för att man läser innehållet med en annan dator har jag svårt att tro.

Man får väl se upp om frågor dyker upp, typ "Denna disk tycks vara oformaterad vill du formatera nu?", "Denna disk är inte initierad... " osv.

 

Det är ju en sata disk. Är det bara att stoppa in den i en dator med sata-kablar då alltså?

 

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du pröva med att ta ut en av hårddiskarna från NAS-lådan och ansluta den på något annat sätt till datorn?

Det är ett bra test för att ta reda på om problemet ligger i NAS:ens elektronik eller i själva hårddisken.

 

8 år är en bra livslängd för en hårddisk oavsett tillverkare och även för elektroniken i NAS:en.

 Okej nu har jag satt in ena disken i min andra dator. Den verkar få plats /dev/sdb4 i ubuntu som jag kollar i. Det går dock inte att på något sätt komma in i den liksom.

Partitionerna är uppdelade i 6 partitioner varav en jättestor 997GB (hela är på 1TB) där det står Linux RAID member.

 

Men som sagt. Går inte att komma åt innehållet. Kan liksom inte ens utforska disken.

Prövade mount /dev/sdb4 i terminalen men får svaret "Can´t find /dev/sdb4 in etc/fstab".

Vet inte riktigt vad det innebär.

 

Något tips på hur man mountar den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lyckades jag hitta rätt kommando iaf för mount. Men då står det "mount: unknown filesystem type ´linux_raid_member´"

Så det är väll kört att komma in i den antar jag? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju lägga till att jag lyckades komma in i hårddisken som vanligt i en halvtimme kanske för att börja kopiera min viktiga filer sen slutade det funka igen plötsligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då är det väl troligare att felet är i disken och inte i själva NAS,en.

 

Finns ju en chans att det "bara" är just den disk du prövar med som är felande och att den andra är okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades! Vilken lättnad.

 

Kan ju beskriva lösningen utifall någon mer trillar in på detta då.

Då det var en NAS så var innehållet på något sätt blockerat för utforskaren att se det. Så jag skruvade ut ena disken efter tips av er och satte i den i min andra dator med Linux ubuntu på.

Där dök den inte alltså upp. Men efter lite sökning på nätet så hittade jag en kommandorad som löste själva problemet att det är en linux_raid partition.

 

installera först MDADM med kommandot: sudo apt-get install mdadm

Skriva sedan: sudo mdadm --assemble --run /dev/md0 /dev/sdb4.

 

Och vips så dyker partitionen upp i utforskaren tack vare mdadm som på något sätt kan plocka ihop raid arrayen så man kan se innehållet.

 

/dev/md0 är alltså platsen/katalogen där den "avkodade" disken hamnar och /dev/sdb4 är disken från NASen som jag satt i.

 

nu återstår bara att fixa utrymme till allt. Man har ju inte extra plats för 1TB bilder och film liggandes direkt *host* 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska tillägga att jag lyckade ju inte lösa ursprungsproblemet med själva NASen utan endast rädda innehållet. Mybookworld NAS tänker jag INTE använda igen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...