Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oönskad programinstallation


Hampux

Rekommendera Poster

Jag får mer eller mindre regelbundet Chrome och Firefox installerat samtidigt. Jag vill inte ha dessa program.

Hur gör jag för att blockera installationer av oönskade program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är tråden ett skämt (som den ålder du uppgett dig ha i din profil)? Webbläsare, förutom Microsofts Edge och Windows Explorer då, får man väl själv installera. Inte trillar de väl in av sig själva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt säkert, jag har vid tre tillfällen fått Firefox och Crome installerade utan att jag gjort något medvetet val. Samtidigt får jag även BigFarm och Big_Bang_Empire som läggs in i Opera.

Kan någon tala om vad som kan stoppa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Som Mellin skriver så är det sannolikt att du inte har bockat bort en ruta i någon uppdatering eller annan programinstallation.

Det borde dock bara vara att avinstallera dessa igen, men du får se upp. Jag vet att det förekommer men minns inte vilka program som jag fått göra detta på.

Sedan ang Big Farm mm. Är de något som verkligen har installerats? Du säger att det är i Opera. Menar du då ex. det sk. SNABBSTARTS fältet där det ligger lite stora ikoner. I så fall ta bort dem och kör sedan rensning av webbhistorik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Chrome försöker låta sig installeras har jag varit med om:

post-52940-0-60303600-1495008098_thumb.png

 

Har aldrig sett att Firefox skulle vilja smyga sig in.

 

BigFarm tycks finnas som ett tillägg till Opera:

post-52940-0-23800700-1495008285_thumb.png

 

Jag skulle nog se till att köra någon form avlusning om jag råkade ut för samma sak.

https://eforum.idg.se/topic/218337-till-dig-med-virus-eller-andra-skadliga-program-i-datorn/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu medan jag höll på att skriva i ordbehandlaren installerades Firefox och Chrome. Inget av programmen syns i listan över installerade program i programlistan i kontrollpanelen. Jag måste manuellt ta bort dessa och även rensa i registret manuellt.

Jag höll inte på att samtyidigt installera några program eller var ute och surfade på internet

 

Samtidigt fick jag även följande program installerade via Opera:

"C:\Program Files\Opera\launcher.exe" http://bigfarm.goodgamestudios.com/?w=239064

"C:\Program Files\Opera\launcher.exe" http://bigfarm.goodgamestudios.com/?w=239064

Jag har antivirusprogram installerat men det hjälper tydligen inte.

 

Något tips om hur att bli av med problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något tips om hur att bli av med problemet?

 

 

Se länken i inlägg #6, jag skulle tro att du kan fortsätta i den här tråden (att klistra in loggar osv..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allesammans. 

Tack för era svar och förslag till lösningar.

Problemet är löst. Jag ändrade några inställningar i mitt Kaspersky program och därefter har oönskade intallationer upphört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allesammans. 

Tack för era svar och förslag till lösningar.

Problemet är löst. Jag ändrade några inställningar i mitt Kaspersky program och därefter har oönskade intallationer upphört.

Vad bra att det är löst!

 

Var det ändringar som gjorde att Kaspersky blev bättre på att hitta olämpliga program eller något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...