Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sammanställa text från flera rader


JVM

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag skulle behöva hjälp med att sammanställa text som kommer dels från ett formulär med rullistor och även från fritextrutor samt värden som hämtas från en kalkyl.

Jag bifogar ett litet exempel på hur det ser ut, den riktiga filen är väldigt stor så den tänkta texten som ska sammanställas är ca 1/2-3 A4-sidor stor (i sammanställd text, ej sammanställd är den ca 10 A4-sidor oavsett hur lite man fyller i). Det som jag skulle vilja få till är att få bort mellanrum så att det ser snyggt och städat ut. Jag vill försöka undvika VB-kodning så att även andra förstår sig på texten och kan redigera den, men är det omöjligt så måste det bli så.

 

Jag har funderat ett tag om detta är lösbart med INDEX och PASSA eller om det bara blir ännu rörigare.

 

Kika igenom bifogat excel och kom med idéer och synpunkter. Det står lite kommentarer i filen.

 

Tackar på förhand

 

Kalkylexempel.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det du egentligen är ute efter här är lite formatering

1: Dra ut cellen som texten står i så att den täcker den bredd du vill ha text

2: Högerklicka, ta upp egenskaper, klicka Justering och bocka i radbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog kunna funka om man samlar ihop en stor text först och sedan gör som du skriver.

Testar mig fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera bara att det kan nog finnas maxgräns för antal tecken i en cell. I sig bättre om du kan koppla ihop det med Word men kanske inte passar dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...