Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Touch försvann i surfplatta efter Windows update


Börni

Rekommendera Poster

Jag har en duo-OS platta med win 8.1 (som jag med möda lyckades hålla borta från Microsofts Win10-kampanj). I september förra året misslyckades en större Windows uppdatering och när jag försökte göra om den gick det inte att hämta någon uppdatering mer. Eftersom jag mest använder Androiddelen gav jag upp och lät saken bero. I januari i år tog jag nya tag och hittade den inbyggda reparationstjänsten som helt sonika raderade all updatehistorik och då lossnade det. Det kom en nu ännu större uppdatering som installerades. Men när det var klart fanns ingen touchkontroll. Touch stöds även i Bios där den används för att välja OS och förstås i Android och funkar där helt utan problem. Det tyder ju på att det är en drivrutinfråga i Windows och inte något hårdvarufel. Som förra gången gav jag upp av tidsbrist men försöker nu igen på nytt. Det är en Goodix touch förstås men syns inte alls i enhetshanteraren. I windowsregistret vimlar det av Goodix-poster och det finns Goodixdrivrutiner liggande i windows System32-mappen. Jag har även hämtat en installationsmapp med drivrutinerna för touch som hör till plattan och gjort om installationen men det händer ingenting.

 

Vad kan ha hänt och hur gör man för att se en funktionsenhet som bevisligen finns och fungerar i annat system men inte syns i enhetshanteraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns det några okända enheter i Enhetshanteraren?

Kommer det fram något i Loggboken samtidigt som du installerar Goodix-drivrutinen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns det några okända enheter i Enhetshanteraren?

Kommer det fram något i Loggboken samtidigt som du installerar Goodix-drivrutinen?

Det syns tyvärr inga okända enheter, däremot kom jag på att i Visa-menyn finns ett alternativ att visa dolda enheter. Och si då dök den upp, Goodix Touch HID. Och om den kan man läsa i Egenskaper att den är inte ansluten till datorn (Kod 45) och att problemet kan rättas till genom att åter ansluta den till datorn. Tror jag det, men hur gör man det?

 

Genom att välja Ändra drivrutin kunde jag också se att det fanns två varianter av drivrutiner, den ursprungliga och den nya.

 

Men hur ansluter jag Goodix till datorn igen?

 

Edit: När jag tittar närmare ser jag att Goodix inte är ensam om att inte vara ansluten. En hel drös med HID-enheter och div system- och andra enheter visar sig som alla är i samma belägenhet. Det borde alltså vara åtskilligt annat som inte heller funkar fast jag inte har märkt något. Men jag har ju knappast använt Windowsdelen sedan touch försvann. Jag är inte hemma på arkitekturen i en dator men det måste vara en enda central funktion någonstans som vägrar koppla in alla dessa borttappade enheter och förmodligen är det ett programvarufel. Eller vad tror du, Cecilia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om du kan hitta en chipset-drivrutin på datortillverkarens supportsidor för din datormodell. Chipset är en krets som är central på moderkortet och har med mycket att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om du kan hitta en chipset-drivrutin på datortillverkarens supportsidor för din datormodell. Chipset är en krets som är central på moderkortet och har med mycket att göra.

Ska kolla detta och återkommer. Men kan du fatta hur windows update kan åstadkomma ett fel som skär rätt genom hjärtat av datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det var en sån stor uppdatering som installerar en ny version av Windows 10 kan det vara nödvändigt att installationsprogrammet avinstallerar gamla drivrutiner som inte är kompatibla med den nya versionen. Om drivrutinstillverkaren har gett en ny drivrutin till Microsoft så att det finns med i katalogen med Windows-uppdateringar så kommer den att installeras när uppdateringen är gjord men annars så går det inte för Microsoft att fixa det. Det var väldiga problem med trådlösa nätverkskort vid en stor uppdatering, jag tror det var den från Windows 8 till 8.1, men sen har de olika tillverkarna blivit bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det var en sån stor uppdatering som installerar en ny version av Windows 10 kan det vara nödvändigt att installationsprogrammet avinstallerar gamla drivrutiner som inte är kompatibla med den nya versionen. Om drivrutinstillverkaren har gett en ny drivrutin till Microsoft så att det finns med i katalogen med Windows-uppdateringar så kommer den att installeras när uppdateringen är gjord men annars så går det inte för Microsoft att fixa det. Det var väldiga problem med trådlösa nätverkskort vid en stor uppdatering, jag tror det var den från Windows 8 till 8.1, men sen har de olika tillverkarna blivit bättre.

