Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moraliskt stöd ang. kasta ut Vista önskas


Mikael63

Rekommendera Poster

Hm.. behöver moraliskt stöd/input/råd/medlidande osv..

Bekanta har en bärbar dator, Dell, som stationär dvs. den står alltid på samma plats och fungerar som kontorsdator.
Surf, e-post, kolla bilder (ej behandling), Redigerar Worddokument, öppnar PDF, bankaffärer. Ingen koppling till TV.
(Ålder på bekanta är 60+)

Den har Vista och har i princip alltid varit seg. (Även långsam uppkoppling via Net1)
Ska kasta ut Vista på den.

Det finns även en något nyare bärbar dator, Compaq, med Windows 7. Denna har använts som "instrument", vilket inte längre behövs.
Tänkte fräscha upp den vad gäller uppdateringar och antivirus osv. och då får den (åtminstone tills vidare, se nedan) fungera som kontorsdator.

Så till Dell-datorn. Amd64, 2 GB ram.
Vista åker alltså ut.
Men sedan?
Windows 10 eller Linux Mint?


W10 medför en kostnad men den saknar betydelse i sammanhanget. (vad kostar en Home idag?)
Kommer det att flyta på bra? Jag tror inte på att även försöka kosta på mer minne.
Annat att tänka på?

Linux Mint gillar ju jag själv.
Kommer väl innebära att det enbart är jag som kan hjälpa vid behov.
Kan krångla vad gäller BankId då stöd saknas. En iPhone och en iPad finns tillgängligt för att nyttja mobilt bankid.
Annat att tänka på?

 

Jag behöver hjälp att övertyga både mig själv och mina bekanta om det ena eller det andra valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Bra att kasta ut det sega Visat.

Windows 10 home ca 1300 via Microsoft och 1090 via Net o Net. år att få den en krona billigare via Komplett och Inet.

 

Sedan är ju problemet om datorn klarar Windows 10?

 

Du får dessutom tänka på om de måsta använda bankID på fil eller e-legitimation, så stöds väl inte längre Linux, Om de har mobilt bankid så är detta då inget problem.

 

Kommer du att kunna hjälpa dem med Linux när (inte om) de behöver snabb hjälp

 

Kanske leta rätt på en win7 skiva/licens. Det går ju tre år till

https://www.blocket.se/stockholm/Windows_7_Professional_32_64_Bit___Svensk_DVD_64988610.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm kanske får kolla upp OM W10 funkar, borde gå via service-tag.

 

Ja, jag hjälper dem ibland med deras datorer osv. men jag vill helst slippa. Med Windows kan de ju ta hjälp av "vem som helst" men hur många är det som "kan" Linux och som de kan ta hjälp av?

Jag kör oftast via TeamViewer så det kvittar vilket OS de kör, ur den synvinkeln.

 

Det är ju också så att även med W10 kommer det att bli LibreOffice, Opera och Thunderbird som jag installerar. Supporten för dessa blir då likvärdig oavsett OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte all hårdvara i Vista-datorer som dom det finns stöd för med drivrutiner i Windows 10 så det är en chansning att installera 10:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får dessutom tänka på om de måsta använda bankID på fil eller e-legitimation, så stöds väl inte längre Linux, Om de har mobilt bankid så är detta då inget problem.

Bank-id finns inte för linux

Kan krångla vad gäller BankId då stöd saknas. En iPhone och en iPad finns tillgängligt för att nyttja mobilt bankid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad innebär detta, vad är haken?

Att man måste intyga att man använder hjälpmedelsfunktionerna i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lite nyfiken på om någon här har gjort den här speciella uppgraderingen. Hur funkar det med ominstallation där efter, om det skulle behöva göras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sägs att den ska fungera som den vanliga, även om jag inte än har testat den själv, man kanske borde gör så, vet inte om någon här har gjort så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte all hårdvara i Vista-datorer som dom det finns stöd för med drivrutiner i Windows 10 så det är en chansning att installera 10:an.

Kanske dumt att ens försöka?

 

post-52940-0-64576700-1495366804_thumb.png

 

post-52940-0-37416200-1495366812_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du gör ett försök med Windows 10 ska du vara beredd på att det inte fungerar och att du måste installera något annat (eller läsa tillbaks en avbild av dagens C:).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, går det så går det, "bara" nerlagd tid som förbrukas...

Fast det lutar nog ändå åt Linux Mint..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vista drivrutiner kan fungera, det har det gjort för mig på en gammal stationär som jag bytt från Vista till 10:an, men med en bärbar kan det vara någon extra drivrutin till ex. kamera eller styrplatta som kanske bökar.

 

Ta en backup och testa, jag tror att chansen är rätt stor att det kan gå bra, annars får du göra som Cecilia säger och läsa tillbaks den gamla avbilden.

Förövrigt blev min gamla maskin otroligt mycket bättre, raskare med 10:an.

