Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Systemåterställning


kelby

Rekommendera Poster

Av olika anledningar tänkte jag göra en systemåterställning. Anledningen är att t.ex Netflix fungerar som det skall i någon minut men sedan återgår datorn till startskärmen, likadant med Microsoft Jigsaw som jag tar till ibland som tidsfördriv, Jigsaw kommer upp på skärmen men öppnas inte och efter ett tag återgår det till startskärmen.

Efter omstart kommer bifogat meddelande upp efter att jag provat några återställningsdatum.

Kör Windows 10 ver 1607 och automatisk Windows Update.

post-39379-0-59397200-1494328082_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av olika anledningar tänkte jag göra en systemåterställning. Anledningen är att t.ex Netflix fungerar som det skall i någon minut men sedan återgår datorn till startskärmen, likadant med Microsoft Jigsaw som jag tar till ibland som tidsfördriv, Jigsaw kommer upp på skärmen men öppnas inte och efter ett tag återgår det till startskärmen.

Efter omstart kommer bifogat meddelande upp efter att jag provat några återställningsdatum.

Kör Windows 10 ver 1607 och automatisk Windows Update.

Eftersom det verkar vara vissa appar som inte fungerar riktigt bra skulle du kunna pröva med följande:

 

Testa följande för att se om det är någon skadad systemfil som orsakar problemet:

⦁ Högerklicka på startknappen nere till vänster och välj Kommandotolken (Administratör).

⦁ I Kommandotolkens ruta skriver du (kopierar och klistrar in): 

          dism /online /cleanup-image /restorehealth   

⦁ Tryck på Enter-tangenten och låt datorn jobba, det kan ta långt tid innan den är klar.

⦁ När datorn är klar så skriver du följande i samma ruta (avsluta med Enter): 

          sfc /scannow 

⦁ När datorn är klar med det kommandot så startar du om den och testar igen för att se om problemet är löst.

 

Kvarstår det så testa detta:

Sök efter Powershell i sökfältet i aktivitetsfältet. Högerklicka på Powershell och välj att köra det som administratör.

Kopiera följande text: 

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppxManifest.xml"}

Högerklicka i Powershell så klistras texten in automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det verkar vara vissa appar som inte fungerar riktigt bra skulle du kunna pröva med följande:

 

Testa följande för att se om det är någon skadad systemfil som orsakar problemet:

⦁ Högerklicka på startknappen nere till vänster och välj Kommandotolken (Administratör).

⦁ I Kommandotolkens ruta skriver du (kopierar och klistrar in): 

          dism /online /cleanup-image /restorehealth   

⦁ Tryck på Enter-tangenten och låt datorn jobba, det kan ta långt tid innan den är klar.

⦁ När datorn är klar så skriver du följande i samma ruta (avsluta med Enter): 

          sfc /scannow 

⦁ När datorn är klar med det kommandot så startar du om den och testar igen för att se om problemet är löst.

 

Kvarstår det så testa detta:

Sök efter Powershell i sökfältet i aktivitetsfältet. Högerklicka på Powershell och välj att köra det som administratör.

Kopiera följande text: 

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppxManifest.xml"}

Högerklicka i Powershell så klistras texten in automatiskt.

Bifogar resultaten av de båda aktiviteterna.Verkar inte ha påverkat till det bättre

post-39379-0-84350900-1494354975_thumb.jpg

post-39379-0-62592800-1494354984_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju några felmeddelandet från det senaste kommandot. Du skulle kunna pröva med det där Get-AppxLog ... kommandot som finns med i feltexten för att se om du får något mer så det blir lättare att förstå.

 

Men eftersom du försökte med systemåterställning betyder det väl att problemet började rätt nyligen. (Av)installerade eller uppdaterade du något innan problemet började?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju några felmeddelandet från det senaste kommandot. Du skulle kunna pröva med det där Get-AppxLog ... kommandot som finns med i feltexten för att se om du får något mer så det blir lättare att förstå.

 

Men eftersom du försökte med systemåterställning betyder det väl att problemet började rätt nyligen. (Av)installerade eller uppdaterade du något innan problemet började?

 

Vet inte om det var före eller efter att problemen dök upp som jag avinstallerade gamla Visual C++ filer, det var många med gamla datum.

 

Bifogar resultatet av AppxLog

post-39379-0-82032300-1494397981_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa, där har du nog problemet.

 

Pröva med att göra en systemåterställning i felsäkert läge där färre program/tjänster är igång och kan störa återställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa, där har du nog problemet.