 

Nja, det var inte riktigt så. Det var ett större uppdateringspaket (av säkerhetstyp, antar jag) av win 8.1 som strejkade och när det till slut gick hade det väl hunnit adderas ytterligare uppdateringar.

Jag vet inte riktigt vad det är för chipset-drivrutin du tänker på, tillverkaren har inget att erbjuda och jag tänker att chipsetet ju är en Intel Z3736F och det enda jag hittar i Enhetshanteraren är 4 processor-enheter (en per kärna). Den drivrutin som används där är intelppm.sys som jag förstår är boven i många blåskärmskraschar. Det borde vara mer sannolikt att det hänt något i registret än med drivrutinen så jag såg på nätet att man köra en skanning med sfc /scannow. Det har jag gjort men det fanns inget fel. Där är jag nu. Ska jag löpa linan ut och köra en total recovery?

Jag gör det, så får vi se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel Z3736F är en processor, inte ett chipset.

 

Lycka till med återställningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel Z3736F är en processor, inte ett chipset.

Jomenvisst är det så, när jag tänker efter. Men hur uppdaterar man drivrutinerna till ett chipset, om man hade haft några att uppdatera med?

 

Betr. återställningen så stoppade den när den kommit till 8%. Plattan bootar nu bara direkt till Windows reparation och återställning. Väl där fungerar inga alternativ utom möjligen ominstallation från externt medium. Problemet är hur jag får tag på en original ISO eller motsvarande för Win 8.1 med Bing. Något annat kommer inte att accepteras av den lagrade Windowsnyckeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win 8.1 med Bing är en lågpris OEM-version som skulle uppmuntra tillverkare att få ut billiga datorer på marknaden. Tekniskt identisk med vanliga Win 8.1 men nyckeln funkar i princip bara på ursprunglig OEM-version. Det måste t ex vara ursprungligt installationsspråk. Det ska gå att hämta från Microsoft, men hämtningen är geoblockerad, så om datorn är tillverkad i t ex Kina så måste hämtningen ske där, enligt Microsoftsupporten i Sverige.

Tillverkarens support och forum ger ingenting men jag söker på andra användarforum. Som jag nämnde i första inlägget så har jag mest använt Androiddelen i plattan, så det är inte hela världen, men lite spännande att se hur det går. Synd att jag aldrig får veta hur en windowsuppdatering kan få såna här konsekvenser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat något på xda forums som möjligen kan gå att använda.Min platta lanserades först som endast Android och senare tillkom dual boot med Windows. De som redan ägde den ursprungliga versionen ville förstås uppgradera och lägga till Windows, därför kom tips på hur man skulle göra. Infot är från 2014 och de inblandade verkar inte vara aktiva längre så jag behöver hjälp för att tolka. Man ska ha en WINpe-mapp på en USB-sticka och vad som sägs vara installationsfilerna från en original Windows 8.1 DVD på en annan USB-sticka. Jag tänker att WINpe-stickan inte borde behövas i mitt fall eftersom jag redan redan är bootad till Windows Restore & Repair när jag ska starta installationen. Installationsfilerna till 8.1 fanns kvar att hämta därifrån de uppladdades 2014 i form av 5 delar, benämnda Part1.rar, Part2.rar, osv. När man expanderar ser man exakt samma filer med samma namn i alla. Nu undrar jag hur man slår ihop dessa till ett installationsmedium. Kan WINpe-mappan också innehålla ett program för att läsa av installationsdelarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte så mycket om rar-filer men jag undrar vilket program du använder för att expandera dem. Kanske kan det vara så att det automatiskt öppnar samtliga rar-filer när du tror att du bara öppnar en av dem.

 

Gissningsvis är det meningen att samtliga rar-filer ska packas upp och läggas på ett USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror kanske på vilket program man har och hur man gör för att packa upp..

Vanligen brukar jag ju använda TotalCommander (eller Krusader i Linux) och där bara "stå" på den första rar-filen och sedan använda kommandot packa upp.

TC ser då till att packa upp allt innehåll, som är fördelat på flera rar-filer.

 

Man kan även dubbelklicka på den första filen, så att den öppnas/visas, markera allt innehåll och välja att packa upp. Även då hämtas innehållet från de övriga rar-filerna.