 

Är det en gammal dator med inte så mycket ram minne typ < 4GB så kör in 32-bitars alternativet som tar mindre systemresurser i anspråk och dessutom blir det lättare att hitta fungerande drivrutiner, kanske då Vista eller Windows 7 32-bit drivrutiner?

 

Börja ned att köra Windows update och starta om, Repetera Windows update igen tills det inte finns flera uppdateringar och har du tur kommer alla drivrutiner in den vägen.

Kontrollera i Enhetshanteraren efteråt ev. får du då ta en Vista drivrutin från tillverkaren.

 

När det gäller grafiken så kolla på antingen AMD eller nVidias sida för nyare grafikdrivrutiner för mobila enheter om det skulle råka bli Windows standard VGA grafik och då måste du byta grafik drivrutin.

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
jannejanne

Kanske har kunden Mobilt Bank-ID. Och klarar sig med det.

En bekant använder sin surfplatta med Android för att betala räkningar.

Och till datorn en bankdosa från SHB kopplad med sladd till datorn. Och i dosan ett kort från SHB.

Två vänner kör den senaste versionen av Windows, kallad Ubuntu på sin dator. I varje fall verkar dom tro det. De är pensionärer och har fått datorn från sin son som en gång köpte den med Vista för att ha under sina studier till civilingenjör i Teknisk Fysik.

För övrigt är Bank-ID en cookie. Så har du en webbläsare där du ställt in att inte spara något när webbläsaren stängs av. T.ex. av säkerhetskäl eller miljöskäl. (Naturligt på datorn om du har en skylt INGEN REKLAM TACK ! på brevlådan)

Så funkar inte Bank-ID ändå mer än under den webbsession när det installerades. Oavsett OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... detta med avsaknad av stöd för BankId (Linux) + kompensation av detta m.h.a. Mobilt BankId hade jag själv klarställt redan i inlägg #1.
Den delen behöver jag inte något mer moraliskt stöd för...
 
Däremot i princip allt annat.
 
Jag har i kväll "levererat" en annan dator och nu med Linux Mint 18.1 MATE -32, med Windowstemat Windos-Light (jo, utan w) och ikonuppsättningen Victory Icon theme.
(den med den på grafikkortet högljudda fläkten)
 

Kanske har kunden

Nja, kund är väl att ta i. Detta är något jag hjälper till med till självkostnadspris. "Kunden" i denna tråd får ersätta mig för den faktiska bränslekostnaden.

Den nyss levererade datorn kom vi fram till att enhetspriset "en öl vid tillfälle" var lagom ersättning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt är Bank-ID en cookie. Så har du en webbläsare där du ställt in att inte spara något när webbläsaren stängs av. T.ex. av säkerhetskäl eller miljöskäl. (Naturligt på datorn om du har en skylt INGEN REKLAM TACK ! på brevlådan)

Så funkar inte Bank-ID ändå mer än under den webbsession när det installerades. Oavsett OS.

Nej, Bank-ID är ett program och inte en cookie. Jag behöver inte installera om Bank-ID för att jag tar bort cookies då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Så - nu är Vista ett minne blott och Sonya installerad. (Linux Mint)

Lite strul, en del i onödan, med det trådlösa nätverkskortet och att jag klantade mig och inte exporterade adressboken var det enda som hamnade på minussidan, än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
vinylsamlaren

Får väl gratulera dig till att du slängt ut det sämsta OS som MS har fått fram detta årtusende. Vill minnas att även Vista blev det OS som fick minst användare... men jag kan ha fel (dåligt minne  :wub:   ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick en dator med Windows 8.1 och uppdaterade snabbt som attan till Windows 10 för att slippa eländet 

Och då var ändå 8.1 bättre än 8. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 är ju i stort sett samma som Vista med menyer och installationer.

 

Bara den larviga flytande utforskaren när man öppnade den som gick i sidled i Vista, anledning/design/säljtricks?

 

Sidopanelen gick ju att ta bort om man inte önskade den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därom tvistar de lärde

Tvärtemot många har jag tidigare varit väldigt nöjd med Windows 8.1 och jag drog ut på tiden innan jag uppgraderade till Windows 10 på mina maskiner.

Jag såg inga problem eller stök med just Windows 8.1, däremot var Windows 8 inte helt lyckat.

Windows 8.1 är bättre än Windows 7 som i sin tur är bra mycket bättre än Windows Vista SP 2, även om jag heller inte hade några stora problem med Vista SP2.

Windows 10 är förstås i mina ögon ännu bättre, inkl. att jag kör detta på en gammal maskin med trött processor från 2006 utan mankemang 32-bitars varianten som tar upp mindre systemresurser.

 

På min rätta maskin med hyfsad hårdvara var/är Windows 10 aldrig ett frågetecken.

 

Jag har också en väldigt trött och gammal laptop som tidigare hade Windows XP och på denna kör jag numera Linux Mint, där fanns helt enkelt inget val och den blev ju som en ny maskin (kändes det som då) efter detta byte för en si så där 5-6 år sedan. fast numera kan jag tycka att den börjar ha gjort sitt, den är trött.

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...