 

Pröva med att göra en systemåterställning i felsäkert läge där färre program/tjänster är igång och kan störa återställningen.

 

Samma meddelande som första gången vid försöket att göra en systemåterställning, det blev ingen återställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja du Cecilia, det är ganska omfattande förslag som GB beskriver, iallafall för mig. Problemet verkar väldigt vanligt, 542 personer bara i GB´s blogg.

Frågan är om jag skall släppa det här, Jigsaw kan jag klara mig utan och NETFLIX kan jag köra från deras websida. Jag har haft problemet uppe i Microsoft Community men där har det stannat av.

GB föreslår att döpa om WindowsApps folder, men när jag försöker öppna den har jag inte den rättigheten, den är förövrigt tom?

Jag är mottaglig för mer information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sett om GBorn:s andra länk hjälper, den är tillagd i april?

Det verkar inte vara så mycket, däremot kanske lite kortfattad så om det är något du inte förstår så säg till.

 

Just om hur man ska göra för att öppna WindowsApps-mappen står det under rubrikerna "Addendum: How to list the WindowsApps folder as Administrator" och "Fix #5: Rename/clean WindowsApps folder".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sett om GBorn:s andra länk hjälper, den är tillagd i april?

Det verkar inte vara så mycket, däremot kanske lite kortfattad så om det är något du inte förstår så säg till.

 

Just om hur man ska göra för att öppna WindowsApps-mappen står det under rubrikerna "Addendum: How to list the WindowsApps folder as Administrator" och "Fix #5: Rename/clean WindowsApps folder".

 

Jag provade att köra batch-filen vet inte om allt kom med men jag hade kopierat det som fanns i hans fix.

 

Bifogar resultat och själva batchfilen

post-39379-0-37875100-1494528548_thumb.jpg

OfficeHub.cmd.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att avinstallera de appar som inte fungerar, starta om datorn och sen installera dem på nytt?

Med förhoppningen då att den version av Visual C++ Redistributable och .Net Framework som de behöver då installeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att avinstallera de appar som inte fungerar, starta om datorn och sen installera dem på nytt?

Med förhoppningen då att den version av Visual C++ Redistributable och .Net Framework som de behöver då installeras.

 

Avinstallerade Jigsaw och Netflix- apparna. Startade om och installerade på nytt. Resultat; Jigsaw som tidigare, upp på skärmen ett tag utan att öppnas, sedan tillbaka till startskärmen.

Netflix lika dant, enda skillnaden att programmet går tillbaka till startskärmen fortare en tidigare, hinner inte starta en film innan jag är tillbaka till startskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var besvärligt att fixa tillbaka det du gjorde. Du skulle kunna försöka hitta de versioner som det står om i felmeddelandet i inlägg 3 och installera dem på nytt, dvs:

Visual C++ Redistributable 14.0.23816

.Net Framework 1.3.23901

Om det inte går eller inte hjälper är det nog läge för en enklare ominstallation av Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var besvärligt att fixa tillbaka det du gjorde. Du skulle kunna försöka hitta de versioner som det står om i felmeddelandet i inlägg 3 och installera dem på nytt, dvs:

Visual C++ Redistributable 14.0.23816

.Net Framework 1.3.23901

Om det inte går eller inte hjälper är det nog läge för en enklare ominstallation av Windows 10.

 

Nu skall du få höra mitt smarta val som inte alls var smart. Eftersom jag har en backup-disk tänkte jag som så att jag återställer systemet från en back-up körning. Det tuggade på med en hel del omstarter m.m men blev till slut klart. Tror du Jigsaw fungerade, icke sa nicke och dessutom hade jag några filer som jag lagt en del arbete på som var återställda till ett tidigare datum och mycket som jag gjort i filerna var borta.

Jag har fler filer där senare ändringar är borta. Så mitt val var inte bra.

 

Kors i taket, nu fungerar JigSaw och även NETFLIX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde du något mer som fick de två apparna att börja fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde du något mer som fick de två apparna att börja fungera?

 

Nej, jag gjorde ingenting. Förmodligen fungerade apparna efter systembackuppen men de tar lite tid på sig att öppnas så jag trodde att de inte fungerade.

Nu håller jag på att återställa mina filer och skall nog passa på att ta bort lite gammalt.

Vi får nog anse att den här tråden kan avslutas. Stort tack till dig Cecilia som har varit hjälpsam med alla förslag till åtgärder :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...