 

En länk till där rar-filerna finns att hämta skulle vara bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En länk till där rar-filerna finns att hämta skulle vara bra.

Nja, med tanke på att det låter som en piratkopia av Windows bör man nog inte länka till dem i ett öppet inlägg i Eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror kanske på vilket program man har och hur man gör för att packa upp..

Vanligen brukar jag ju använda TotalCommander (eller Krusader i Linux) och där bara "stå" på den första rar-filen och sedan använda kommandot packa upp.

TC ser då till att packa upp allt innehåll, som är fördelat på flera rar-filer.

 

Man kan även dubbelklicka på den första filen, så att den öppnas/visas, markera allt innehåll och välja att packa upp. Även då hämtas innehållet från de övriga rar-filerna.

 

En länk till där rar-filerna finns att hämta skulle vara bra.

Jag testade att peka på första delen, vänsterklicka och välja att packa upp med 7-z. Det verkar också funka. Det ser ut som att resultatet är en sammanslagning av all delarna. Tack, nu fick jag lära mig något igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, med tanke på att det låter som en piratkopia av Windows bör man nog inte länka till dem i ett öppet inlägg i Eforum.

En piratkopia tror jag inte det är. Så här skriver uppladdaren: "The Windows 8.1 version with Bing for X98 Air 3G is here (5 files total):". När tillverkaren inte sköter sin support som han borde, nämligen att tillhandahålla software/firmware till sina produkter är det rätt vanligt att det görs på privat initiativ på sajter som xda developers. Det innebär inte att det är piratkopior. Piratkopiering vore att t ex ladda upp falska aktiveringsnycklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är illegal fildelning att tillhandahålla kopior av datorprogram utan tillåtelse av programmets ägare. Jag har full förståelse för att det görs och att det kan vara till nytta men IDG vill inte riskera att bli stämda eller få något annat problem med något företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är illegal fildelning att tillhandahålla kopior av datorprogram utan tillåtelse av programmets ägare. Jag har full förståelse för att det görs och att det kan vara till nytta men IDG vill inte riskera att bli stämda eller få något annat problem med något företag.

 

Jag ska inte säga emot dig, du vet säkert bäst - som vanligt. Detta sagt helt utan ironi. Men det är en spännande och svindlande ny tanke att alla sajter världen runt som lägger upp bibliotek av firmware och drivrutiner för datorer och surfplattor mm ägnar sig åt olagligheter. Det kan t ex vara så att materialet finns på tillverkares hemsidor men ändå är otillgängligt för den som inte förstår kinesiska - men olagligt är det alltså. Har de företag som ligger bakom alla program som finns på marknaden för att uppdatera datorers drivrutiner inhämtat tillstånd för att distribuera varenda drivrutin dom har i sina bibliotek? Knappast troligt, så dom programmen är alltså olagliga?

Som sagt, spännande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vi inte ska falla helt utanför ramen för min ursprungliga fråga ska jag nu avsluta ärendet med att berätta hur det har gått. Medan jag försökte olika metoder att presentera den uppackade installationsfilen för surfplattan hände att jag råkade trycka på den knapp som ska starta återställning från internt recovery, det som tidigare kraschat vid 8% och sen aldrig gått att få igång igen. Till min häpnad startade återställningen och gick hela vägen. Nu har jag mitt Windows tillbaka igen, fullt fungerande med touch och allt. En del jobb med konfiguration som vanligt förstås.

 

Lite tråkigt är det att jag aldrig får veta hur jag ska använda min "olagliga" installationsfil. Men jag har lärt mig en del annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte säga emot dig, du vet säkert bäst - som vanligt. Detta sagt helt utan ironi. Men det är en spännande och svindlande ny tanke att alla sajter världen runt som lägger upp bibliotek av firmware och drivrutiner för datorer och surfplattor mm ägnar sig åt olagligheter. Det kan t ex vara så att materialet finns på tillverkares hemsidor men ändå är otillgängligt för den som inte förstår kinesiska - men olagligt är det alltså. Har de företag som ligger bakom alla program som finns på marknaden för att uppdatera datorers drivrutiner inhämtat tillstånd för att distribuera varenda drivrutin dom har i sina bibliotek? Knappast troligt, så dom programmen är alltså olagliga?

Som sagt, spännande!

De flesta sådana filer är säkert upplagda med upphovsrättsägarens tillåtelse, men Microsoft tillåter inte att Windows installationsprogram går att hämta från andra webbplatser än deras egen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...