Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IFS (ny för Excel 2016) fungerar inte


Isaklund

Rekommendera Poster

Kollade på Mike ”ExcelIsFun” Garvins Excel Magic Trick 1316 på Youtube där han använder den nya funktionen i Excel 2016: IFS


IFS är en OM funktion där man kan kontrollera flera villkor samtidigt utan att kapsla flera OM-funktioner och som jag finner väldigt användbar.

Funktionen beskrivs också i hjälpen till Office:


Problemet är att jag inte hittar funktionen i min Excel 2016.

När jag öppnar exempelfilen som finns till videon så blir det ett NAME! Fel (vilket brukar betyda att funktionen inte finns). 

“An _xlfn. prefix is displayed in front of a function” … ” The Microsoft Office Excel workbook contains a function that is not supported in the version of Excel that you are currently running”

=VLOOKUP(B10;_xlfn.IFS(A10=$I$4;$I$6:$J$9;A10=$I$11;$I$13:$J$16;A10=$I$18;$I$20:$J$23);2)

Jag använder Microsoft Office Home and Student 2016 (kräver IFS en annan version?)

Jag har ställt om språkinställningarna så med English som Default  för både display och Help (men även testat med svenska)

Någon som har en idé varför IFS inte fungerar? 

Bifogar filen som visar exemplet. NAME! Uppstår så fort man ändrar t.ex. värdet i kolumnen ”Product” (t.ex. från ABS till EDS).

Tacksamt,

TC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera följande text på den sid du länkar till:

 

OBS!: Den här funktionen är endast tillgänglig om du har en Office 365-prenumeration. Om du har en prenumeration på Office 365 ska du kontrollera att du har den senaste versionen av Office. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheController

Så är det naturligtvis... Extremt märkligt krav och undrar varför. För att få folk att premumerera på Office 365 eller för att de njuter av att göra folk frustrerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl inte så himla märkligt egentligen tycker jag.

Office 365 är ju en prenumerationstjänst och är s.k. "Ever Green" dvs. det är alltså, genom löpande uppdateringar, alltid den senaste versionen med alla nyheter (dessutom vissa funktioner som kräver molntjänster så som Sharepoint Online eller One Drive).

 

Om man köper Office i box eller på annat sätt som ej är prenumerationstjänst så är det just den versionen man har och man får då den inte automatiskt uppdaterad med nyheter/funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...